درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

صادرکنندگان بهانه‌ای برای عدم رفع تعهدات ارزی ندارند

دسته بندی اخبار / 1399/4/27

درحالی‌که صادرکنندگان برای رفع تعهدات خود فقط تا پایان تیرماه فرصت دارند، اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و بانک مرکزی با تسهیل روش واردات در مقابل صادرات در پی رفع مشکلات فعالان تجاری برآمده‌اند.

به گفته واردکنندگانی که در صف تخصیص ارز برای واردات کالا و ترخیص کالاهایشان از گمرک بوده‌اند روز گذشته پیامکی مبتنی بر موافقت با تخصیص ارزشان و امکان استفاده از پروانه‌های صادراتی تا تاریخ ۷ مرداد ۱۳۹۹ از سوی سامانه جامع تجارت ایران دریافت کرده‌اند.

متن این پیامک بدین شرح است:

«درخواست تخصیص ارز ثبت سفارش تائید شد و تا تاریخ ۹۹/۵/۷ مهلت تأمین ارز دارد. امکان استفاده از پروانه‌های صادراتی نیز تا تاریخ مذکور تمدید گردید. مقتضی است نسبت به تأمین ارز و ترخیص کالا اقدام فرمایید. این مهلت تمدید نخواهد شد.»

واردکنندگان می‌گویند این پیامک برای کلیه کسانی که در صف تخصیص ارز بوده‌اند ارسال‌شده و امکان ترخیص کالایشان از گمرک فراهم‌شده است.

بر این اساس, مهلت رفع تعهد ارزی صادرکنندگانی که قصد دارند ارزهای خود را با استفاده از پروانه صادراتی و با روش واردات در مقابل صادرات به کشور برگردانند عملاً یک هفته تمدیدشده و آنها از روز ارسال پیامک (۹۹/۴/۲۴) تا (۹۹/۵/۷) به مدت ۱۱ روز فرصت دارند تا تعهدات خود را ایفا کنند، همچنین واردکنندگانی که در صف تخصیص ارز بوده‌اند می‌توانند نسبت به واردات کالای مدنظر و یا ترخیص کالاهای در گمرک مانده خود اقدام کند.

به گفته فعالان تجاری این تصمیم در پی اصرار و ابزار تمایل صادرکنندگان به رفع تعهد ارزی از طریق واردات در مقابل صادرات اخذشده و با اجرایی شدن آن سیاست‌گذاران تجاری و صادراتی کشور فرصتی دوباره به صادرکنندگان برای بازگشت ارزهای صادراتی به چرخه اقتصادی کشور داده‌اند.

بنابراین واردکنندگان و صادرکنندگان می‌توانند تا ۷ مرداد سال جاری با توافق یکدیگر نسبت به خریدوفروش پروانه‌های صادراتی اقدام و نسبت به رفع تعهد ارزی و واردات کالا اقدام کنند

جهت کسب اطلاعات و راهنمایی های بیشتر با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

آقای ارازجان شمالی نایب رییس اتاق گرگان: 09111722097

آقای علی صفرنژاد عضو هیئت نمایندگان اتاق گرگان: 09111711409


https://gccim.com/blog/923

ارسال نظر

بالا