درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

جلسه کارگروه کارشناسی شورای گفتگوی استان گلستان در زمینه آماده‌سازی کریدور اینچه برون جهت حمل و نقل غلات و نهاده های کشاورزی

دسته بندی اخبار شورای گفتگو / 1401/3/28

جلسه کارگروه کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان در زمینه آماده‌سازی کریدور اینچه برون جهت حمل و نقل غلات و نهاده های کشاورزی با حضور مدیر کل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت ایران، مدیر منطقه آزاد اینچه برون، سازمان صمت با فعالان اقتصادی و بازرگانان

 

رفع مشکلات راه آهن مطالبه اصلی تجار استان گلستانی

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان ، علی محمد چوپانی گفت: قوانین و مقررات بهره‌مندی از خط ریلی و استفاده از آن در استان برای سرمایه گذاران سخت تر از مناطق دیگر است و به یقین رفع مشکل راه آهن مطالبه اصلی تجار گلستانی است.

علی محمد چوپانی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان و دبیر شورای گفتگو در نشست تخصصی با مدیرکل آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت ایران با فعالان حوزه تجارت و حمل و نقل استان در سالن اتاق بازرگانی افزود:  بیش از هشت سال بسیاری از مشکلات حوزه صادرات و واردات به دلیل چالش راه آهن نتوانستیم رفع کنیم و امیدواریم در دولت عدالت محور سیزدهم این موانع اصلی سرمایه گذاری حل شود.

وی اظهار داشت: سرمایه گذاران قوانین و مقررات راه آهن را صد برابر سخت تر از قوانین و مقررات کشور عمان می بینند و به همین دلیل گرایشی به سرمایه گذاری در این منطقه ندارند و این نگرش سرمایه گذاری راه آهن منسوخ شده است.

وی بیان کرد: ۲۰ گروه از کشورهای مختلف از جمله بنگلادش، چین و پاکستان برای سرمایه گذاری وارد گلستان شدند ولی به دلیل نبود زیرساخت های لازم مایل به سرمایه گذاری نشدند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع‌ ، معادن و کشاورزی گلستان گفت:  این تفکر هشت ساله حاکم در استان به یقین معلوم نبوده عمدی است یا عوامل نفوذی در آن دخیل بود ،

امنیت سرمایه گذاری در کشورها و مناطق دیگر  بی شک بالاتر از استان گلستان برای سرمایه گذاران است.

چوپانی اظهارداشت: منطقه آزاد گلستان با کمبود امکانات خدماتی مواجه است سرمایه گذار با چه امیدی باید در این مکان سرمایه گذاری کند.

وی افزود: در کشوری هستیم که تورم وجود دارد و دچار اضمحلال سرمایه می‌شوند و اگر به دنبال توسعه اقتصادی هستیم باید به سرمایه گذاران کمک کنیم.

وی بیان کرد: متاسفانه هزینه های راه آهن در استان گلستان  از امیرآباد بیشتر است  و توجیه درستی ندارد.

چوپانی متذکر شد: باید خط عریض را به منطقه آزاد ببریم و به سرمایه گذار بگوییم این منطقه می‌خواهد باراندازی برای واردات غلات به کشور در این منطقه تبدیل شود.

وجود ۴۵۲ هزار هکتار عرضه جنگلی، ۶۶۷ هزار هکتار اراضی  با تولید ۴.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی، وجود گمرک اینچه برون در گنبدکاووس، دسترسی به جاده ترانزیتی راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان و راه آهن سراسری کشور، قرار گرفتن در کریدور شمال - جنوب و دسترسی جاده ای و ریلی به بندر ترکمن و ارتباط با تهران و جنوب کشور، وجود فرودگاه بین المللی گرگان و قدس در کلاله، فعالیت دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه و سرکنسولگری قزاقستان در گرگان و  تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون از جمله ظرفیت های اقتصادی استان گلستان است.

 در استان گستان ۲ میلیون نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب گوناگون به صورت مسالمت آمیز زندگی می کنند که اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی است.

 

شتاب در ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی برای گلستان یک ضرورت است

مبصری عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان:  اکنون بخش دولتی ۱۳ هکتار زمین برای ساخت پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان در گرگان اختصاص داده که ضرورت شتاب دادن به ایجاد و بهره برداری از آن را دو چندان می کند .

وی تاکید کرد: این پایانه صادراتی برای گلستان بسیار مهم است چرا که دستاورد و خروجی برای توسعه صادرات کشاورزی استان خواهد داشت.

وی تامین غلات مورد نیاز کشور را بسیار مهم دانست و گفت : این استان در مسیر اصلی ترانزیت غلات از کشورهای اوراسیا قرار دارد و باید به رفع موانع پیشرو از این ظرفیت بیشتر بهره برداری شود .

به گفته وی اکنون ۸۵ تا ۹۰ درصد از غلات کشور از جنوب وارد می شود که  انتقال ان به شمال ( گلستان ) می تواند امنیت بیشتری برای کشور داشته باشد.

وی اضافه کرد: وجود گندم در قزاقستان و ذرت در روسیه، تقویت زیرساخت های فرآوری موجود و ایجاد صنایع مورد نیاز در استان است.

وی بر تامین یخچال برای صادرات محصولات کشاورزی از استان تاکید کرد و افزود:  معضل کمبود کانتینر یخچال دار مشکل صادرات محصولات کشاورزی استان برای تجار این خطه  است.

وی خاطر  نشان کرد؛ بخش خصوصی به عنوان کاربر و سرمایه گذاری مرتبط می تواند همکاری داشته تا مشکلات در این حوزه رفع شود و تاثیر آن را در اینده نزدیک در اقتصاد گلستان و کشور شاهد باشیم .


https://gccim.com/blog/1304

ارسال نظر

بالا