درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

اولین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان درسال 1403

دسته بندی اخبار / 1403/1/29

اولین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان درسال 1403 با حضور دهنوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان و برزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان


با دستورجلسه:

  • گزارش رئیس اتاق درباره اهم اقدامات انجام شده و برنامه های پیش روی
  • گزارش نمایندگان اتاق گرگان درکمیسیونهای تخصصی اتاق ایران
  • ارائه نظرات و پیشنهادات اعضاء در خصوص چگونگی اجرای شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم"
  • ارائه نقطه نظرات اعضاء پیرامون امور جاری اتاق
  • جمع بندی توسط رییس اتاق

 

قوانین دست و پا گیر برای توسعه اقتصادی باید حذف شود

 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان، امیر یوسفی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در نخستین جلسه هیات نمایندگان در سال 1403 با حضور دهنوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان و برزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: می بایست با توجه به شعار سال کارهایی را الویت قرار دهیم که در توسعه و رشد اقتصاد استان موثر باشد.

وی افزود: برنامه هایی داریم که به صورت کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت است که به همه اینها باید پرداخته شود اما یکسری موضوعات به صورت کوتاه مدت است که اگر بهش پرداخته نشود آسیب زیادی به استان وارد می شود.

یوسفی گفت:اگر توسعه استان و درآمدسرانه آن بخواهد رشد پیدا کند باید قوانین دست و پاگیر را از جلوی پای بحش خصوصی برداریم تا بتوانیم به اهداف برسیم.

 رئیس اتاق بازرگانی گرگان ابراز داشت:تعطیلی روز پنجشنبه که در کمیسیون اجتماعی مجلس مصوب شده آسیب بزرگی به ارتباط بین المللی و روابط اقتصادی وارد می کند ، جای نگرانی دارد که با این موضوع چهار روز روابط بین المللی را از دست خواهیم داد که دولت راجب این موضوع باید تجدید نظر کند.

 وی درادامه گفت:این موضوع مطالبه بخش خصوصی است این تصمیم با شعار سال مغایرت دارد.

یوسفی اظهار کرد:موضوعات مختلفی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح می شود که مشکلات بخش خصوصی است و برای رفع آن نیاز به پیگیری دارد تا اتفاقات خوبی رخ دهد.

وی گفت:با توجه به اینکه اقتصاد استان گلستان برپایه کشاورزی است باید مشکلات آن از دولت مطالبه گری شود.

بوسفی بیان کرد:در بخش کشاورزی هزینه ها برمبنای دلاری انجام می شود و از طرف دیگر خرید تضمینی محصولات کشاوری بر اساس ريال و هر قیمتی که مصوب شود لطمه بزرگی به بخش کشاورزی وارد می کند.

وی افزود:باید قیمت خرید تضمینی گندم در برنامه کار قرار گیرد، قیمت فعلی پاسخگو نمی باشد.

یوسفی گفت:نمایشگاه اگروفود که در کشور ترکمنستان قرار است برگزار شود ظرفیت خوبی در زمینه توسعه صادرت با کشور ترکمنستان است و می تواند باعث توسعه مراودات شود.

وی ضمن اشاره به ظرفیت نمایشگاه اکسپو 2024 گفت: اتاق گرگان با هدف معرفی استان در این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان بیان کرد:با توجه به سفر استاندار بالکان نشست های تخصصی را داشته باشیم تا موجب توسعه روابط بین استان گلستان و استان باکان کشور ترکمنستان شود که این امر موجب پیشرفت استان می باشد.

 

در اکثر شاخص های اقتصادی گلستان جزو ۱۰ استان شاخص هستیم

 

دهنوی معاون  هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان در نخستین جلسه هیات نمایندگان در سال 1403 بیان کرد:در استان گلستان با حمایت اتاق بازرگانی شرایط اقتصادی خوبی رقم خورد، کارنامه اقتصادی دولت در استان گلستان در سال 1402 اعلام شد که طبق آن در اکثر شاخص ها جزء 10 استان برتر کشور هستیم.

وی افزود:همه این اتفاق ها با همراهی بخش خصوصی صورت گرفته ، دولت در اقتصاد نقشی ندارد و فقط تسهیل کننده امور است.

دهنوی گفت:سفرهای خارجی بسیار خوبی اتفاق افتاد که جا دارد از مجموعه اتاق تشکر ویژه کنم که خیلی مردانه پای کار آمدند، پیرو سفر ترکمنستان اتفاقات خوبی افتاد که تجارت ما از طریق مرز اینچه برون از یک میلیون تن عبور کرد.

وی در ادامه بیان کرد:کل ترانزیت شمال و شمال شرق کشور در سال گذشته 9/8 میلیون تن بود، که یک میلیون تن از اینچه برون انجام شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان گفت:شعار سال هم طبق فرمایش مقام معظم رهبری ( جهش تولید با مشارکت مردمی) نیازمند یک تحول در ساختار و نگاه حوزه دولتی نسبت به فضاهای مردمی است.

دهنوی اظهار داشت:در حال حاضر با دستگاه های اجرایی به فهم مشترکی برای ماموریت های خودشون رسیدیم مثلا میزان تولید محصولات کشاورزی 4/2 میلیون تن بوده، ما تارگت کردیم و برای خود برنامه ریزی انجام دادیم که تا پایان 1404 ۵/۵ میلیون تن برسد با توجه به اینکه اقتصاد استان بر پایه کشاورزی بوده. برش هاش مشخص است به تفکیک در زراعت ، باغبانی در هر کدام از اینها به صورت شفاف مشخص گردید که تارگت ها مشخصه به چه سمتی است و چه حوزه هایی را باید پوشش دهیم.

وی در ادامه گفت:یک سری ماموریت های ویژه به دستگاه ها داده ایم که مثلا سازمان جهاد کشاورزی روی اقتصاد دریا پایه کار کند، آبزی پروری را توسعه دهدیم و پرورش به سمت دریا پایه برود که نیازمند تامین زیرساخت ها می باشد.

دهنوی ابراز داشت:در هریک از این ماموریت های ویژه به کلان روند ها توجه کنیم و نواقص زنجیره ها را ریشه یابی کنیم و آنها را رفع کنیم تا کل زنجیره را در استان تامین کنیم.

وی افزود:این زنجیره ها با حمایت مردم دارد انجام می شود دستگاه های اجرایی نقش روان کننده دارند

وی گفت:یکسری کارهای ویژه مردمی را می خواهیم پیگیری کنیم که اتاق بشود محول این کار که ما اختیارات حاکمیتی را واگذار کنیم به این قرارگاه یعنی حکم استاندار همراه دستگاه های اجرایی در اختیار این مجموعه باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان اظهار داشت:نگاه دولت با توجه به شعار سال نگاه حمایتی است و از هیچ حمایتی دریغ نمیکنیم این ماموریت کلیه دستگاه های اجرایی استان می باشد که باید عملیاتی شود.

خط های تولید می بایست به صورت طبقاتی احداث شود

چوپانی نائب رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در نخستین جلسه هیات نمایندگان در سال ۱۴۰۳ بیان کرد:در زمینه شعار سال راهکارهای پیاده سازی بهره وری را استفاده کنیم

وی افزود: در استان ظرفیت خوبی در زمینه دامپروری داریم اما به دلیل کم توجهی دامپروری خرد توجیه ندارد و ازبین میرود

چوپانی تصریح کرد:در مورد زمینه انرژی برق نباید اجازه داد این موضوع مغفول بماند می توان از ظرفیت شهرک صنعتی اترک استفاده کرد

وی گفت:خط های تولید باید به صورت طبقاتی ساخته شوند تا در مصرف انرژی برق بهینه سازی شود

نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان اظهار کرد:در استان گلستان می توان مزارع یک هکتاری برق خورشیدی احداث کرد و با حضور سرمایه گذار آن را گسترش داد با این کار در منابع ملی صرفه جویی می شود و آن منابع را می توان در جاهی دیگر هزینه کرد.

چوپانی بیان کرد:مدیران فعلی به وجود آوردنده وضع موجود هستند زیرا باید دربین مدیران استحمام فکری ایجاد شود با این اتفاق می توان به اهداف دولت رسید.

وی افزود:سیاستی که در زمینه مسکن پیش گرفته شده است ثمره ای ندارد زیرا با شعار سال مغایرت دارد.

وی گفت:هزینه مسکن درآمد کارگر را می بلعد برای همین هیچ امیدی باقی نمی ماند، در همه جای دنیا هزینه مسکن 25 درصد دستمز است اما در ایران 75 درصد می باشد.

چوپانی بیان کرد:دولت نباید با مگا پروژه هایی توجیه اقتصادی ندارند منابع را از بین ببرند زیرا با این کار در پایتخت یک چراغ را روشن میکنند ولی در شهرستان ها صد چراغ را خاموش می کنند این کار باعث می شود ظرفیت ها از بین بروند.

وی ادامه افزود:بخش دولتی و خصوصی با همکاری هم در استان مشکلات مردم و فعالان اقتصادی را ریشه یابی کنند و آن را در سطح ملی مطالبه گری کنند.

 

لزوم تدوین نقشه راه تحقق شعار سال

 

مبصری عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در نخستین جلسه هیات نمایندگان در سال ۱۴۰۳ بیان کرد:انتظار داریم شعار سال جاری به عنوان یک نقشه راه تدوین شود

وی افزود:شعار مردمی سازی هوشمندانه انتخاب شده است، تاکید بر این است که با مشارکت مردم جلو برود تا تحقق خوبی پیدا کند

مبصری اظهار داشت:مقام معظم رهبری تاکید بر افزایش نقش بخش خصوصی دارد

وی تصریح کرد:آماری که وجود دارد نشان می دهد که نقش دولت در اقتصاد 83 تا 84 درصد و بخش خصوصی بین 16 تا 17 درصد بیشتر نیست که این تاکید از اینجاها بیشتر نشات میگیرد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی گرگان گفت: فشار بیش از حد قیمت گذاری دستوری موجب این می شود که صنعت مرتبط با این بخش توسعه پیدا نکند و سرمایه گذاری اتفاق نیافتد و آنچه که مورد انتظار بخش خصوصی است خروجی متناسبی نداشته باشد و در بحث صادراتی توان صادراتی را به لحاظ کیفی از دست داده ایم یعنی مجموعه مخاطبین در بحث صادرات کم شده اند

وی بیان کرد:برای اینکه بتوانیم تورم را کنترل کنیم بخشی از آن این است که رشد نقدینگی را کم کنیم این امر می طلبد منابع بانکی را به صورت محدود تخصیص بدهیم نه اینکه اصلا تخصیص ندهیم.

مبصری افزود:مالیات ستانی بیش از حد و مالیات دو برابر، نگرانی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی است.

وی گفت:اخذ مالیات از بخش کشاورزی، استان را به طور قاطع تحت تاثیر قرار می دهد که قیمت گذاری یک سمت قیچی است و این موضوع لبه دوم آن یعنی درآمد سرانه استان برخلاف توسعه آن است.

وی افزود:موضوع دیگر اخذ مالیات بردرآمد شخصی که این امر باعث خواهد شد سرمایه گذاری در صنعت ، کشاورزی و بخش های دیگر فعالان اقتصادی صفر شود که تهدید بر تحقق شعار سال است.

مبصری گفت:برگشت ارز ناشی از صادرات یکی دیگر از مشکلات بخش خصوصی است که تمام فعالان اقتصادی گرفتار آن هستند که صادرات خرد را به خطر انداخته و اصلا معلوم نیست که چه کسی صادرات می کند

وی اظهار کرد:قیمت ارز 28 هزار تومانی با ارز آزاد اختلاف زیادی دارد که موجب نگرانی و بلاتکلیفی در تخصیص ارز شده است

 

با عدم کارایی برخی مدیران شعار های سال به ثمر نمی رسد


شمالی نائب رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در نخستین جلسه هیات نمایندگان در سال ۱۴۰۳ بیان کرد:با توجه به شعار سال اگر می خواهیم جهشی اتفاق بیافتد اول باید موانع آن رفع شود که این کار نیاز به شناسایی آن دارد تا زمینه  توسعه تولید فراهم شود
 
وی افزود:در مورد مشارکت مردم از ظرفیت سازمان های مردم نهاد استفاده شود

شمالی گفت:مقام معظم رهبری هر سال به درستی و هوشمندانه شعار را تعیین میکنند اما متاسفانه به ثمر نمی رسد.
 
وی افزود:ارگان های دولتی باید به فهم مشترک برسند و با بخش خصوصی همکاری و همیاری داشته باشند.

 

عزم مدیران در مشارکت بخش خصوصی ضعیف است

 

مرتضوی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در نخستین جلسه هیات نمایندگان در سال ۱۴۰۳ بیان کرد:عزم و اراده ضعیفی در مدیران دولتی برای تحقق مشارکت بخش خصوصی دیده می شود.

وی افزود:چند سال پی در پی در بحث تولد تاکید شد اما خروجی مناسب نبوده به همین جهت مقام معظم رهبری به این باور رسیدند که نقش بخش خصوصی و مشارکت مردمی به جدیت انجام نشده به همین دلیل امسال در کنار جهش تولید تاکید به مشارکت مردمی شده است

مرتضوی گفت: در ماده 54 برنامه هفتم توسعه به صراحت مشارکت بخش خصوصی در احداث مسکن حمایتی و بخش های خودمالکیتی اشاره شده اما از این ظرفیت در استان استفاده نمی شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان اظهار کرد:بخش خصوصی در حوزه هایی که منجر به تولید سرمایه می شود علاقه دارد که مشارکت کند باید کارها به گونه ای باشد تا با مدت زمان کوتاهی به نتیجه برسد زمانی این اتفاق می افتد که جلوی سنگ اندازی ها گرفته شود

وی گفت:در تامین خدمات زیرساخت های احداث مسکن مشکلات زیادی وجود دارد که باید روند آن تسهیل شود

وی افزود:یکی از مشکلاتی که وجود دارد آمارهای بی کفیت در بخش های مختلف است به همین دلیل خروجی درستی نداریم

 مرتضوی در ادامه بیان کرد:زمانی می توان به آمار اکتفاء کرد که امید به خروجی داشته باشیم ، دنبال یک برنامه اقدام مشترک بخش خصوصی و دولت باشیم و از صفر تا صد همه فرآیندهایی که منجر به تکمیل و رسیدن به بهره برداری اهداف می شود را ببینیم و مدیران مجاب به تمکین شوند

 

به بخش کشاورزی توجه بیشتری شود

 

هاشمی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در نخستین جلسه هیات نمایندگان در سال ۱۴۰۳ بیان کرد:در سال جاری نیاز است بخش کشاورزی به صورت ویژه دیده شود، خانواده کشاورزی دست تنها هستند

وی افزود: آزادسازی نرخ ارز و بحث یارانه تنها نسخه شفا بخش اقتصاد ایران است تا روزی که این اتفاق نیافتد شاهد سواستفاده هایی هستیم که آسیب آن هم به دولت و هم به ملت می خورد

هاشمی اظهار داشت:به طور خاص آنچه که می توانیم صادرکنیم و در آن توانمند هستیم بعد از صنایع پایه و پتروشیمی در زمینه کشاورزی است با توجه به اینکه استان گلستان اقصادش بر پایه کشاورزی است حداقل در این زمینه رفع تعهد ارزی به صورت پایلوت دیده شود و تصمیمات درستی گرفته شود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان تصریح کرد:قیمت گذاری دستوری برای بخش خصوصی یک معضل جدی است، این سیاست با شعار سال مغایرت دارد و لطمه های زیادی به بخش خصوصی دارد

وی در ادامه افزود:امنیت اقتصادی برای فعالان اقتصادی ایجاد شود که چه در داخل و چه در خارج از مرز تا سرمایه گذار با خیال راحت از منابع خودش در بحث سرمایه گذاری استفاده کند.

پذیرش مشارکت بخش خصوصی اصل مردمی سازی است

 

بهرامی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در نخستین جلسه هیات نمایندگان در سال ۱۴۰۳ بیان کرد:حکم شعار مقام معظم رهبری را حکم فتوای شرعی می دانیم و دستگاه های دولتی با توجه به این موضوع باید مردم را به بازی بگیرند

 وی افزود:در کارگروه هایی که تشکیل می شود نقش بخش خصوصی پررنگ تر دیده شود و دبیرخانه آن را با اختیارات حاکمیتی در اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی قرار بگیرند

بهرامی گفت:مدیران نباید از طریق ظرفیت دولت سنگ اندازی کنند؛ متاسفانه این موضوع در استان زیاد دیده می شود

وی اظهار داشت:سرای تجاری در کشور های هدف یک ظرفیت خوبی است که باید به آن توجه ویژه ای شود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان تصریح کرد:در سفر استاندار بالکان کنسولگری ایران در استان بالکان ترکمنستان مطالبه خواهد شد که تولید اجناس ایرانی در آنجا دیده تا موجب توسعه صادرات شود.
 

استهلاک از دارایی های ثابت پیشی گرفته است

 

رودی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در نخستین جلسه هیات نمایندگان در سال ۱۴۰۳ بیان کرد:شعار سال طبق فرمایشات مقام معظم رهبری به نام جهش تولید با مشارکت مردمی نامیده شده که یک الزاماتی دارد و باید مسئله هایی برای آن تعریف شود

رودی افزود:سرمایه گذاری دارایی های ثابت کاهش پیدا کرده است و استهلاک از آن پیشی گرفته است.

وی گفت:در برنامه هفتم توسعه 8 درصدی رشد پیش بینی شده است که با این کاهش سرمایه گذاری محقق نخواهد شد.

وی بیان کرد:بعضی از سامانه ها اینقدر هم پوشانی دارند که نیازمند نیروهای مازاد شده و به همین دلیل سرعت در انجام کارها گرفته می شود این سامانه ها سبب شده تولید کننده در سرمایه گذاری طرح توسعه نادم شود.

 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان اظهار کرد: ناترازی در انرژی یک استرس برای تولید کننده شده و آنها را با مشکلات زیادی روبرو می کند این موضوع ظرفیت های توسعه را از بین می برد.

 

گردشگری گلستان مغفول مانده است

صفوی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در نخستین جلسه هیات نمایندگان در سال ۱۴۰۳ بیان کرد:با همکاری دولت و بخش خصوصی مشکلات فعالان اقتصادی راحت تر ریشه یابی و رفع آن تسهیل می شود.

وی افزود:در زمینه گردشگری استفاده بهینه نشده خلیج گرگان یک سرمایه خدا دادی است از این فرصت استفاده بهینه نمی شود.

صفوی گفت:دلایلی که مدیران نمی توانند تصمیم بگیرند هراس از نهادهای نظارتی است که باید یک جاهایی قانون را منعطف کرد.

وی اظهار کرد:منطقه آزاد اینچه بررون با مشکلات فراوانی مواجه است نباید بلا استفاده رها شود در این موضع نقش بخش خصوصی پر رنگ تر دیده شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان بیان کرد:می بایست دیدگاه ها در زمینه منطقه آزاد تغییر کند تا این منطقه به بهره برداری برسد.


https://gccim.com/blog/1582

ارسال نظر

بالا