درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

نشست هم اندیشی روند اجرایی منطقه آزاد اینچه برون با حضور عبدالملکی مشاور محترم رئیس جمهور و دبیر شورای عالی منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی

دسته بندی اخبار / 1402/8/7
منطقه آزاد اینچه برون از اولویت های استان باشد

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان ، امیر یوسفی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در نشست هم اندیشی روند اجرایی منطقه آزاد اینچه برون با حضور عبدالملکی مشاور محترم رئیس جمهور و دبیر شورای عالی منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی بیان کرد: استان گلستان از ظرفیتهای بسیار بالایی در حوزه تولید وتجارت برخوردار است.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان ، صنایع ، معادن و کشاورزی گرگان گفت:یکی از محورهای اصلی تامین امنیت غذایی کشور هستیم.

وی افزود : استان گلستان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی در سطح کشور مقام اول تا سوم را از آن خود کرده است.

امیر یوسفی افزود: با راه‌اندازی منطقه آزاد اینچه برون ، نقش به سزایی در آینده رونق اقتصادی این استان خواهد داشت.

یوسفی گفت : به دلیل همسایگی با کشورهای CIS در یک نقطه استراتژیک قرار داریم، لذا بایستی از این ظرفیتها بدرستی در جهت توسعه و پیشرفت کشور استفاده شود.

یوسفی اظهار کرد: کریدور شرق خزر که از استان گلستان عبور می کند امن ترین کریدور کشور است که می تواند نقش کلیدی را در صادرات و واردات کالا ایفا کند.

وی یاد آورشد:اتاق بازرگانی و بخش خصوصی که از سالها پیش به دنبال ایجاد این منطقه آزاد بود امروز اعلام می کند از همه توان خود برای پیشبرد اهداف منطقه ازاد استفاده خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی گرگان در کنار اعضا و مدیرعامل منطقه آزاد اینچه برون برای پیگیری عملیاتی شدن این طرح مهم خواهد بود

یوسفی با بیان اینکه برای تسریع در امور اجرایی منطقه آزاد اتاق بازرگانی از ابتدا فعال بود گفت : امروز با کمیسیونهای مختلف در خدمت منطقه آزاد هستیم و با تشکیل جلسات متعدد چه در شورای گفتگو و چه در کمیسیونها موضوعات منطقه آزاد دائم در حال طرح و پیگیری است.

وی افزود:در کنار مسئولان ذیربط، اتاق در سطح ملی هم پیگیری زیادی را جهت به ثمر نشستن این مگا پروژه انجام داده است

وی با اشاره به اینکه مناطق آزاد یکی از راه‌های توسعه تجارت است، بیان کرد: ایجاد زیرساختهای مهم مثل آب، برق و گاز منطقه آزاد نیاز به تسریع دارد.

 

منطقه آزاد اینچه برون عامل توسعه تجارت با آسیای میانه

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: اکنون مساله برای فعالیت مناطق آزاد در کشور این است به موتور محرکه پیشرفت اقتصادی تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه مناطق آزاد یکی از راه‌های توسعه تجارت است، بیان کرد: بدون شک با ایجاد زیر ساخت‌های مناسب و راه اندازی این منطقه تجارت استان گلستان با کشورهای آسیای میانه و اوراسیا افزایش چشمگیری خواهد یافت.

عبدالمالکی افزود: یک سوم کل صادرات کشور نیز از طریق مناطق آزاد کشور ترانزیت می‌شوند که تجارت ۱۸ میلیارد دلاری را در بر دارد.

حجت‌الله عبدالملکی در نشست روند اجرایی منطقه آزاد اینچه‌برون در سالن اجتماعات استانداری گلستان، اظهار کرد: ۹۴ منطقه آزاد و ویژه مصوب در کشور وجود دارد و ۶ ماموریت شامل جهش تولید، افزایش صادرات، تامین نیازهای کشور، تامین منابع از خارج کشور، انتقال فناوری و عمران و آبادانی است.

وی یاد آورشد: از ابتدای دولت سیزدهم اتفاقات خوب در مناطق آزاد و ویژه رخ داده ولی درست اطلاع‌رسانی نشده است.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی ادامه داد: یک سوم کل صادرات غیرنفتی در سال، ۷۰ درصد ترانزیت کالا، استقرار ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت و ایجاد اشتغال برای ۷۰۰ هزار نفر، تراز مثبت ۷۷۰ میلیون دلاری در سال ۱۴۰۱، حذف ثبت شرکت‌های صوری و فرار مالیاتی و اجرای نظامات ثبت صادرات و واردات و جلوگیری از قاچاق کالا از دستاوردهای دولت سیزدهم در استفاده از ظرفیت مناطق آزاد و ویژه است.

عبدالملکی راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون را به عنوان نهمین منطقه آزاد تجاری جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و گفت: این منطقه متعلق به کل کشور بوده ولی نخستین نفع آن برای استان گلستان است. 

 

حرکت پرشتاب گلستان به سمت پیشرفت همه جانبه

استاندار گلستان گفت: استان گلستان در تمامی زمینه‌ها با قدرت به سمت رشد متوازن و همه جانبه در حرکت است و بر اساس آمارها مسیر گلستان مسیر پیشرفت و توسعه است.

علی‌محمد زنگانه در مراسم معارفه اعضای هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد اینچه‌برون که با حضور حجت‌الله عبدالملکی دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی برگزار شد، اظهار کرد: استان گلستان جزء سه استانی است که در کنار استان سمنان و قم در بین استان‌های کشور رشد متوازن و مثبت در بخش‌هاس صنعت و معدن، خدمات و کشاورزی داشته است.

زنگانه بیان کرد: مجموعه پروژه‌های عمرانی و اقتصادی که در دولت سیزدهم در استان گلستان افتتاح شده و یا عملیات اجرایی آن آغاز شده عدد ۱۲۰ همت را رد کرده و استان گلستان به سرعت به سمت اهداف ترسیم شده در حال حرکت است.

وی با اشاره به اینکه استان گلستان دارای چشم انداز بخشی و برنامه‌های عملیاتی است و حرکت‌ها با برنامه و هدف است، تاکید کرد: یکی از اسناد بخشی ما این است که استان گلستان به سرزمین هوشمند تبدیل شود که امروز با افتخار اعلام می‌کنیم پروژه عظیم فیبر نوری که در تمام شهرهای استان تجهیز به این فیبر شده‌اند افتتاح خواهد شد.

استاندار گلستان گفت: نگاه ما بر این است که منطقه آزاد اینچه‌برون نیز باید هوشمند شود.

وی بیان کرد: طرح‌های پیشرفت و توسعه روستا محور با قدرت در حال پیگیری است و بدون تردید آینده روستاهای گلستان آینده متفاوتی خواهد بود.

استاندار گلستان تاکید کرد: در دو سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان برای حل مشکلات آب شرب، ۲ هزار میلیارد تومان برای رفع مشکلات حوزه راه، برای علاج بخشی خلیج گرگان ۳۴۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

زنگانه گفت: در زیرساخت‌های حوزه سلامت ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که اینها نشان می‌دهد عقب ماندگی‌های تاریخی و عقب نگه داشتن‌های تاریخی استان گلستان در حال رفع شدن است.

وی افزود: ما با کشور ترکمنستان به توافق رسیدیم جاده‌ای را از «اینچه‌برون» تا «ترکمن‌باشی» ایجاد کنیم که با این اقدام در کنار وجود راه‌آهن منطقه گلستان به سمت توسعه بیشتر حرکت کند.

 لازم به ذکر است در پایان این مراسم، «حسن ملک حسینی» به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد اینچه‌برون معرفی شد.

همچنین «بهروز سامان» و «سیدمحمد حسینی» به مدت سه سال به عنوان اعضای هیات مدیره منطقه آزاد اینچه‌برون منصوب و معرفی شدند.

 


https://gccim.com/blog/1522

ارسال نظر

بالا