درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

پنجاهمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستات

دسته بندی اخبار شورای گفتگو / 1400/3/26

پنجاهمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان با حضور جناب آقای مومنی مشاور محترم رئیس جمهور و دبیر شورای عالی منطقه آزاد تجاری و صنعتی ‌ ویژه اقتصادی با دستور کارهای زیر برگزار گردید: 

1.     نقش صنعت در رونق منطقه آزاد اینچه برون  

2.    جایگاه منطقه آزاد اینچه برون جهت دسترسی به بازار کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا 

3.    معرفی ظرفیت های استان گلستان و جایگاه منطقه آزاد اینچه برون در توسعه و رونق مبادلات تجاری استان.

 

سود بنگاه های اقتصادی در تورم دچار اضمحلال شده است

«علی محمد چوپانی»  در پنجاهمین جلسه شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی استان گلستان که با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی کشور برگزار شد، اظهار کرد: ظرفیت های خوبی در استان گلستان وجود دارد و مسیر ریلی، هوایی و دریایی و جاده ای برای تجارت با کشورهای سی.ای.اس می توانیم بهره ببریم.

 رئیس اتاق بازرگانی گلستان ادامه داد: باید متوازن با توسعه صنعت تامین منابع آبی نیز در این منطقه در نظر گرفته شود و یکی از این اقدامات شیرین کردن آب دریای خزر است.

 چوپانی بابیان اینکه سرانه درآمد مردم استان گلستان 50 درصد درآمد میانگین سرانه کشور است، متذکر شد: فقر متراکم در استان دیده نمی شود و این مهم نشان می دهد که کارگزاران دولتی در این منطقه خوب عمل کردند.

 وی افزود: سود بنگاه های اقتصادی دچار اضمحلال در تورم کشور شده است و در انتهای سال بنگاه های اقتصادی به دلیل تورم نیازمند نقدینگی جدید می شوند.

 این مقام مسئول متذکر شد: این مسئله ممکن است منجر به یک فروپاشی و از بین رفتن سرمایه ها در کشور شود اگر این شرایط برای دو سال دیگر تداوم پیدا کند بانک ها قادر به تامین نقدینگی این بنگاه های اقتصادی نخواهند بود.

 چوپانی ابراز داشت: اگر به دنبال این هستیم که منطقه آزاد احیاء شود باید امکانات و اعتبارات لازم را تامین کنیم.

 

سود منطقه آزاد اینچه برون برای تمام استان و کشور است

استاندار گلستان با اشاره ویژگی های منطقه آزاد تجاری و صنعتی اینچه برون اظهار کرد: سود منطقه آزاد اینچه برون برای تمام استان و کشور است و می تواند زمینه رشد و توسعه منطقه را فراهم آورد.

دکتر حق شناس چهارشنبه ۲۶ خرداد در پنجاهمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور دکتر حمیدرضا مومنی مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و تجاری کشور تصریح کرد: تلاش تمامی استانداران, نمایندگان گلستانی مجلس و مدیران از گذشته تا به امروز برای تصویب منطقه آزاد اینچه برون قابل تقدیر است.

وی افزود: ظرفیت بی نظیری همچون کشور قزاقستان در ۸۰۰ کیلومتری گلستان وجود دارد که با وجود ۲۲۵ میلیون هکتار زمین قابل کشت می تواند فضای مناسبی برای کشت فرا سرزمینی باشد.

استاندار گلستان گفت: پیمان اوراسیا با قابلیت جابجایی ۸۶۳قلم کالا معاف از حقوق گمرکی و تعرفه ترجیحی که بخش عمده ای از این کالاها در گلستان موجود است فرصتی تاریخی را در کنار تصویب منطقه آزاد برای این استان فراهم آورده است.

دکتر حق شناس ادامه داد: امسال به دلیل خشکسالی ۳۰ درصد محصول غلات کشور کاهش یافته که قزاقستان می تواند ظرفیت مناسبی برای واردات باشد.

وی یادآور شد: ما جز ۵ استان کشور هستیم که سالانه قریب به ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کنیم که البته ۹۲ محصول زراعی و باغی در این استان تولید می شود اما به دلیل عدم فراوری مناسب و عدم حفظ ارزش افزوده در گلستان درآمد سرانه مردم این استان نصف درامد سرانه شهروندان در سطح ملی است.

استاندار گلستان خاطر نشان کرد: منطقه آزاد برای گلستان تولید, صادرات و انتقال دانش فنی را بهمراه خواهد داشت و با توجه به وجود زیرساخت ها و وجود مواد اولیه در استان توسعه منطقه آزاد اینچه برون تسریع خواهد شد.

دکتر حق شناس گفت:  ایجاد ترمینال نفتی, ترمینال غلات, مرکز لجستیک از جمله ظرفیت های منطقه آزاد اینچه برون است و همچنین ایجاد بندر در گمیشان که توافقات آن با سازمان بنادر انجام شده می تواند ظرفیت های منطقه آزاد اینچه برون گلستان را تکمیل کند.

وی افزود: منطقه آزاد انزلی معین منطقه آزاد اینچه برون خواهد شد تا ما را در مسیر اجرای هرچه بهتر یاری کند و با استفاده از تجربیات آنها بتوانیم روند پیشرفت را تسریع کنیم.

لازم به ذکر است تفاهم نامه اجرای منطقه آزاد تجاری صنعتی اینچه برون به امضای دکتر حق شناس و دکتر مومنی رسید.

گفتنی نیست سفر مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور به گلستان انجام شد و طی آن دکتر مومنی با همراهی استاندار گلستان از منطقه ویژه اقتصادی اترک , راه آهن اینچه برون و گمرک اینچه برون بازدید کرد.


https://gccim.com/blog/1203

ارسال نظر

بالا