درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

نشست مجازی اعضای هیئت نمایندگان اتاق گرگان با رئیس اتاق ایران

دسته بندی اخبار / 1399/6/1

در نشست مجازی رئیس اتاق گرگان با رئیس اتاق ایران اعلام شد

اتصال راه‌آهن اینچه برون به شبکه سراسری از مسیر شاهرود پیگیری می‌شود

رئیس اتاق ایران از پیگیری پیشنهاد اتاق گرگان مبنی بر اتصال راه‌آهن اینچه برون به راه‌آهن سراسری کشور از طریق شاهرود خبر داد و گفت: این پیشنهاد که حدود 10 ماه قبل از اتاق گرگان در اختیار اتاق ایران قرار گرفته با توجه به صرفه‌جویی زمانی و هزینه‌ای که در پی دارد، از طریق دستگاه‌های مربوطه در حال پیگیری است.

رئیس اتاق ایران طی نشستی با اعضای هیات نمایندگان اتاق گرگان که به صورت مجازی برگزار شد از پیگیری پیشنهاد این اتاق برای اتصال راه‌آهن اینچه برون به راه‌آهن سراسری کشور از طریق شاهرود خبر داد. بر اساس اظهارات غلامحسین شافعی، اگر این پیشنهاد اجرایی شود به دلیل صرفه زمانی و هزینه‌ای، صادرات به کشورهای اوراسیا توجیه پذیرتر می‌شود.

در ابتدای این نشست که با حضور محمدرضا رمضانی، دبیرکل اتاق و مظفر علیخانی، معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران برگزار شد، علی‌محمد چوپانی، رئیس اتاق گرگان چند پیشنهاد مطرح و از رئیس اتاق ایران درخواست کرد که با حمایت‌های خود پیگیر اجرای آنها شود.

اولین نکته‌ای که مورد توجه این فعال اقتصادی قرار گرفت، اتصال راه‌آهن اینچه برون به راه‌آهن سراسری کشور از طریق شاهرود و گنبد بود. وی استفاده از این مسیر برای صادرات کالا به کشورهای اوراسیا را ارزان‌تر و سریع‌تر ارزیابی کرد. چوپانی از سوی دیگر به برنامه‌ریزی برای صادرات 10 میلیون تن کالا از طریق این مسیر اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه تا به امروز این رقم به 500 تن رسیده که بسیار ناچیز است.

در ادامه پیشنهاد واردات نهاده‌های دامی با ارز نیمایی به جای ارز 4200 تومان مطرح شد. به اعتقاد رئیس اتاق گرگان تا به امروز که واردات نهاده‌های دامی با ارز 4200 تومان انجام شده، به دلیل اختلال‌های موجود عواید ناشی از آن به دست مصرف‌کننده نرسیده و مرغداران همواره مجبور بودند نهاده‌ها را خیلی گران‌تر از بهای تمام شده، خریداری کنند. بنابراین به نظر می‌رسد برای جلوگیری از رفتارهای فسادآمیز، اجازه دهند نهاده‌های دامی نیز با ارزی نیمایی وارد کشور شود.

چوپانی ادامه داد: به این مسئله نیز توجه داشته باشید که اختصاص ارز 4200 تومان به واردات کالاهای اساسی و تنظیم بازاری منجر شده کشاورزان منطقه گلستان، امسال به سمت کشت برنج که دیگر با ارز 4200 تومان محاسبه نمی‌شود، سوق پیدا کرده و کشت جو و آفتاب‌گردان به شدت کاهش پیدا کند. دولت باید برای متوازن کردن بازار و جلوگیری از کاهش کشت انواع محصولات موردنیاز برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران همچنین از بسته بودن مرز بین ایران و ترکمنستان خبر داد و خواستار رایزنی برای بازگشایی مجدد این مرز شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با توجه به پیشنهادهایی که در این نشست مطرح شد، گفت: حدود 10 ماه پیش پیشنهاد اتاق گرگان در مورد راه‌آهن اینچه برون را دریافت و با وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های مربوطه در میان گذاشته و همچنان پیگیر موضوع هستیم.

بر اساس اظهارات او استان گلستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و داشتن مرزهای زمینی، ریلی و دریایی با کشورهای منطقه اوراسیا و آسیای میانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او از نگرانی و دغدغه‌های موجود درباره از بین رفتن فرصت‌های ایران در حوزه ترانزیت به دلیل برخی تصمیم‌گیری‌های نادرست سخن گفت و تأکید کرد: ایران از نظر ترانزیتی، مزیت‌های قابل توجهی دارد که متأسفانه مدت‌هاست به دلیل بی‌توجهی به نیازهای جدید به وجود آمده، در حال از دست دادن این فرصت‌هاست. کشورهای اطراف راه‌ها و مسیرهای جدیدی را ایجاد کردند تا بتوانند این فرصت را از آن خود کنند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور همچنین در مورد ارز 4200 تومان و آسیب‌هایی که این سیاست ارزی از سال 97 بر اقتصاد کشور وارد کرده گفت: از همان ابتدا اتاق ایران نظرات خود را در مورد این سیاست ارزی دولت عنوان کرد؛ همچنین راهکارهایی را پیشنهاد داد اما طبق معمول و مرسوم، هیچ توجهی به این پیشنهادها نشد.

شافعی تصریح کرد: بانک مرکزی علی‌رغم اینکه مطالعه‌ای را انجام داد و به این واقعیت رسید که ارز 4200 تومان اثرات مورد انتظار را بر معیشت مردم نداشته، همچنان واردات برخی اقلام با ارز 4200 تومان را ادامه می‌دهد.

به اعتقاد رئیس اتاق ایران وضعیت ارز و در نتیجه صادرات کشور نیازمند بازنگری است. متأسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت در برابر مشکلات موجود در حوزه صادرات و ارز بسیار منفعلانه عمل می‌کنند.

او در ادامه به وضعیت کارت‌های بازرگانی و تعلیق آنها به بهانه عدم ایفای تعهد ارزی بدون بررسی و ارزیابی دقیق اشاره و با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های مربوطه در این وادی گفت: نمی‌شود از یک طرف صادرکنندگان را مورد نوازش قرار داد و از سوی دیگر بدون هیچ‌گونه بررسی، آن‌ها را خلاف‌کار معرفی کرد. باید با بررسی دقیق و موردی، خطاکار را از صادرکننده منظم و منضبط تمیز داد. تعلیق کارت‌های بازرگانی بدون اینکه صادرکنندگان خطاکار را از دیگران جدا کرد موجب شده روند تجارت و تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی نیز دچار اختلال شود.

 

دولت به پیشنهادات بخش خصوصی در رابطه عوارض ارز۴۲۰۰ تومانی کم توجهی کرد

 

به گزارش روابط عمومی اتاق گرگان، جلسه هیئت نمایندگان اتاق گرگان با حضور شافعی رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

 

 مهندس غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران در این دیدار، ضمن اشاره به مکاتبات این اتاق با مسولین در رابطه عوارض ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی، بیان کرد: متاسفانه طبق معمول، دولت به تذکر های بخش خصوصی کم توجهی کرد و ما شاهد مشکلات پس از ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی، در جامعه هستیم.

 

شافعی افزود:خط راه آهن اینچه برون موجب توسعه مراودات با آسیای میانه خواهد بود، لذا پیشنهاد اتصال ریل اینچه برون-گنبد-شاهرود می تواند در خدمات لجستیک تاثیر مثبتی داشته باشد. اتاق ایران این پیشنهاد را به وزارت راه و شهرسازی و مسئولین ذیربط منتقل کرد.

 

وی تاکید کرد: به اعتقاد ما وضعیت ارز و در نتیجه صادرات کشور نیازمند بازنگری است. متأسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت در برابر مشکلات موجود در حوزه صادرات و ارز بسیار منفعلانه عمل می‌کنند.

 

رییس اتاق ایران در ادامه به وضعیت کارت‌های بازرگانی و تعلیق آنها به بهانه عدم ایفای تعهد ارزی بدون بررسی و ارزیابی دقیق اشاره و با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های مربوطه در این وادی گفت: نمی‌شود از یک طرف صادرکنندگان را مورد نوازش قرار داد و از سوی دیگر بدون هیچ‌گونه بررسی، آن‌ها را خلاف‌کار معرفی کرد. باید با بررسی دقیق و موردی، خطاکار را از صادرکننده منظم و منضبط تمیز داد. تعلیق کارت‌های بازرگانی بدون اینکه صادرکنندگان خطاکار را از دیگران جدا کرد موجب شده روند تجارت و تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی نیز دچار اختلال شود.  

 

مرغ داران به اجبار نهاده را بیشتر از قیمت مصوب تهیه می کنند

 مهندس چوپانی در جلسه هیئت نمایندگان اتاق گرگان که با حضور مهندس شافعی رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: تا به امروز که واردات نهاده‌های دامی با ارز 4200 تومان انجام شده، به دلیل اختلال‌های موجود عواید ناشی از آن، به دست مصرف‌کننده نرسیده و مرغداران همواره مجبورند نهاده‌ها را خیلی گران‌تر از بهای تمام شده، خریداری کنند. بنابراین به نظر می‌رسد برای جلوگیری از رفتارهای فسادآمیز، می بایست نهاده‌های دامی نیز با ارز نیمایی وارد کشور شود.

 

مهندس علی محمد چوپانی، رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان ادامه داد: به این مسئله نیز باید توجه داشت که اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات کالاهای اساسی و تنظیم بازاری، منجر شده کشاورزان منطقه گلستان، امسال به سمت کشت برنج که دیگر با ارز 4200 تومان محاسبه نمی‌شود، سوق پیدا کنند و کشت جو و آفتاب‌گردان به شدت کاهش پیدا کرده است. دولت باید برای متوازن کردن بازار و جلوگیری از کاهش کشت انواع محصولات اساسی، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد.

 

وی ضمن اشاره به تاثیر مثبت اتصال راه آهن اینچه برون به شاهرود، افزود: با استفاده از این مسیر صادرات کالا به کشورهای اوراسیا ارزان‌تر و سریع‌تر خواهد شد.

 

چوپانی از سوی دیگر به برنامه‌ریزی برای صادرات 10 میلیون تن کالا از طریق این مسیر اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه تا به امروز این رقم به 500 تن رسیده که بسیار ناچیز است.

قیمت های غیر منطقی مصوب گمرک، فقط نقش آمار سازی دارد

 

رحمان قره باش عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان در شانزدهمین جلسه هیئت نمایندگان پارلمان بخش خصوصی استان گلستان، بیان کرد: یکی از مشکلات گریبان گیر تجار ، ایفای تعهد ارزی است.

 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان، قره باش در این جلسه که با حضور مهندس شافعی رییس اتاق ایران برگزار شد، اظهار داشت: در سال ۹۷، قیمت های ارزش صادراتی، منطقی نبوده و در رفع تعهد ارزی،موجب مشکل برای بازرگانان شده است. این قیمت های مصوب گمرک، به سبب ارائه آمار بوده و هیچ سود دیگری نداشته است. این آمار صادراتی، هیچ زمانی محقق نشد.

 

وی افزود: انتظار است با تشکیل کمیته ای، این نرخ ها مورد بررسی قرار گیرد.

 

هر کالای صادراتی دارای قیمتی است که قبلا توسط مرجع رسمی دولتی تعیین شده و به صورت فهرست قیمت های صادراتی در اختیار گمرک ، بانک و سایر سازمان ها قرار می‌گیرد.

مسیر ریلی اینچه برون شاهرود ارتباط شمال به جنوب را ۸۰۰ کیلومتر نزدیکتر خواهد کرد

 

دکتر مبصری عضو هیئت رییسه اتاق گرگان، در شانزدهمین جلسه هیئت نمایندگان این اتاق اظهار داشت: علی رغم این که قرار بود سالیانه ۱۰ میلیون تن کالا از اینچه برون جابجا شود اما متاسفانه شاهد انتقال کمتر از یک میلیون تن هستیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان، دکتر رضا مبصری خاطر نشان کرد: مسیر پیشنهادی اینچه برون- گنبد- شاهرود ارتباط شمال به جنوب را ۸۰۰ کیلومتر نزدیکتر خواهد کرد و ظرفیت جابجایی کالا بیش از ۱۰ میلیون تن کالا را نیز دارد.

عضو هیئت رییسه اتاق گرگان، گفت: با یک دهم هزینه برقی کردن اینچه برون گرمسار که اقدامی بیهوده ای نیز است، می توان مسیر پیشنهادی را برقرار کرد.

 

 

 


https://gccim.com/blog/962

ارسال نظر

بالا