درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

سیاست‌های انفعالی حوزه صادرات سرخط اقدامات سیاستمداران

دسته بندی اخبار / 1402/6/9

علی محمد چوپانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گرگان در این رابطه با بیان اینکه اقتصاد را سیاستمداران به گروگان گرفتند، می‌گوید: سیاستمداران برای کسب محبوبیت داخل همواره سیاست‌های انفعالی در حوزه صادرات در پیش گرفته‌اند.

علی محمد چوپانی با اظهار نارضایتی از تصمیمات خلق الساعه و ناپایداری در فرایند صادرات، می‌افزاید: سیاست‌های صادراتی باید پایدار باشد چراکه خریدار خارجی به دنبال بازار هدف پایدار است.

وی با بیان اینکه امروزه خریدار خارجی به بازار ایران اعتمادی ندارد، ادامه می‌دهد: همین میزان صادراتی هم که انجام می‌شود به هنر صادرکنندگان برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: از طرفی وقتی دولت نمی‌تواند ارز ناشی از صادرات را بگیرد، صادر کننده را ملزم به عرضه ارز در بازار نیمایی می‌کند؛ با این سیاست عملاً مانع صادرات می‌شوند زیرا سیاست گذار برخلاف رهنمود مقام معظم رهبری هیچ مشورتی با بخش خصوصی ندارد، به این ترتیب در آینده نزدیک پرونده صادرات ایران بسته خواهد شد.

چوپانی معتقد است: تا زمانی که سیاستمدار اصرار به حفظ محبوبیت داخل داشته و اقتصاد کشور را در اختیار دارد ما نمی‌توانیم امیدی به توسعه صادرات داشته باشیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: نکته بعدی اینکه دولت از سیاست اقتصادی مبنی بر یک بام و دو هوا تبعیت می‌کند به این صورت که بخشی از اقتصاد که در اختیار بخش خصوصی است، قیمت گذاری دستوری لحاظ می‌شود اما آن قسمت از اقتصاد که دولتی است از شمول قیمت گذاری خارج بوده و بر مبنی کشف قیمت در بورس، اعمال می‌شود.

چوپانی گفت: این سیاست‌ها عدم اطمینان ایجاد می‌کند و منجر می‌شود تا بخش خصوصی استراتژی عدم الموت را در پیش بگیرد و با حداقل‌ها وارد بازار شود تا متلاشی نشود.


https://gccim.com/blog/1460

ارسال نظر

بالا