درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

جلسه اقتصاد مقاومتی با موضوع بررسی مشکلات و معضلات واحدهای صنعتی، تولیدی، کشاورزی و دانش بنیان استان گلستان

دسته بندی اخبار / 1403/7/22

جلسه اقتصاد مقاومتی با موضوع بررسی مشکلات و معضلات واحدهای صنعتی، تولیدی، کشاورزی و دانش بنیان استان گلستان با حضور خلیلی معاون قوه قضاییه برگزار گردید

در رابطه اینچه برون برخی دستگاه ها به قانون تمکین نمی کنند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در جلسه اقتصاد مقاومتی با حضور خلیلی معاون قوه قضاییه، اظهار کرد: درآمد سرانه مردم استان گلستان کمتر از 50درصد متوسط درآمد سرانه کشور است، اما مردم علیرغم محرومیت ها و تنگناهای موجود، با امید و نشاط در اعتلای ایران عزیز تلاش می کنند.

امیر یوسفی بیان کرد:منطقه آزاد اینچه برون با تلاش همه به ثمر نشست اما می بینیم که برخی دستگاه ها به قانون تمکین نمی کنند. سرمایه گذار آماده سرمایه گذاری است اما دعوای بین دستگاه های دولتی مانع بزرگی برای ادامه کار منطقه آزاد و سرمایه گذاری شده است.

وی افزود:مرز اینچه برون امن ترین مرز کشور است و امکان برقراری ارتباط اقتصادی را از چین، روسیه وکشورهای CIS با اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس فراهم کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان تصریح کرد:از طرفی اشتراکات فرهنگی و دینی بسیاری را با کشورهای CIS داریم لذا باید امکانات زیرساختی از جمله تجهیزات تخلیه، بارگیری و انبار در این مرز تقویت شود تا بتوانیم نیازهای کشور را از این مرز وارد کنیم و محصولاتمون رو به راحتی صادر کنیم.

وی خاطر نشان کرد:امروز راه اندازی بازارچه مشترک مرزی، امری بسیار ضروری در این منطقه محسوب می شود که می تواند موجب افزایش درآمد مرزنشینان شده و هم امنیت مرز، بیشتر تضمین گردد.

یوسفی گفت:تنش های آبی در استان هر روز تشدید می شود بطوریکه اثرات مخرب آن در بخش کشاورزی، صنعت و حوزه اجتماعی و سیاسی کاملا محسوس است. انتظار داریم طرح تاسیس آب شیرین کن در سواحل خزر در اسرع وقت اجرایی شود.

وی در ادامه بیان کرد:تقاضای دیگر ما احداث خط آهن اینچه برون- گنبد، آزادشهر-شاهرود است که در سفر اول ریاست محترم جمهور شهید خدمت دکتر رئیسی به تصویب رسیده، این طرح مسیر شمال-جنوب را 516 کیلومتر نزدیکتر می کند و میزان حمل وترانزیت کالا را از یک میلیون تن فعلی به 12 میلیون تن افزایش می دهد. 

وی افزود:به دلیل عدم توجه به بخش کشاورزی، تولیدات این بخش با هزینه های سنگین صورت می گیرد. بطوریکه تولید برخی از محصولات اساسی مقرون به صرفه نیست. انتظار داریم قیمت های دستوری محصولات این بخش متناسب با هزینه های آن تعریف شود چرا که نیازها با نرخ قیمت دلار بازار آزاد تهیه می شود ولی مبنای قیمت دستوری ارز دولتی است.

یوسفی گفت:انتظارداریم صادرات محصولات کشاورزی از تعهدات ارزی معاف شود. اطمینان داریم این امرموجب رشد تولید و صادرات محصولات کشاورزی خواهد شد.

وی افزود:قوانین، مقررات و آئین نامه ها دارای اشکالاتی است که این اشکالات در اجرا، خودش را نشان می دهد در چنین شرایطی حل یک مشکل و منفعت مردم ممکن است در گرو خم کردن قانون و گاهی تخطی از قانون باشد در این راستا مدیران برغم اینکه می دانند حل مشکل با دور زدن قانون میسر است اما جرات تصمیم گیری ندارند و به همین جهت نمی توانند تصمیم بگیرند چرا که تصمیم نگرفتن و یا جواب منفی دادن برای آنها تبعات ندارد. پیشنهاد ما اینست که برای چنین تصمیماتی یک هماهنگی بین دستگاههای نظارتی و دستگاههای اجرایی ایجاد، تا برخی مشکلات سریعتر حل شود.

یوسفی اظهار کرد:شرایط اقتصادی کشور عادی نیست. لذا بسیاری از مشکلاتی که در حوزه اقتصادی داریم ناشی از همین شرایط است و فعال اقتصادی تقصیری ندارد. بنابراین انتظار داریم به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع فعالان اقتصادی دستگاههای نظارتی و امنیتی از تخلفات کوچک چشم پوشی کنند کماکان با تعامل در صدد حل آنها باشند.

وی گفت:به دلیل پائین بودن سقف تسهیلات و اختیارات بانکهای استان، بسیاری از طرحهای توسعه ای و ایجادی استان متوقف شده، افزایش سقف تسهیلات و اختیارات بانکهای استان یکی دیگر از خواسته های بخش خصوصی است.

وی خاطر نشان کرد:استان گلستان یکی از تولیدکنندگان مهم گندم کشور است. از 750 هزار هکتار اراضی کشاورزی 370هزار هکتار زیر کشت گندم می رود و گندم این استان بالاترین گلوتن را در کشور داراست. تقاضا داریم خرید تضمینی گندم بر اساس کیفیت محصول تعریف شود که تاثیر بسیار زیادی درتولید محصول با کیفیت و درآمد کشاورزان خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان بیان کرد:یکی از ظرفیتهای مهم استان گلستان وجود زنجیره های طیور است، گلستان با تولید 300هزار تن مرغ، مقام اول را درکشور داراست و یکی از تامین کننده های اصلی مرغ تهران است. صنعت طیور درگلستان توانمندی بالایی برای توسعه دارد. لذا توجه به مشکلاتن و تقویت این صنعت می تواند در امنیت غذایی کشور بسیار اثرگذار باشد. در صنعت دام هم وضعیت مشابهی داریم.

یوسفی اظهار کرد:همانگونه که مستحضر هستید ایرانیان خارج از کشور دارای بیش از 2هزار میلیارد دلار سرمایه هستند. لذا تسهیل در شرایط حضور آنها در ایران و تخصیص مشوقهای متنوع میتواند سرمایه آنها را به سمت کشور سوق دهد.

امیر یوسفی گفت:به منظور برقراری عدالت در توزیع منابع در کشور پیشنهاد میگردد، عوارض و ارزش افزوده بصورت کشوری تجمیع و به نسبت جمعیت و محرومیت در استانها تسهیم گردد.

وی افزود:با توجه به مراجعات سرمایه گذاران به استان گلستان، کمبود زیرساختهایی همچون آب، برق و گاز در شهرکهای صنعتی موجب کندی روند سرمایه گذاری و حتی دلسردی سرمایه گذاران شده است. لذا با توجه به محرومیت استان انتظار داریم ترتیبی اتخاذ گردد که توجه ویژه ای به زیرساختهای شهرکهای صنعتی در استان گلستان صورت گیرد.

وی گفت:دستورالعملها و بخشنامه های خلق الساعه مشکل دیگر تولید و تجارت است در بهار امسال در حالیکه کامیونهای سیب زمینی گلستان جهت صادرات در مرز بود یک تصمیم غلط وزارت کشاورزی خسارت بزرگی به کشاورز، صادرکننده وارد کرد و نه تنها سیب زمینی صادر نشد بلکه قیمت داخلی آنقدر پایین آمد که برخی کشاورزی سیب زمینی را برداشت نکردند.

وی در ادامه افزود:امسال موضوع تاخیر در پرداخت وجه گندم، کلزا، جو، سیب زمینی و گوجه فرنگی خسارت زیادی به کشاورزان گلستانی که محصولات اساسی تولید می کنند. وارد کرد، خواهشمند است در سطح ملی ترتیبی اتخاذ گردد که پول محصول کشاورزی به موقع به کشاورزان پرداخت شود. در غیر اینصورت شاهد فعالتر شدن واسطه ها و دلالان، و به یغما رفتن دسترنج کشاورزان و کاهش تولید محصولات اساسی خواهیم بود.

 

ساختار مزاحم بخش اقتصادی نیازمند اصلاح است / گرگان در اجرای طرح دادگاه صلح جزو شهرستان‌های پیشتاز در کشور است

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه ساختارهای مزاحم، محدودکننده اقتصاد کشور و به اصلاح نیاز دارد، گفت: دولت با همراهی دستگاه قضایی به‌دنبال اصلاح این معضل است.‌

حجت‌الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی استان گلستان اظهار کرد: اگر پایه‌های اقتصادی شکوفا نباشد و از تجار و تولیدکنندگان حمایت نشود در وهله نخست دولت از تحریم‌های ظالمانه دشمن آسیب می‌بیند.

وی با بیان اینکه با رونق فعالیت‌های اقتصادی، فقر و گرفتاری مردم برطرف می‌شود، افزود: تلاش ما رفع مشکلات و موانع پیش پای واحدهای تولیدی و صنعتی است.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه دولت با وجود تنگنای اقتصادی، پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان را در دستور کار خود قرار داد، تاکید کرد: چندین دستور کار در آن جلسه وجود داشت اما دولت ۵۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار را برای پرداخت مطالبات گندمکاران اختصاص داده است.

خلیلی یادآور شد: حل مشکلات اقتصادی، محور فعالیت‌های دولت و قوه قضاییه است و دستورالعمل‌های دولت رنگ و بوی اقتصادی دارد و ما براساس اولویت‌بندی، به موضوعات و مشکلات حوزه اقتصادی رسیدگی می‌کنیم.

وی گفت: قانون‌ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مزاحم معضل دیگر پیش‌پای بخش اقتصاد است و هر کسی نباید بدون کار کارشناسی، بدون اشراف بر موقعیت‌ها و شناخت کامل وضعیت یک بخشنامه دردسرساز و مزاحم بخش تولید را تدوین کند که رفع این مهم نیست در دستور کار ما قرار دارد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه معضل دیگر حوزه اقتصاد وجود برخی مدیران مزاحم است، تصریح کرد: برخی مدیران به جای حل مشکلات، گره می‌اندازند، البته تعداد این مدیران خیلی کم است اما کم آن هم زیاد است که این مدیران باید برکنار شوند.

خلیلی تاکید کرد: در استان گلستان اهتمام مدیران رفع مشکلات و جلوگیری از گره انداختن آن است.

وی با بیان اینکه حمایت از تجار همواره در کلام حضرت امیرالمومنین(ع) دیده می‌شود، گفت: مدیرانی که بافت فکری آنها اجازه ندادن و محدود کردن فعالیت تجار و تولیدکنندگان اقتصادی است باید برکنار شوند.

معاون اول قوه قضاییه متذکر شد: گرچه نظارت بر امورات امری ضروری است اما مدیران نباید دست تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را ببندند چراکه ثروت این قشر برای مشکلات اقتصادی کشورمان، راهگشا است‌.

خلیلی گفت: گلستان ظرفیت‌های زیادی دارد و باید نیازهای استان تقویت شود و سرمایه‌گذاری‌ها براساس اولیت و نیاز استان باشد

قیمت دستوری ، چالش بزرگ تولید کنندگان

 استاندار گلستان خواستار قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی براساس کیفیت در راستای استقرار عدالت شد، گفت: قیمت‌های دستوری کمر تولید را می‌شکند.

علی‌محمد زنگانه در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی گلستان با شرکت معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: مجوز پروژه آب‌شیرین‌کن از طریق مراجع قانونی صادر شده و به زودی ۱۱ میلیون مترمکعب شیرین‌سازی آب دریای خزر در گلستان آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به تقویت کریدور شمال- جنوب افزود: بندر ترکمن‌باشی در کشور ترکمنستان به بندر خشک اینچه‌برون در پروژه‌ای مشترک بین ایران و ترکمنستان متصل خواهد شد.

استاندار گلستان بیان کرد: اعتبارات خوبی در دو سفر شهید جمهور به جاده نفت اختصاص یافته و برای تعریض و بهسازی جاده آزادشهر به شاهرود به عنوان جاده ترانزیتی اعتبارات خوبی اختصاص یافته است.

زنگانه تاکید کرد: پرداخت نکردن به موقع مطالبات کشاورزان به دلیل ضعف بودجه‌ای بود که نباید اجازه داد در لایحه ۱۴۰۴ این خطای مدیریتی مجدد تکرار شود.

وی خاطرنشان کرد: قیمت‌گذاری دستوری موجب شده صنعت پرورش مرغ گلستان به‌عنوان استان مهم تامین نیاز کشور دچار چالش شود و انتظار می‌رود اصلاح روندها در این بخش به خوبی انجام شود.

استاندار گلستان با بیان اینکه فقدان سرمایه‌گذاری هلدینگ‌ها و مجموعه‌های اقتصادی ملی، استان گلستان را رنج می‌دهد، تصریح کرد: به جز پروژه پتروشیمی که سرمایه‌گذاری ۳۵ هزار میلیاردی برای گلستان رقم زد اتفاق دیگری در استان انجام نشده است.

زنگانه یادآور شد: نرخ بیکاری استان گلستان در مقایسه با سال ۱۴۰۰، در تابستان ۱۴۰۳ از هشت و نیم درصد به ۷.۹ درصد رسیده است.

وی گفت: صادرات گلستان و شاخص‌های مربوط به تبادلات تجاری در مرز اینچه‌برون با رشد خوبی همراه بوده و صادرات به ترکمنستان از زیر ۱۰ به بیش از ۴۵ درصد افزایش یافته، همچنین صادرات به قزاقستان به بالای ۴۸ درصد و صادرات به قرقیزستان با افزایش معنادار به بیش از ۲۰ درصد رسیده است.

کمک دستگاه قضایی به احیای 217 واحد تولیدی راکد گلستان

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: طی سه سال گذشته توانستیم ۲۱۷ واحد تولیدی تعطیل را احیا و از تعطیلی ۹۸ واحد تولیدی جلوگیری کنیم.

حیدر آسیابی روز یکشنبه در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی استان گلستان با حضور معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: گلستان متکی به کشاورزی است و هزار و ۱۰۰ واحد صنعتی در ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی فعال دارد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های واحدهای صنعتی گلستان بیشتر در حوزه مرغ، تخم مرغ و دانش‌بنیان است، تصریح کرد: پناهگاهی برای واحدهای تولیدی و فعالان بخش صنعت هستیم و در صورت مواجهه با هر گونه مشکل به ما مراجعه می‌کنند و دستگاه قضایی استان نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

رئیس کل دادگستری گلستان با اشاره به اینکه طی وقت‌های گوناگون از تمام شهرک‌های و نواحی صنعتی بازدید انجام شد.

وی یادآور شد: ۴۰۰ فقره سند تفکیکی برای استفاده از تسهیلات بانکی استفاده شد.

رییس کل دادگستری گلستان بیان کرد: دستگاه قضا از وصول معوقات بانکی نیز غافل نشده و در حال وصول مطالبات و معوقات بانکی هستیم تا موانع و چالش‌های واحدهای تولیدی کمتر شود.

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: با پیگیری‌های انجام شده در این مدت از هشت هزار شغل حفاظت شد.

به گفته آسیابی؛ بیش از ۲ هزار میلیارد ریال معوقات بانکی به چرخه بازگشته و در قالب تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است.


https://gccim.com/blog/1687

ارسال نظر

بالا