درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

جلسه کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان پیرامون مشکلات و موانع موجود در روابط دوکشور ایران و ترکمنستان

دسته بندی اخبار شورای گفتگو / 1399/10/25

جلسه کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان پیرامون مشکلات و موانع موجود در روابط دوکشور ایران و ترکمنستان با دستورکارهای بررسی موانع و راه کارهای توسعه تجارت با کشور ترکمنستان و راه اندازی پایانه تخصصی صادراتی محصولات گلخانه ای برگزار گردید.

 

در این جلسه مهندس کریمی معاون اقتصادی استانداری گلستان بیان داشت: دو نکته مهم در جلسات شورای گفتگو داشتیم پیرامون مشکلات و موانع موجود در روابط دو کشور ایران و ترکمنستان با بهره گیری از ظرفیت نمایندگان استان گلستان که مقرر شد با وزرای امورخارجه و راه شهرسازی ملاقات حضوری داشته باشیم و تمامی مباحث و مشکلات با کشور ترکمنستان طرح موضوع شود و به لحاظ همسایگی می بایست دولت برای برون رفت از چالش های موجود و ایجاد اعتماد گام های اساسی در سطح ملی برداشته شود.

 

چوپانی رئیس اتاق در این جلسه اظهار داشت آنچه که بسیار مهم است مراودات سیاسی خود را با کشور ترکمنستان تقویت کنیم، هم اکنون دارای انسداد تجاری هستیم، صادرات ما شرایط مطلوبی ندارد، ما در پی تهاتر نیستیم اگر به صورت فورس ماژور اقدام به جلب اعتماد نکنیم، استراتژی جایگزین کشور ترکمنستان فعال می شود ، هم اکنون کشور ترکیه بسیاری از پروژه های گلخانه ایی خود را در کشور ترکمنستان اجرایی نموده، در حالی که استان گلستان دارای ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه خدمات فنی – مهندسی می باشد. یکی از مسائل با اهمیت برای اتصال به بازار اوراسیا خاک کشور ترکمنستان می باشد و اگر به تقویت مناسبات ایران و ترکمنستان توجه نشود عملاً فرصت  بازارهای اوراسیا به سرانجام نرسد. عقل سلیم حکم می کند مشکلات و موانع موجود به زودی برطرف گردد.

 

آقای طلوعیان رئیس سازمان صمت استان گلستان عنوان کرد کشور ترکمنستان درحال حاضر به فکر تولید اقلام مورد نیاز خود است و بهترین فرصت برای انتقال دانش فنی می باشد، استان گلستان جایگاه والایی درخصوص خدمات فنی - مهندسی دارد. اختلافات باید از بین برود و ایجاد اعتماد شود و اعتماد عمیق تری بین ما به وجود آید.

 

بازوبندی نمایندگی وزارت امورخارجه در استان گلستان بیان نمود: درخصوص مشکل ایجاد شده و موانع موجود با کشور ترکمنستان می بایست از شخص رییس جمهور کمک گرفت تا مشکلات و موانع موجود حل و فصل شود، وزارت نفت تاکنون موفق به حل مشکلات نشده است. ما باید سوبسید به کشورهای هدف را برای ایجاد ارتباط دیپلماتیک بهتر به کشور ترکمنستان بدهیم، تا اینکه نظرات آنها تأمین شود.

 

حسن پور معاون بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در این نشست عنوان نمود هم اکنون رقیب جدی ما در کشور ترکمنستان، کشور ترکیه می باشد، ما خیلی از ترکیه عقب افتادیم. ترکمنستان هم اکنون در زمینه تولید سرمایه گذاری نموده و ترکیه بازارهای ترکمنستان را به دست گرفته و جای تجار ایرانی را پر نموده است و تمامی تلاش بازرگانان ما در چند سال اخیر به راحتی از دست رفته است.

 

یوسفی نایب رئیس اتاق بازرگانی در این جلسه بیان کرد که باید بپذیریم در طی این سال ها که تحریم برعلیه کشور شروع شده، کشور آمریکا روابط خوبی با ترکمنستان دارد و اهرم های فشار آمریکا به خوبی مشهود است ما باید پیشقدم شویم و دوباره روابط خود را با ترکمنستان بهبود ببخشیم.


https://gccim.com/blog/1050

ارسال نظر

بالا