درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

جلسه مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و چهل و پنجمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان

دسته بندی اخبار شورای گفتگو / 1399/12/10

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ما مسوولیت قبول کردیم که در مقابل مشکلات بتوانیم تدبیر درست کنیم، تصریح‌کرد: در تلاش هستیم حتی یک روز زودتر تحریم‌ها علیه مردم ایران از بین برود و شرایط کشور به شرایط بهتری برسد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان  دکتر اسحاق جهانگیری، اظهار کرد: طی سه سال گذشته کشور با تحریم‌های ظالمانه روبرو بود که بخش‌های اصلی کشور تحت فشار قرار داشت.

وی ادامه داد: این تحریم‌ها بر نفت و نظام بانکی فشارهای زیادی را وارد کرد و‌ مشکلات زیادی را در‌ حوزه‌های مختلف به ویژه جابجایی پول به سایر‌ کشورها برای خرید و فروش ایجاد کرد.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: مردم فشارهای زیادی را تحمل کنند اما با راهبردهای رهبری و مقاومت مردم تحریم‌ها را کم اثر کردیم.

جهانگیری بیان کرد: تحریم‌ها بر ‌توسعه کشور تاثیر گذاشت و هنوز به معنی واقعی توسعه از دست کشور خارج نشده و هنوز آنگونه که انتظار است بخش خصوصی در عرصه وجود ندارد.

تلاش ما تسریع در رفع تحریم هاست/مهمترین رسالت مدیران استان اقدام در مسیر توسعه است

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ما مسوولیت قبول کردیم که در مقابل مشکلات بتوانیم تدبیر درست کنیم، تصریح‌کرد: در تلاش هستیم حتی یک روز زودتر تحریم‌ها علیه مردم ایران از بین برود و شرایط کشور به شرایط بهتری برسد.

دکتر اسحاق جهانگیری، اظهار کردطی سه سال گذشته کشور با تحریم‌های ظالمانه روبرو بود که بخش‌های اصلی کشور تحت فشار قرار داشت.

وی ادامه داد: این تحریم‌ها بر نفت و نظام بانکی فشارهای زیادی را وارد کرد و‌ مشکلات زیادی را در‌ حوزه‌های مختلف به ویژه جابجایی پول به سایر‌ کشورها برای خرید و فروش ایجاد کرد.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: مردم فشارهای زیادی را تحمل کنند اما با راهبردهای رهبری و مقاومت مردم تحریم‌ها را کم اثر کردیم.

جهانگیری بیان کرد: تحریم‌ها بر ‌توسعه کشور تاثیر گذاشت و هنوز به معنی واقعی توسعه از دست کشور خارج نشده و هنوز آنگونه که انتظار است بخش خصوصی در عرصه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: گاهی شرایط را با شرایط مطلوبی که باید باشیم مقایسه می‌کنیم و می‌گوییم با شرایط مطلوب فاصله داریم اما وقتی خودمان را با وضعی که در آن قرار داریم مقایسه می‌کنیم نسبت به ابتدای دولت پیشرفت‌های بزرگی صورت گرفته است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: من از علاقمندان به کشور و تحلیلگران دلسوز تقاضا دارم با مردم صادقانه رفتار‌ کنیم.

جهانگیری بیان کرد: دشمن می‌خواست در سال ۱۳۹۷ مردم ایران جشن پیروزی انقلاب اسلامی را نبیند اما به کوری چشم دشمنان تا به اینجا کشور را به پیشرفت رسانده‌ایم.

وی افزود: هر چند زندگی مردم به صورت جدی آسیب دیده و تحت فشارهای زندگی و اقتصادی قرار‌ گرفتند اما با بزرگواری این مشکلات را تحمل کردند و امروز سرفراز هستند.

جهانگیری گفت: برخی فکر می‌کردند برای اینکه بتوانیم پروتکل الحاقی را اجرایی کنیم جوری رفتار می‌کنیم که اسراییلی‌ها و دشمنان علیه کشور عمل کنند اما طبق قانون عمل کردیم و کاری کردیم همه برای ملت ایران سر تعظیم فرود آوردند.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی خودم این است به فضل الهی در حال رسیدن به نقاط خوبی هستیم که بتوانیم فشار تحریم‌ها را از دوش مردم برداریم ما همان مدیرانی هستیم که توانستیم تحریم‌ها را کم‌اثر و برخی اوقات بی‌اثر کنیم.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: ما شرایط کشور را به گونه‌ای اداره کردیم که درآمد نفتی کشور یک رقمی‌ بوده است اما در کشور‌ که می‌گردید داروی مورد نیاز مردم و تجهیزات پزشکی مردم به خوبی تامین شده است.

جهانگیری گفت: طرح ۲۸۰ هکتاری زهکشی اراضی در‌گلستان در همین دوره اجرا شد و این نشان از عزم دولت در حل مشکلات است.

وی ادامه داد: کرونا تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داد و‌ کادر درمان کشور زحمات زیادی کشیدند و سال گذشته در این روزها را به یاد بیاوریم که جزء سخت‌ترین‌روزهای کشور‌ بود.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: روزهای اول کرونا ماسک از اروپا خریداری کردیم اما اجازه ندادند ماسک به کشور وارد شوند و با سرعت به سمتی پیش رفتیم که اعلام کردیم ماسک به دنیا صادر می‌کنیم.

جهانگیری بیان کرد: به زودی واکسن‌خای داخلی به نتیجه خواهد رسید و‌ از سوی دیگر تلاش کردیم واکسن‌های معتبر‌ را به کشور وارد کنیم و امروز هم وزارت بهداشت‌ واکسینه کردن سالمندان را آغاز کرده است.

وی افزود: من مسوول با فرد عادی هیچ تفاوتی در تزریق واکسن کرونا ندارم و تلاش بر این است کمترین تبعیضی در این عرصه برای کسی به‌وجود نیاید.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: استان گلستان یکی از استان‌های جدید کشور است و اگر امروز استان نسبت به اوایل استان مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم درآمد سرانه مردم با شتاب خوبی افزایش یافته اما اگر هنوز مشکلانی وجود دارد باید با دقت بیشتری در این عرصه عمل کرد.

جهانگیری بیان کرد: اینگونه نیست که یک هیاتی در مرکز نشسته و مدیریت می‌کند که کدام استان توسعه یابد یا کدام استان توسعه پیدا نکند بلکه عملکرد مسوولان استانی در این عرصه بسیار مهم است.

وی افزود: استان گلستان استان پر‌ پتانسیلی است و مردم بسیار خوبی دارد و این زندگی مسالمت‌آمیز مردم استان با وجود اقوام و مذاهب مختلف جزء یکی از نعمت‌های بزرگ حاکم در استان است.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: راه‌آهن اینجه‌برون زمانی که افتتاح شد یکی از محوری‌ترین راه‌آهن‌های منطقه و‌ حتی دنیا شد.

جهانگیری بیان کرد: ما برای توسعه سریع و استفاده بهینه منطقه پیشنهاد منطقه آزاد را مطرح کردیم و لایحه آن را به مجلس فرستادیم و به شورای نگهبان و مجلس تشخیص مصلحت رفت و دست به سینه نشسته‌ایم که ببینیم چه تصمیمی برای اجرای این موضوع گرفته خواهد شد.

جهانگیری گفت: متاسفانه به جای آنکه دولت در تصمیم‌گیری‌ها برای توسعه مستقل باشد و در‌ نهایت مجلس آن را تایید کند، مراحل اجرای تایید و‌ تصویب تصمیم دولت طولانی می‌شود.

وی اضافه کرد: این نظام تصمیم‌گیری در کشور باید تغییر کند تا با سرعت به سمت پیشرفت پیش برویم.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: اکتشاف نفت در استان گلستان باید انجام شود چون باعث توسعه و تحول شمال کشور چه بسا کل کشور خواهد شد.

جهانگیری گفت: برنامه هفت ساله احیاء تالاب‌ها برای خلیج گرگان باید اجرایی شود و در آن برنامه همه دستورات و وظیفه‌مندی‌ها دیده شده است و خلیج گرگان و میانکاله جزء تالاب‌هایی است که برای حیات کشور اهمیت دارد.

وی افزود: اینکه بتوانیم چوب از دیگر‌ کشورها وارد کنیم و در‌ استان گلستان آن را به تولیدات با اشتغال بالا تبدیل کنیم اقدام بزرگ و مهمی است که باید انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور با دستور بررسی ویژه اجرای بندرچوب در گلستان به وزیر راه و شهرسازی، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: توسعه نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی جزء سیاست‌های ما است که باید با سرعت انجام شود.

 

عزم دولت برای رفع تاثیر کرونا و تحریم جدی است

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تاثیر گسترده تحریم و شیوع کرونا بر مباحث کلان اقتصادی کشور گفت: دولت تلاش می‌کند با توسعه سرمایه‌گذاری و استفاده بیشتر از ظرفیت بخش خصوصی تاثیر تحریم و تحریم را تا حد امکان کاهش دهد.

محمد شریعتمداری اظهارداشت: اعطای وام کم بهره و پیش بینی مشوق بیشتر برای مشارکت بخش خصوصی تا حد زیادی آثار کرونا و تحریم را کاهش داده و این حمایت‌ها تا پایان عمر دولت تدبیر و امید ادامه خواهد داشت.

وی به تلاش دولت برای ایجاد شغل در گلستان اشاره کرد و گفت: امسال ۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال تسهیلات با میانگین سود ۶ درصدی به این استان اختصاص یافت که تاکنون چهار هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال پرداخت شد و بقیه این اعتبار در صورت وجود طرح مناسب اعطا خواهد شد.

شریعتمداری افزود: گلستان ۲۱ پروژه اقتصاد مقاومتی اولویت‌دار دارد که تلاش می کنیم با حمایت از شرکت های بزرگ سرمایه گذاری از جمله شستا تا پایان دولت راهکار مناسبی برای نهایی شدن این پروژه ها ترسیم شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد : تلاش می کنیم در بخش هایی از حوزه صنعت از جمله ید و صنایع شیر از ظرفیت شستا استفاده کرده و قدم های مناسبی در این بخش های مولد برداریم.

وی گفت : حدود ۴۹ درصد از جمعیت گلستان در روستاها زندگی می کنند که این امر امکان استفاده بیشتر از تسهیلات کم بهره روستایی را فراهم می سازد.

وی به دیگر فرصت های موجود گلستان اشاره کرد و گفت: کشاورزی و شیلات در بخش های شمالی و گردشگری در جنوب این استان ظرفیت ارزشمندی است که با تداوم حمایت دولت امیدوار به تحول جدی این بخش ها و نقش‌آفرینی آن ها در تولید شغل هستیم.

 

حل بخش زیادی از مشکل ریلی ایران و ترکمنستان/اهتمام وزارت راه برای کمک به احیای خلیج گرگان

 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای مشترک برای حل مشکلات راه‌آهن ایران و ترکمنستان گفت: تاکنون بسیاری از مشکلات دو کشور برای از سرگیری مراودات تجاری برطرف شده است.

 محمد اسلامی اظهار داشت: یکی از این مشکلات، کوتاه و بلند بودن عرض خط آهن به طول تقریبی ۲۰۰ متر بود که این مشکل با برطرف شدن موانع حقوقی به زودی برطرف می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با برطرف کردن مسایل موجود بین ایران و ترکمنستان تلاش می کنیم زمینه استقرار مراکز تجاری و شهرک های صنعتی مشترک در اینجه برون فراهم شود.

اسلامی با اشاره به عزم جدی دولت برای تجهیز لجستیکی اینچه برون گفت: ارتقای زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه تجارت در این منطقه از راهبردهای وزارت‌ راه و شهرسازی است تا با ایجاد یک شهر جدید روند رشد اقتصادی گلستان بهبود یابد .

 وی به اهتمام وزارت راه و شهرسازی برای کمک به احیای خلیج گرگان و میانکاله اشاره کرد و گفت: اجرای هر تصمیمی در میانکاله و خلیج گرگان منوط به تصمیم "کارگاه مدیریت و هماهنگی تالاب ها" است و پس از اتخاذ تصمیم در شورای عالی حفاظت محیط زیست رویکردهای پیش بینی شده اجرا خواهد شد.

 

زه کشی 80 هزار هکتاری اقدام بزرگ دولت در گلستان و تسریع در روند توسعه با ایجاد بندر گلستان

استاندار گلستان در جلسه مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با حضور معاون اول رئیس جمهور؛

استاندار گلستان با اشاره به اقدامات ارزشمند دولت تدبیر و امید در این استان اظهار کرد: تا پیش از انقلاب تنها ۴ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش زهکشی قرار گرفته بود که از سال ۹۲ تا به امروز از ۲۸۰ هزار هکتار اراضی مورد نیاز زهکشی ۸۰ هزار هکتار اجرایی شده و ۷۰ هزار هکتار نیز در دست اقدام است.

در این جلسه که با حضور دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، دکتر شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی، دیگر مدیران ارشد کشوری، آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد استانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا علی الخصوص ۸ شهید راه سلامت استان در مقابله با کرونا، تصریح کرد: از سال ۷۲ تا به سال ۹۲ بیش از ۳۳۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش طرح های آبخیزداری و آبخوانداری قرارگرفت اما از سال ۹۲ تا به امروز قریب به ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش طرح های آبخیزداری و آبخوانداری قرارگرفت که زمینه تثبیت خاک، حاصلخیزی و ماندگاری در روستاها را فراهم می آورد.

 وی افزود: مجموعاً طی دهه فجر و هفته دولت قریب به ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه در استان افتتاح و کلنگ زنی شده است است و این رقم ۲ برابر مدت زمان مشابه سال قبل بوده است.

استاندار گلستان گفت: تعداد بومگردی های استان از ۱۰ واحد در سال ۹۲ به ۱۳۰ واحد در حال‌حاضر ارتقا یافته و از ۱۲ هزار کلاس درس استان ۱۸۰۰ کلاس دست در این دولت ساخته شده است.

دکتر حق شناس با اشاره به مسائل و مشکلات استان یادآور شد: تنها ۱۷ درصد استان تحت پوشش طرح فاضلاب قرار دارد و این یک سوم میانگین کشوری است و گرگان تنها مرکز استانی است که آب شرب آن از طریق آبهای زیرزمینی و نه سدها تامین می شود البته ردیف بودجه برای سد میرداماد جهت تامین آب گرگان در بودجه ۱۴۰۰ تعیین شده است اما نیاز است که بودجه قابل توجهی به آن تخصیص یابد تا در آینده دچار تنش آبی نشویم.

وی ادامه داد: ۱۶ درصد برق استان در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که میانگین کشوری برق صنعتی ۳۲ درصد است و نیاز است جهت تامین برق مورد نیاز شهرک صنعتی اترک با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان اقدامات لازم صورت گیرد و همچنین طرح سیکل ترکیبی نیروگاه برق علی آباد کتول هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

وی ادامه داد: یک سوم وسعت ۴۰ هزار هکتاری خلیج گرگان خشک شده و اگر به هر طریق ممکن آبرسانی به خلیج صورت نگیرد مجبور به پرداخت هزینه جابجایی شهرها خواهیم شد.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: یکی از نیازهای اساسی توسعه در استان احداث بندر است که بر اساس مطالعات صورت گرفته سازمان بنادر، بندر سبز خزری می‌تواند به عنوان بندر چوب و دان مورد نیاز مرغداری های استان مورد استفاده قرار گیرد و تقاضا داریم هرچه سریع‌تر اقدامات اجرایی آن صورت پذیرد.

در ادامه این جلسه، تفاهم نامه سه جانبه بین شیلات، وزارت تعاون و استانداری گلستان به امضا رسید که در آن مقرر شد مبلغ 4000 میلیارد ریال جهت توسعه صنعت میگو و ماهیان خاویاری در گلستان اختصاص یابد.
براساس این تفاهم نامه،  وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به اختصاص مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد ریال از منابع در اختیار به توسعه صنعت میگو و پرورش ماهيان خاوياري در منطقه گمیشان، از طریق روش تأمین مالی مبتنی بر قرارداد و ساير منابع متعهد گردیده است همچنین سازمان شیلات ایران در خصوص تکمیل امر تأمین منابع به ميزان 6000 میلیارد ریال به منظور اجرایی شدن امر ایجاد و توسعه صنعت آبزیان منطقه گمیشان نیز همکاری لازم را به عمل خواهد آورد. استانداری گلستان نیز با امضای این تفاهم نامه حمایت خود را از توسعه صنعت میگو و ماهیان خاویاری استان اعلام نمود و متعهد شد در زمینه تکميل منابع به ميزان 6000 ميليارد ريال با همکاری سازمان شیلات ایران، مشارکت نمايد و با همکاری دیگر دستگاههای اجرایی ذیربط در اجرای این تفاهم نامه اهتمام ویژه ای را به عمل آورد

 

 

.


https://gccim.com/blog/1083

ارسال نظر

بالا