درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

حضور دکتر مبصری عضو هیات رییسه اتاق گرگان درنشست با اصحاب رسانه

دسته بندی اخبار / 1398/11/10

تجارت آزاد اورآسیا ظرفیت بی نظیر برای توسعه صادرات گلستان

 

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: گلستان ظرفیت بی نظیری در توسعه صادرات از طریق تجارت آزاد اورآسیا دارد .

 دکتر رضا مبصری عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در نشست خبری گفت: گلستان ظرفیت بی نظیری در توسعه صادرات از طریق تجارت آزاد اورآسیا دارد که باید موانع زیر ساختی در مرز اینچه برون گنبدکاووس از جمله خط ریلی ارتباط دهنده ایران به ترکمنستان برای دستیابی به بازار ۳۰۰ میلیون نفری این منطقه تقویت شود.

رضا مبصری اضافه کرد: با توجه به بسته شدن قرارداد جمهوری اسلامی ایران با ۵ کشور عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا ( روسیه، ترکمنستان، بلاروس، قزاقستان و ارمنستان) بسیاری از صادرکنندگان کشور از این اقدام به دلیل نقش موثر آن در آسان شدن صادرات خرسند هستند.

موافقتنامه پیوستن ایران به اوراسیا از ۵ آبان امسال اجرایی شد و قرار است یکسال پس از اجرای این موافقتنامه، مقدمات تجارت آزاد با منطقه مذکور فراهم شود.

هم اکنون پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان عضو اتحادیه اوراسیا هستند اما این اتحادیه با بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین المللی برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا سال ۲۰۱۵ میلادی، از سوی روسیه، قزاقستان و بلاروس تشکیل شد.

ایران در سال ۱۳۹۵ به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان خود و این نهاد را مطرح کرد که از جانب اعضای آن مورد استقبال قرار گرفت و پس از ۲ سال مذاکرات متعدد، سرانجام موافقتنامه‌ای در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر آستانه قزاقستان برای برخورداری از تجارت ترجیحی بین ایران و این اتحادیه به امضا رسید.

موافقت‌نامه تجاری بین ایران و کشورهای اوراسیا شامل ۲ فهرست کالایی ترجیح‌های اعطایی بوده که اقلام مشمول آن توسط کشورمان به اوراسیا ۳۸۰ قلم و اقلام اعطایی اوراسیا ۵۰۳ قلم کالا است.

 گلستان دارای یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت بوده که اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی است.

این استان با کشور ترکمنستان و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.


https://gccim.com/blog/649

ارسال نظر

بالا