درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

هفتاد و دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با حضور خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی

دسته بندی اخبار / 1402/7/13
دولت اهتمام جدی برای جبران عقب‌ماندگی‌های گلستان دارد

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: دولت اهتمام ویژه به جبران عقب‌ماندگی‌های زیرساختی گلستان و نواحی شرقی آن دارد و در ۲ سال گذشته اقدامات خوبی برای توسعه این استان انجام شده است.

 سیداحسان خاندوزی  افزود: استان گلستان به‌ویژه مناطق اهل‌سنت نشین آن همواره قابل افتخار برای انقلاب اسلامی بوده و است و این استان ظرفیت‌های زیادی در بخش‌های گوناگون از جمله نیروی انسانی دارد.

خاندوزی، احیای خلیج گرگان، پتروشیمی گلستان و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و صنعت را از جمله اقدامات مهم دولت سیزدهم در گلستان برشمرد و افزود: دولت با قدرت این مسیر را ادامه خواهد داد.

به گفته وی، تسریع در روند ایجاد منطقه آزاد اینچه‌برون، رشد حدود هشت درصدی بخش صنعت گلستان و رشد نرخ صادرات بر واردات این استان که بالاتر از میانگین کشوری از دیگر مصادیق اهتمام دولت به گلستان است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی همچنین با موافقت راه‌اندازی شعبه ارزی و ایجاد کد گمرکی در گنبدکاووس از بانک ملت خواست نسبت به محصور کردن فاز یک منطقه آزاد تجاری «اینچه‌برون» گلستان اقدام کند.

خاندوزی برلزوم تمرکز کردن بر مزیت‌های اقتصادی هر استان و منطقه و اولویت‌گذاری آن قبل از آغاز برنامه هفتم توسعه تاکید کرد و گفت: اگر مزیت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی استان ها، هدفمند شناسایی و اولویت‌گذاری شود، به رشد و توسعه آن استان کمک زیادی می‌کند.

وی، شناسایی میدان نفتی در گلستان را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد از این ظرفیت برای توسعه بیشتر استان استفاده شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی همچنین استفاده از ظرفیت جغرافیای اقتصادی در گلستان را برلی خروج از بن‌بست اقتصادی آن مهم دانست و افزود: برای تحقق این مهم اجرا شدن مسیر راه آهن اینچه‌برون به گنبدکاووس و آزادشهر به شاهرود که در سفر نخست رییس جمهوری به این استان مصوب شده ضروری است.

خاندوزی اضافه‌ کرد: اجرای این کریدور که به «کریدور شرق خزر» معروف است هنوز از سوی دستگاه‌های متولی به‌ویژه راه آهن جمهوری اسلامی به جمع‌بندی قطعی نرسیده است که باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی، چالش آب شرب در گلستان را از دیگر مسائل این استان دانست و گفت: دولت در استفاده از  آب دریای خزر و شیرین‌سازی آن با مشارکت بخش خصوصی حمایت می‌کند.

بانک مرکزی با بانک‌های غیردولتی که حداقل ۵۰ درصد سپرده مردم را در استان‌ها هزینه نکنند، برخورد کنند

خاندوزی با قدردانی از بانک‌های دولتی به‌جز بانک رفاه کارگران گلستان در پرداخت تسهیلات برحسب جذب سپرده به بخش تولید و اشتغال این استان گفت: بانک‌های غیردولتی در این بخش فعال نیستند که باید ساز و کار نظارتی برای آن تعیین شود.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی باید ساز و کاری را در این خصوص مشخص کند و با بانک‌های غیردولتی که حداقل ۵۰ درصد سپرده مردم را در استان‌ها هزینه نکنند، برخورد و مجوز شعبه آنها را لغو کنند.

خاندوزی با بیان اینکه سیاست تیم اقتصادی دولت حمایت از تولید و تقویت آن است، گفت: شرکت‌های تولیدی و بخش کشاورزی که محصولات راهبردی تولید کنند، مورد حمایت جدی دولت خواهند بود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی همچنین از برخی نابرابری های توزیع درآمدی در گلستان گلایه کرد و گفت‌: این نابرابری در توزیع درآمد سبب شده تا فاصله بین دهک‌های پایین و بالا در این استان بیشتر از دیگر استان‌های کشور باشد.

 

خاندوزی با تاکید بر ضرورت رفع این فاصله با اتخاذ تدابیر ملی و منطقه‌ای از جمله افزایش یارانه دهک‌های پایین،  افزود: بسیاری از مردم از کمی درآمد گله ندارند اما از وحود برخی تبعیض‌ها در توزیع درآمدها، ناراحت هستند.

وی همچنین برلزوم تلاش بیشتر بخش خصوصی و فعالان بزرگ اقتصادی گلستان برای فتح بازارهای صادراتی کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت: هرچه بخش خصوصی در این خصوص موفق عمل کند دولت حمایت بیشتری از آنها خواهد داشت.

خاندوزی بیان داشت: اعتقاد دولت این است که بخش خصوصی حلقه‌های بزرگ زنجیر اقتصاد هستند و اراده دولت نیز در گشایش اقتصاد خارجی با همراهی این بخش است.

کریدور ریلی اینچه برون_طبس_بندرعباس پشتیبان دیگر مسیرها در شمال کشور است

 کریدور ریلی اینچه برون_طبس_بندرعباس پشتیبان دیگر مسیرها در شمال کشور استاستاندار گلستان مرز اینچه برون را ظرفیت منحصر به فرد استان دانست و اظهار کرد: کریدور ریلی اینچه برون_طبس_بندرعباس مکمل دیگر کریدورها از شمال به جنوب است ، رقیب هیچ کریدوری نیست و پشتیبان دیگر مسیرهاست که با حمایت شما می تواند وارد فاز اجرایی شود.

دکتر علی محمد زنگانه در هفتاد و دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، دکتر شادمهر، دکتر آریانپور، مهندس ایری و مهندس سنگدوینی نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی ، امام جمعه شهرستان، مدیران استانی و شهرستانی مرتبط، تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی در فرمانداری گنبدکاووس تصریح کرد: از فعالان اقتصادی استان که در جنگ اقتصادی تلاش می کنند تشکر می کنم و یکی از بهترین جلسات، جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی است و دلسوزی بخش خصوصی یکی از ارکان پیشرفت و توسعه است.

وی افزود: خوشبختانه پروژه شیرین سازی آب دریا خزر به مراحل نهایی رسیده و وضعیت خرید تضمینی به نقطه قابل قبولی رسیده و با تأیید سازمان برنامه و بودجه سرمایه گذار آمادگی اقدام دارد.

استاندار گلستان تاکید کرد: خوشبختانه اساسنامه منطقه آزاد اینچه برون با همراهی شما به تصویب رسید، طرح جامع آن انجام سد، و امیدواریم تا قبل سفر ریاست محترم جمهور هیات مدیران و مدیر عامل آن منصوب شود.

دکتر زنگانه خاطر نشان کرد: متاسفانه بانک های خصوصی نه عضو شورای بانک های استان هستند و به هیچ کس پاسخگویی ندارند، نیاز است ۸۰ درصد هزینه کرد آنها در استان صورت گیرد.

وی یادآور شد: سرمایه در گردش موضوع مهمی در امر تولید است و الزامی است که سیاست های انقباضی در برخی استان ها همچون گلستان انعطاف بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: تقاضای افزایش سقف اختیارات بانک های استان را داریم چراکه بانک های استان به نسبت دیگر استان ها گردش مالی کمی دارند.

استاندار گلستان ادامه داد: سفر هیات گلستانی به ترکمنستان بسیار پراهمیت بود و تلاش داریم تردد مسافری، تجارت چمدانی را احیا کنیم و جاده ۲۲۰ کیلومتری بندر ترکمن باشی به بندر خشک اینچه برون که مطالعات آن انجام شده، اجرایی شود.

 

شیرین سازی آب دریای خزر اجرایی شود

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان ، علی محمد چوپانی نائب رییس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گرگان در هفتاد و دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی بیان کرد : دریای خزر تنها منبع آبی در دسترس استان گلستان است طرح شیرین سازی آب از سوی اتاق بازرگانی برای تامین چهار استان با جمعیت ۱۰ میلیون نفر ارائه شده است، از دولت محترم انتظار داریم این طرح را اجرایی کند.

وی افزود:کشورهای حاشیه خلیج فارس روزانه 25 میلیون متر مکعب آب  شیرین تولید می کنند.

چوپانی گفت: چنانچه تا دو سال آینده حق برداشت آب از دریای خزر را اجرائی نکنیم با چالش های زیادی در رابطه با کمبود آب در استان مواجه خواهیم شد.

وی افزود : در مورد طرح کریدور شمال جنوب و اهمیت اتصال اینچه برون به شاهرود موجب توسعه و رونق اقتصادی زیادی برای گلستان و سایر استانها می شود چرا که مسیرها را 1200 کیلومتر نزدیک میکند ، پیشنهاد داده ایم ریل اینچه برون گنبد و شاهرود عملی شود که می تواند به کاهش هزینه و صرف زمان کمک نماید.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی گرگان گفت:زیر ساخت های شهرک صنعتی اترک کامل نیست و همین موضوع مانع حضور سرمایه گذاران می شود.

علی محمد چوپانی گفت: در رابطه راه اندازی و تعیین هیات مدیره منطقه آزاد اینچه برون نیاز به تسریع است که بتوان از این ظرفیت استفاده شود.

وی گفت:طرح نظارتی ایجاد شود که موسسات اعتباری و بانک های خصوصی به نسبت جذب منابع ۸۰ درصد آن را در استان هزینه کنند.

 

رضا مبصری ، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی در نشست شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت با حضور وزیر اقتصاد در گنبد:
اجرای زیر ساخت در منطقه آزاد اینچه برون یکی از نیازهای ضروری و مگا پروژه های استان است

53 هزار میلیارد میلیارد تومان سرمایه گذاری در منطقه ازاد نیاز است که از این میزان 22درصد یعنی 12 همت آن سهم دولت در تامین زیر ساخت ها است

با تامین زیر ساخت های منطقه آزاد توسعه استان شکل خواهد گرفت

نمی خواهیم در بن بست انتهایی گرفتار شویم و احیای منطقه آزاد موجب توسعه و افزایش جی دی پی استان خواهد شد

تقاضا داریم مبلغ 50 میلیارد تومان برای محصور کردن 4 هزار هکتار فاز اول منطقه  آزاد در نظر گرفته شود تا فعالیت های گمرکی به این منطقه محدود شود

سیاست های پولی و مالی بخش صنعت را تحت فشار قرار داده است

اینکه مودیان جدید مالیاتی پیدا و شناسایی شده را هنوز حس نکردیم چرا که افزایش مالیات ها برخی صنایع را به شدت تحت فشار قرار داده است  تا جایی که برخی صنایع مجبور به پرداخت 5 برابر مالیات نسبت به سال های قبل شده اند

فشار بانکها بر صنایع بسیار زیاد شده به گونه ای که نه تنها سرمایه در گردش جدید تزریق نیمشود بلکه به شکل معکوس، در هر مرحله از تمدید تسهیلات، تمام یا بخشی از آن توسط بانک کسر می گردد و به چرخه واحد باز نمی گردد

ضروری است تا وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در خصوص حمایت از تامین مالی زنجیره ای ورود کنند، در این خصوص با آقای پیمان پاک کارهای  خوبی را شروع کرده ایم که مستلزم پشتیبانی وزارت اقتصاد و دارایی است. می باید تاسیس و فعالیت SCF Provider های بخش خصوصی به رسمیت شناخته شده و توسعه آنها مد نظر قرار گیرد.

 

صفوی،  رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی در نشست شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولتی با حضور وزیر اقتصاد در گنید:
اجرای تجارت ترجیحی معاملات را آسانتر میکند

امضای موافقت نامه های تجاری یکی از مهم ترین دستاوردهای دولت برای توسعه روابط تجاری است

ایران کمترین بهره را از امضای توافق نامه های تجاری داشته و فقط با 6 کشور این توافق نامه ها امضا شده است

تجارت ترجیحی موجب روانتر شدن و توسعه تجارت می شود

نیازمند ایجاد ارتباطات محکم تری بین کشورهای همسایه برای تبادل تجاری هستیم

بخشنامه رفع تعهدات ارزی واردکنندگان طلا که در  مقطعی به خوبی پیش رفت و موجب ورود 5 تن طلا به کشور شد دیگر تمدید نشد و تمدید مجدد آن کمک بزرگی به حوزه اقتصادی میکند

در نظر گرفتن تعرفه گمرکی منطقه محروم برای انیچه برون یکی از نیازهای تجار است که امید داریم اجرائی شود

تخفیفات گمرکی در خصوص واردات منطقه محروم اینچه برون جهت واردات تا اجرایی شدن منطقه آزاد اینچه برون می‌تواند کمک به تجار منطقه واستان و تولید کشور باشد

 

گلستان 31 میلیون قطعه جوجه ریزی در هر دوره دارد/ صنعت طیور کشور مونتاژی است

سلیمانی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان در هفتاد و دومین جلسه شورای گفتگو بیان کرد: گلستان بزرگترین پرورش دهنده طیور است که 31 میلیون قطعه جوجه ریزی در هر دوره دارد

استان معین کشور در تامین تولید گوشت مرغ برای استانهایی برزگی چون تهران  هستیم و کمبود این فراورده به دلیل مشکلات پیش روی تولید کنندگان بازار را با چالش جدی مواجه خواهد کرد

صنعت طیور کشور به دلیل واردات سویا، کنجاله و درت و همچنین داروهای طیور مونتاژی است

تولید کنندگان طیور سالیانه 300 هزار تن مصرف کنجاله و سویا دارند

امسال واردات سویا کم و واردات مرغ و دام زنده افزایش پیدا کرده است و این بدان معنی است که با ادامه این روند تولید و اشتغالزایی  ممکن است در معرض تعطیلی قرار گیرد

امسال مالیات استان از 2 هزار میلیارد تومان در سال گذشته به 3 هزار میلیارد تومان رسیده و خبری از معرفی مودیان جدید هم نبوده و این نشان دهنده فشار مالیاتی بر تولید کنندگان است


https://gccim.com/blog/1498

ارسال نظر

بالا