درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

دعوت به معرفی محصولات صادراتی و بازار یابی مرکز همکاری های اقتصادی ایران و اروپا

دسته بندی اطلاعیه / 1397/8/12

 

 

در اجرای مصوبه هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار ابلاغی طی نامه شماره 76321 مورخ 30/4/1395 وزیر محترم وقت امور دارایی ، مبنی بر حذف گواهی فعالیت نمایندگی شرکت های خارجی در ایران از فهرست مجوزهای وزارت صنعت، معدن و تجارت ، سازو کار جدید واردات کالاهای سرمایه ای و مصرفی بادوام که واردات آن ها به کشور مستلزم ثبت نمایندگی رسمی شرکت خارجی در ایران است ، به شرح زیر ابلاغ می گردد:

  1. بر اساس ماده واحده قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی ، مصوب 21/8/1376 و آیین نامه اجرایی آن ، شرکت های خارجی که در کشور محل ثبت خود شرکت قانونی شناخته می شوند ، مشروط به عمل متقابل از سوی کشور متبوع ، می توانند در زمینه های که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران تعیین می شود ، در چارچوب قوانین و مقررات کشور به ثبت شعبه یا نمایندگی اقدام نمایند . لذا لازم است متقاضیان ابتدا به اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری مراجعه و نست به ثبت نمایندگی اقدام کنند.
  2. اشخاص حقیقی یا حقوقی که نسبت به ثبت نمایندگی در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری اقدام کرده اند در صورتی که بخواهند کالاهای سرمایه ای یا مصرفی با دوام مشمول ثبت نمایندگی ( بر اساس ماده ( 4) قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان ) از قبیل خودرو ( سبک و سنگین) ، ماشین آلات صنعتی ، کشاورزی ، راهسازی ، لوازم خانگی ، مصنوعات الکتریکی و الکترونیکی صوتی و وسایل ارتباطی  را وارد کشور نمایند ، قبل از ثبت سفارش باید تعهدات لازم برای ارایه خدمات پس از فروش به مصرف کنندگان را به معاونت امور صنایع (در مورد خودرو ) و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان (در مورد سایر کالا ها ) ارایه کنند.
  3. سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و معاونت امور صنایع پس از ابلاغ ضوابط و مقررات مربوط به خدمات پس از فروش و اخذ تعهد از متقاضی مبنی بر ارایه خدمات مطلوب به مصرف کنندگان ، مراتب رابه دفتر مقررات صادرات و واردات برای انجام ثبت سفارش ارسال می نمایند.
  4. دفتر مقررات صادرات و واردات پس از دریافت اطلاعات مربوطه به نماینده اقدامات لازم برای ثبت سفارش کالاهای مورد نظر را به عمل  خواهد آورد.
  5. نماینده موظف است اطلاعات مربوط به میزان واردات کالاهای مشمول ثبت نمایندگی خود را در مقاطع سه ماهه برای اعمال نظارت بر فرآیند ارایه خدمات پس از فروش به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و معاونت امور صنایع اعلام نماید.
  6. در هر مرحله از فعالیت نماینده ، در صورتی که شاکی خصوصی وجود داشته باشد و یا از سوی مراجع نظارتی فوق الاشاره ، عملکرد نمایندگی بر اساس شاخص های نظارتی مورد عمل در ارایه خدمات پس از فروش مطلوب ارزیابی نشود مراتب به دفتر مقررات صادرات و واردات اعلام ، و دفتر مزبور موظف است بلافاصله پس از دریافت نظر مراجع فوق ،از ثبت سفارش کالا برای نماینده مدنظر جلوگیری به عمل آورد . فعالیت مجددنماینده منوط به موافقت کمیته ای متشکل از سازمان حمایت ،معاونت تخصصی و معاونت امور اقتصادی و بازگانی خواهد بود.
  7. کلیه اقدامات فوق به صورت الکترونیکی و در بستر سامانه های پیش بینی شده با حداقل نیاز به مراجعه حضوری صورت می گیرد و معاونت های مختلف مرتبط با موضوع در سطح وزارتخانه موظفند با محوریت معاونت امور اقتصادی و بازرگانی تمهیدات لازم برای عملیاتی شدن این فرآین از 1/9/1397 را فراهم نمایند. بدیهی است از تاریخ مذکور صدور گواهی فعالیت نمایندگی در مرکز اصناف و بازرگان متوقف و ساز و کار و جدید عملیاتی خواهد شد.

https://gccim.com/blog/57

ارسال نظر

بالا