درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

جلسه شورای اداری شهرستان بندرگز با حضور دکتر خاندورزی وزیر امور اقتصاد و دارایی

دسته بندی اخبار / 1402/10/2
گلستان ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن مرغ را دارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت : با حمایت‌های دولت گلستان ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن مرغ را دارد  و با نگاه ویژه در صنعت مرغ توان افزایش تولید را داریم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان ،  امیر یوسفی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشارزی گرگان در جلسه شورای اداری شهرستان بندرگز با حضور وزیر اقتصاد ودارایی به دلایل عقب ماندگی استان در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود : باتوجه به اهمیت دولت در بخش کشاورزی یکی از موضوعاتی که دولت مطرح کرده بحث لایحه ای که در بخش کشاورزی بابت دریافت مالیات مد نظر دولت است.

یوسفی گفت: با توجه به اینکه اقتصاد گلستان برمحور کشاورزی است بسیاری از تولیدات ما در  استان با قیمت های واقعی خود به بازار عرضه نمی‌شود. 

وی اذعان کرد : دومین موضوعی که می تواند به استان کمک کند که درآمد سالانه گلستان بیشتر کاهش پیدا نکند در بحث صادرات محصولات کشاورزی است که باتوجه به توانایی هایی که در صادرات کالا استان وجود دارد به دلیل ناتوانی در برگرداندن ارز برای صادرکنندگان باعث چالش و مشکل شده و کالایی که بخش کشاورزی در رابطه با برگشت ارز است را مشمول می‌کند.

وی به میزان سقفی که در پرداخت تسهیلات به بانک‌ سپرده شده ، اشاره کرد و ادامه داد : بسیاری از طرح های توسعه ای و ایجادی استان به دلیل پایین بودن سقف اختیارات استانی متوقف شده و برای هر تصمیمی باید به مرکز مراجعه کرد  که این موضوع باعث اتلاف وقت و تعطیلی مجموعه های تولیدی شده است.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان  گفت‌ : استان گلستان از توسعه ملی در دوره های گذشته بهره مند نشده است که این موضوع باعث شده سرمایه گذاری های بزرگ دراین استان صورت نگیرد .

وی تصریح کرد: درخواست اتاق بازرگانی گرگان از دولت در جهت اختصاص تسهیلات از صندوق توسعه ملی و بانک ها با کمک های ریالی در جهت احیاء و کارخانجاتی که تعطیل شدند تا هر چه سریعتر  این مجموعه ها راه اندازی شوند. 

وی افزود : یکی از موضوعات مهم دیگر برای برقراری عدالت و توزیع منابع کشور، عوارض و ارزش افزوده بصورت کشوری تجمیع و نسبت به محرومیت و جمعیت استان ها تسهیم شود که اگر این اتفاق بیفتد استان های محرومی مانند استان گلستان که در آخر جدول واقع شدند تغییری در شرایط اقتصادی و درآمدی آنها ایجاد خواهد شد.

تامین زیرساخت اینچه برون مطالبه بخش خصوصی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت : درآمد سرانه مردم استان گلستان کمتر از 50درصد متوسط  سرانه کشور است، اما مردم این استان علیرغم محرومیتها و تنگناهای موجود، با امید و نشاط در اعتلای ایران عزیز تلاش می کنند.

 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان ،  امیر یوسفی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشارزی گرگان در جلسه شورای اداری شهرستان بندرگز با حضور وزیر اقتصاد ودارایی افزود: در این میان فعالان اقتصادی استان با عزم و اراده خلل ناپذیر و با همت والا در تامین نیازهای کشور بویژه امنیت غذایی نقش مهمی ایفاء می کنند.

 

وی اشاره کرد: با عنایت به رویکرد دولت در توسعه روابط با کشورهای منطقه، امروز شاهد تقویت روابط اقتصادی با این کشورها هستیم و گشایش های خوبی را به دنبال  داشته از جمله اینکه صادرات استان گلستان در 8 ماهه امسال به ترکمنستان 13 درصد، قزاقستان136 درصد، ازبکستان 199 درصد و عراق 97 درصد نسبت به 8 ماهه سال 1401  رشد داشته است. ادامه این موفقیت ها نیاز به تقویت دیپلماسی سیاسی و اقتصادی دارد.  

 

یوسفی گفت: با عنایت به ظرفیت بالای بازار کشورهای منطقه به جذب کالاهای ایرانی و نقش منطقه آزاد اینچه برون در توسعه کشور، ایجاد و تکمیل زیرساخت های منطقه آزاد اینچه برون بسیار موثر خواهد بود.  

تنش های آبی در استان هر روز تشدید می شود به طوری که اثرات مخرب آن در بخش های کشاورزی، صنعت و ... کاملا محسوس است. نیاز است طرح ایجاد آب شیرین کن در سواحل خزر در اسرع وقت اجرایی گردد.

 

وی تصریح کرد: مطالبات دیگر ما احداث خط آهن اینچه برون- گنبد - آزادشهر-شاهرود است که در سفر اول دستور بررسی آن را صادر شد. با ایجاد این طرح، مسیر شمال به جنوب 516 کیلومتر نزدیکتر می گردد که این امر موجب افزایش میزان حمل وترانزیت کالا به 12 میلیون تن می گردد.
 

 

کنترل ترازنامه بسیاری از فعالان اقتصادی/ حمایت وزارت اقتصاد از درگاه ملی مجوزها

 

وزیر اقتصاد با اشاره به عدم استفاده اقتصادی از سواحل جنوب شرقی و شرقی دریای خزر در گلستان، احیای خلیج گرگان را شکسته شدن این سد و آغازی بر بهره برداری اقتصادی از این سواحل برشمرد.

 

سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جریان سفر به استان گلستان در شورای اداری شهرستان بندر گز و دیدار با فعالان اقتصادی و نخبگان این شهرستان اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم مسیر عقب ماندگی‌های گذشته‌ی استان را تغییر دهیم  و  ریل جدیدی برای حرکت اقتصادی این پرظرفیت و، اما کم برخوردار ریل‌گذاری کنیم.

 

وی گفت: متاسفانه در شرایطی که اقتصاد ایران دهه‌ها عادت کرده بود بر اساس توزیع دولتی متمرکز پول نفت از تهران کشور اداره شود، وارد شرایط تحریمی شدیم که یک توفیق اجباری را ایجاد کرد که مسیر دیگری برای اقتصاد کشور فراهم کنیم؛ چون ارز‌های نفت تحلیل رفته بود و درست است دوستان ما در دولت مردمی سیزدهم زحمت کشیدند و افزایش صادرات نفتی انجام شده است، اما هنوز خیلی فاصله است با میزانی که در اوج صادرات نفت بیش از سال‌های تحریم، کشور درآمد ارزی حاصل از منابع طبیعی و ارزان قیمت نفتی داشت.

 

خاندوزی اظهار کرد: وقتی که نیاز است ما راه متفاوتی برای توسعه‌ی اقتصادی پیدا کنیم که این بار دیگر از مسیر دولت و چاه‌های نفت نگذرد؛ باید ببینیم هر کدام از استان‌های ما می‌توانند به مثابه یک چاه درآمدزا، اول برای خود مردم آن منطقه، بعد هم برای اقتصاد ملی ما نقش‌آفرینی کنند.

 

وی افزود: این اتفاقی است که متاسفانه به جهت قید و بند‌های نظام اداری و اجرایی داخلی کشورما بسیار کند پیش میرود در حالی که دولت‌ها در تمام این ۱۲ سالی که از تحریم‌ها می‌گذرد باید به این سمت می‌رفتند که چه کنیم که تولیدکننده ما خودش بتواند سریع‌تر کسب درآمد کند، ایجاد اشتغال و صادرات کند و درآمد ارزی به دست آورد تا جبران آن تحریم‌های نفتی و عرضه راحت نفتی صورت گیرد.

 

وزیر اقتصاد ادامه داد: این مسیر با چالش‌ها و موانع و دست انداز‌های بسیار زیادی در داخل کشور مواجه است و  به همین جهت دولت آیت‌الله رییسی یکی از نقاط اهتمام خود را اصلاحات داخلی خود دستگاه‌های اقتصادی قرار داده است.

 

خاندوزی اظهار کرد: اگر ما در وزارت اقتصاد و دارایی  از درگاه ملی مجوز‌ها حمایت می‌کنیم تا دستگاه‌های اجرایی مکلف شوند که در زمان کوتاهتری با شرایط از پیش اعلام شده و مستندات و مدارک کاملا شفاف با فعالان اقتصادی برخورد کنند، به خاطر این است که اگر دستگاه‌ها همچنان می‌خواستند مانند گذشته عمل کنند می‌توانستند چند ماه و چند سال یک فعال اقتصادی را معطل و درگیر رشوه و … کنند، اما این شرایط باید تغییر می‌کرد.

 

وی با اشاره به مسائل حوزه زیست محیطی و منابع طبیعی بندرگز به ویژه در ساحل جنوب شرقی و شرقی دریای خزر که متعلق به استان گلستان است، اظهار کرد: از جنوب شرق و شرق کرانه‌ای دریای خزر تقریبا هیچ استفاده‌ی اقتصادی در کشور صورت نگرفت و متاسفانه جایی که نباید بیکار داشته باشد یا باید جزو کمتر نرخ‌های بیکاری کشور باشد، تبدیل شده است به یک شهرستان نیروفرست شده است، نرخ بیکاری بالا و تبعات آن وجود دارد.

 

 انشاالله با شکسته شدن این سد که نماد آن در آشوراده و احیای خلیج آغاز شده است بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در حاشیه‌ی دریای خزر در این منطقه در راستای توسعه اقتصادی استان استفاده کنیم.

 

وی گفت: هر جایی هم که اگر دستگاه‌ها بر همان مدار تنگ‌نظرانه قوی عمل می‌کند که مانع فعالیت‌های اقتصادی و پتانسیل‌های خود منطقه می‌شود به ما اطلاع بدهند، وظیفه‌ی خودم می‌دونم که با کمک شما صدای شما را به مسئولان برای اصلاح این رویه‌ها برسانم.

 

خاندوزی با تاکید بر ضرورت انسجام و تشکل پیدا کردن فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف تاکید کرد: در موضوع خام‌فروشی محصولات کشاورزی و نداشتن زنجیره و صنایع تبدیلی، موضوع مربوط به صنایع دستی و … اگر بتوانیم تشکل‌های منسجمی داشته باشیم که این تشکل‌ها به عنوان حامیان منافع و گروه از فعالان اقتصادی فعال باشند وظیفه ما در دولت حمایت از این تشکل‌ها است تا جمع زیادی از حمایت‌ها منتفع شوند.

 

وی درباره مطالبات فعالان اقتصادی درباره تسهیلات بانکی نیز با یادآوری اینکه به دلیل سیاست کنترل ترازنامه بسیاری از فعالان اقتصادی با این مشکل مواجه هستند بر ضرورت یافتن مسیری جایگزین برای تامین مالی تولید تاکید کرد و ایجاد تشکل‌ها را مسیری دانست که می‌توانند در اولویت بندی و به هدف رسیدن تسهیلات کمک کنند.

 

 

https://gccim.com/blog/1547

ارسال نظر

بالا