درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

آب مورد نیاز بخشهای مختلف مصرف در گلستان چقدر است؟

دسته بندی مقالات کشاورزی / 1397/9/28
براساس آمارهاي موجود که از طرق رسمي انتشار يافته و يا در گزارشها، نامه ها و مجامع تصميم گيري و علمي مورد بحث و استناد قرار مي گيرد، آب مورد نياز براي مصارف مختلف استان اعم از شرب و بهداشت، محيط زيست، صنعت و خدمات، کشاورزي و پرورش آبزيان را در افق برنامه چشم انداز توسعه کشور( 1404) مي توان به شرح زير برشمرد

دسته بندی مقاله نویسنده تاریخ انتشار زبان مقاله تعداد صفحات فایل مقاله
مقالات کشاورزی سید محسن حسینی (برساووش)*:کارشناس مسائل آّب 1397/9/28 فارسی 1 دانلود

آب مورد نیاز بخشهای مختلف مصرف در گلستان چقدر است؟

سید محسن حسینی (برساووش)*:کارشناس مسائل آّب

براساس آمارهاي موجود که از طرق رسمي انتشار يافته و يا در گزارشها، نامه ها و مجامع تصميم گيري و علمي مورد بحث و استناد قرار مي گيرد، آب مورد نياز براي مصارف مختلف استان اعم از شرب و بهداشت، محيط زيست، صنعت و خدمات، کشاورزي و پرورش آبزيان را در افق برنامه چشم انداز توسعه کشور( 1404) مي توان به شرح زير برشمرد:

  1. شرب و بهداشت: جمعيت استان در افق سال با توجه به جمعيت فعلي و درصد رشد جمعيت ناشي از زاد و ولد و مهاجرت به حدود 2 ميليون نفر خواهد رسيد و با توجه به افزايش فصلي جمعيت در استان ناشي از مسافرت گردشگران در فصول بهار و تابستان، سالانه به حدود 200 ميليون متر مکعب آب آشاميدني سالم و با کيفيت مورد نياز خواهد بود.
  2. صنعت و خدمات: استان گلستان از نظر رتبه صنعتي بودن در رده هاي آخر در بين استانهاي کشور قرار دارد که در اين مقال براي بررسي علل آن مجالي نيست ولي يکي از نيازهاي اوليه براي استقرار صنايع گوناگون اعم از صنايع کوچک يا بزرگ، وابسته يا غير وابسته به کشاورزي، منفرد يا مستقر در شهرکها و نواحي صنعتي، وجود آب با کميت مورد اطمينان و کيفيت مناسب است که براي جبران عقب ماندگي صنعتي استان و قرار گرفتن در جايگاه مناسب، ميزان آب لازم حدود 100 ميليون متر مکعب برآورد مي گردد.
  3. محيط زيست: استان گلستان به دليل انواع اقاليم و تنوع زيست محيطي، نياز به حداقل 100 ميليون متر مکعب آب براي حفظ محيط هاي طبيعي خود دارد و استفاده بخشي از اين محيط ها براي گردشگري و جذب ايرانگردان و جهانگردان به اين موضوع اهميت مضاعف مي بخشد.
  4. کشاورزي: در استان گلستان بالغ بر 850 هزار هکتار زمين قابل کشت وجود دارد که در حال حاضر حدود 250 هزار هکتار آن آبياري شده و حدود 400 هزار هکتار تحت کشت ديم قرار دارد و حدود 200 هزار هکتار نيز در صورت انجام عمليات زهکشي و شست وشو قابليت کشاورزي خواهد يافت که براي آبياري اين 850 هزار هکتار با روشهاي فعلي آبياري به حدود 6 ميليارد متر مکعب آب نيازمند خواهيم بود.
  5.  پرورش آبزيان: پرورش ماهي و آبزيان به دو صورت شامل مزارع پرورش ماهي و پرورش به صورت توامان در سدهاي بزرگ و کوچک صورت مي گيرد که برآورد مي شود در افق چشم انداز نياز آبي اين بخش به حدود 100 ميليون متر مکعب بالغ گردد.

چنانچه بخواهيم در افق سال 1404 از نظر تامين آب در بخش هاي شرب و بهداشت مشکلي براي جمعيت شهري و روستايي استان و نيز جمعيت مسافري و گردشگران در فصول مربوط وجود نداشته باشد، صنعت و خدمات به ميزان پيش بيني شده و حتي بيشتر توسعه يافته و داراي آب تامين شده مطمئن باشد و کشاورزي در سطح 850 هزار هکتار با مدل آبياري فعلي آب در دسترس داشته باشد، آب مورد نياز در استان حدود 6500 ميليون متر مکعب خواهد بود و با توجه به اين که پتانسيل آب استان حدود 2500 ميليون متر مکعب است و اين ميزان با توجه به دوره هاي خشکسالي و افزايش دماي استان به نظر مي رسد که داراي سير کاهشي است، حداقل کمبود آب استان به حدود 4000 ميليون متر مکعب بالغ مي گردد که بايد براي تامين آن انديشه، برنامه ريزي، فرهنگ سازي، تامين اعتبار وعمليات اجرايي سنگيني را پيگيري کرد.

 

سید محسن حسینی (برساووش)*:کارشناس مسائل آّب

بالا