درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

ایجاد کنسولگری ترکمنستان در گرگان مطالبه گری شد/ هدف گلستان افزایش صادرات به ترکمنستان است

دسته بندی اخبار / 1402/7/10

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان ، امیر یوسفی رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن وکشاورزی گرگان با اشاره به سفر اخیر مسئولان گلستانی به ترکمنستان برای شرکت در جشن استقلال این کشور اظهار کرد:  به مناسبت سی و دومین استقلال ترکمنستان در معیت استاندار و هیئت همراه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و علمای اهل تسنن در قالب یک هیئت تجاری از استان گلستان سفری به کشور ترکمنستان داشتیم.

وی افزود : هیئت استان گلستان برای اولین بار در مراسم جشن استقلال کشور ترکمنستان حضور پیدا کرد که شاهد برگزاری مراسم باشکوهی بودیم

یوسفی گفت: نشستی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان و رئیس اتاق بازرگانی ترکمنستان برگزار و مطالب تجار و بازرگانان عنوان شد بیشتر مباحث بر سر رویداد تجار و بازرگانان بود که در طی سال‌های گذشته با مشکل مواجه بوده اند.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان بیان کرد:با عنایت به جمعیت بالغ بر ۷۰۰ هزار نفری اقوام ترکمن در استان گلستان درخواست ایجاد کنسولگری ترکمنستان در شهر گرگان بیان شد، چنانچه این موضوع انجام شود می تواند از هزینه‌های مازاد و زمان طولانی جلوگیری کند که خوشبختانه مورد استقبال واقع شد. و نتیجه نهایی از سوی مقامات ارشد آن کشور اعلام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حضور در نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکمنستان و حضور تجار و بازرگانان گلستانی مورد توجه و تاکید آنان قرار گرفت بیان کرد :نمایشگاه‌های اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکمنستان در حال انجام است و آنها دعوت کردند با حضور موثر خود کالاهای ایرانی را معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: ایجاد بازارچه مرزی در اینچه‌برون می‌تواند توسعه اقتصادی ۲ استان را رونق دهد.

یوسفی با تأکید بر اینکه در این سفر از تجار و بازرگانان ترکمنستان جهت حضور و بازدید از زیرساخت‌های استان گلستان دعوت به عمل آمد، اضافه کرد:  با معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان ملاقاتی داشتیم و توانمندی‌های استان گلستان در بخش کشاورزی خدمات فنی مهندسی گردشگری سلامت معرفی شدند بحث سرمایه‌گذاری در ایران نیز عنوان شد و قول دادن بررسی و اعلام نظر داشته باشند.

وی بهسازی جاده ۶۰۰ کیلومتری اینچه‌برون به بالکان آباد را یکی از مطالبات فعالان حوزه حمل و نقل کشور دانست که در این سفر با مسئولان مربوطه مطرح گردید و افزود: آنچه که توسط مدیران کشور همسایه بر آن اشاره شد، بهسازی این جاده در آینده‌ای نزدیک است که مقدمات آن انجام شده و دولت ترکمنستان در برنامه‌های خود گنجانده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با بیان اینکه این جاده برای استان گلستان در امر صادرات و ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه، یکی از مهمترین مسیرهای تردد است، توضیح داد: با توجه به اقدامات کشور همسایه، اگر بخواهیم به بازارهای منطقه و جهانی ورود کنیم باید زیرساخت‌های جدید در استان ایجاد و امکانات گذشته بهسازی شود.

یوسفی از نگاه مثبت و اراده کشور ترکمنستان در تقویت مناسبت‌ها خبر داد و یادآور شد: یکی از مهمترین مسایل افزایش مناسبات‌ها، افزایش اعتماد متقابل است که در حال حاضر این نگاه بین مقامات دو کشور وجود دارد.

یوسفی افزود: علاوه بر این موارد، در خصوص افزایش رفت و آمد هیات‌های تجاری، برگزاری نمایشگاه‌های اقتصادی مشترک، افزایش مراودات تجاری تا سقف ۵۰۰ میلیون دلار، برقراری خطوط پروازی هواپیما، مدیریت ریزگردها و چندین مورد دیگر در حوزه های کشاورزی و راهسازی در این سفر بحث و تبادل نظر شد.


https://gccim.com/blog/1494

ارسال نظر

بالا