درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

نشست دستیار ویژه وزارت امور خارجه

دسته بندی اخبار / 1402/9/6

غفلت مسئولین موجب از دست دادن سهم ایران ازدریای خزر

 

امیر یوسفی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان بیان کرد: غفلت مسئولین در استانهای شمالی باعث از دست رفتن سهم ایران ازدریای خزر شده است 

 

یوسفی گفت:باتوجه به ظرفیت خوب دریای خزر ، بهره برداری کشورهای همسایه ازدرياي خزر بیشتر بوده است اما بدلیل غفلت مسئولین در استان های شمالی بهره برداری خوبی از دریا صورت نگرفته است. 

 

وی افزود: بحث آب شیرین کن یکی از موضوعات مهمی است که باید با توجه به پایین بودن ، Es آب و شوری آب دریای خزر از ظرفیت آن استفاده بهینه شود. 

 

رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت:در بحث دریای خزر یکی از نگرانی ها در خصوص منابع آبی ، خشکسالی و شرایطی است که با کمترین هزینه می توان بیشترین بهره برداری را داشته باشیم و دریای خزر یک منابعی است که می‌توان از آن استفاده بهینه داشت و همانطور که در طی این سال ها تمام سرمایه گذاری به اشتباه در سدهایی که هیچ امیدی به آینده آنها نمی‌توان داشت،هزینه شده است. 

 

وی بیان کرد:نیاز بشر به آب به سرعت در حال افزایش است و منابع آب شیرین موجود نمی توانند همه نیازها را برآورده سازند .در استان گلستان نیز هر چند بارندگی سالیانه از وضعیت بهتری برخوردار است اما منابع آب موجود جوابگوی نیازهای استان را ندارد یکی از سناریوهایی که در ارتباط با تأمین نیاز آبی استان گلستان مطرح می باشد بحث شیرین سازی آب دریای خزر برای مصارف شرب و حتی تأمین آب گیاهان پرارزش و نیازهای گلخانه ای می باشد. 

 

یوسفی بیان کرد:پیگیری پروژه شیرین‌سازی آب خزر در گلستان که از سال ۱۳۹۷ در دستور کار مسوولان استان بود اجرا و بهره‌برداری پروژه شیرین‌سازی بخشی از منابع آبی این دریا می‌تواند ظرفیتی بی‌بدیل در تامین آب شرب و حتی صنعت و کشاورزی و کاهش اثرات ناشی از خشکسالی و بیابانی شدن اراضی این استان به ویژه در خطه شمالی آن باشد.


https://gccim.com/blog/1540

ارسال نظر

بالا