درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

چهارمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان

دسته بندی اخبار / 1399/5/27

چهارمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان با دستور کار اعلام شده و با حضور کلیه اعضاء در روز یکشنبه 26 مردادماه درمحل سالن همایش اتاق گرگان تشکیل گردید.

درابتدای این جلسه  چوپانی رئیس اتاق گرگان آخرین اخباروتحولات فضای کسب و کار را به سمع و نظر اعضاء رساندند.

در ادامه جلسه وارد دستور کار شد و ضمن بررسی وضعیت کشت بهاره از جمله پنبه، سویا، برنج، ارزن، ذرت، آفتابگردان، گوجه فرنگی، محصولات جالیزی و.. وضعیت تولید گندم طی 5 سال اخیر و نوسانات تولید و خرید این محصول مورد بررسی کارشناسی قرارگرفت، براساس گزارشات ارائه شده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان تولید گندم در استان گلستان تحت تاثیر آب و هوا، نرخ تضمینی خرید، رقابت با سایر محصولات و..قراردارد، بصورتی که در طی این 5 سال میزان خرید تضمینی از 90 درصد تولید به 44 درصد تولیدو سپس باز گشت و به 60 در صد تولید درسال زراعی 99-98رسیده است

اظهارات مهندس چوپانی در رابطه حمایت از کشاورزان ؛

قیمت محصولات کشت تابستانه بر اساس نرخ نیمایی منظور شود

 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان، مهندس چوپانی در چهارمین جلسه کمیسیون کشاورزی، بیان کرد؛ بعد از برداشت گندم استقبال از کشت های جایگزین، مانند کلزا، کم شده و کشاورزان به سوی کشت شالی پیش رفته اند. به این دلیل در خیلی از صنایع با کمبود آب مواجه شده ایم.

مهندس علی محمد چوپانی رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان اظهار داشت: راهکار در این است که قیمت ما بقی کشت های تابستانه نیز بصرفه باشد. در حال حاضر شالی بر اساس ارز نیمایی است اما سویا متاثر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت گذاری می شود. در صورتی که راهکاری اندیشیده نشود اجبارا با سویا این منطقه خداحافظی خواهیم کرد.

وی افزود:پیشنهاد داده ایم قیمت گندم بر اساس ارز نیمایی باشد، بهترین گندم با گلوتن مساوی ایران ۲۴۰ دلار است با محاسبه دلار ۲۰ هزار تومانی گندم می‌بایست ۴۸۰۰ تومان قیمت‌گذاری شود. بر این اساس نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان درآمد کشاورزان افزایش میابد. دولت برای ارزان نگه داشتن نان نباید در حق کشاورز اجحاف نماید.

 

دولت؛ یارانه بگیر کشاورزان شده است

 یوسفی نایب رییس در رابطه چهارمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان،بیان کرد: در این جلسه که با حضور مدیران و کارشناسان فنی برگزار شد، ضمن بررسی وضعیت کشت بهاره از جمله پنبه، سویا، برنج، محصولات جالیزی و..وضعیت تولید گندم طی 5 سال اخیر و نوسانات تولید و خرید این محصول مورد بررسی قرارگرفت.

امیر یوسفی نایب رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان، افزود: براساس گزارشات ارائه شده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی استان، تولید گندم در استان گلستان تحت تاثیر آب و هوا، نرخ تضمینی خرید و رقابت با سایر محصولات قراردارد، بصورتی که در طی ۵ سال گذشته، میزان خرید تضمینی از 90 درصد به 44 درصد و سپس به 60 در صد تولید درسال زراعی 99-98رسیده است

یوسفی رییس کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان، ضمن دعوت از کلیه فعالان اقتصادی،تولید کنندگان،کارشناسان  و علاقه مندان، به حضور گسترده در مجمع عمومی انجمن ارگانیک، خاطر نشان کرد: این مجمع در 12 شهریور ماه در اتاق گرگان برگزار خواهد شد.

وی افزود: وضعیت جاری قیمت های خرید تضمینی محصولات کشاورزی مناسب نیست لذا دولت علاوه بر اینکه از کشاورزان حمایتی نمی کند، بلکه به نوعی از کشاورزان یارانه دریافت می کنند.


https://gccim.com/blog/961

ارسال نظر

بالا