درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

جلسه کارگروه اقتصادی ، اشتغال و سرمایه گزاری استان گلستان با حضور وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی

دسته بندی اخبار / 1402/6/5

دولت اوراسیا را جدی بگیرد

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان ، امیر یوسفی رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاوری گرگان در جلسه کارگروه اقتصادی ، اشتغال و سرمایه گزاری استان گلستان که با حضور دکتر مرتضوی وزیر محترم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی  برگزار شد،در این جلسه اظهار کرد: در رابطه با تولیدات محصولات بخش کشاورزی همواره به دولت تولیدکنندگان ما یارانه داده است.

امیر یوسفی بیان کرد: گلستانی‌ها همواره در مشارکت‌های اجتماعی و انتخابات حضور پررنگی داشتند و در اتاق بازرگانی نیز اینگونه بود و بیش از ۸۰ درصد تجار و فعالان اقتصادی در انتخابات اتاق بازرگانی حضور یافتند ولی این نقد را داریم چرا با این روحیه که مردم دارند جزو پایین‌ترین سرانه‌های کشور هستیم.

وی بیان کرد: ورود به چنین تعاملاتی نقش مهمی در اقتصاد ما خواهد داشت، هرچه تعامل ما با دنیا بیشتر باشد گشایش بیشتری در حوزه اقتصادی شاهد خواهیم بود.

وی افزود: اتحادیه اوراسیا و کشورهای CIS را دراین منطقه داریم که منطقه ای امن برای مبادلات اقتصادی به شمار می رود انتظار داریم دولت اوراسیا را جدی بگیرد و این منطقه باعث رونق اقتصادی کشور ما شده است.

وی گفت: قوانین موجود حامی تولید و اقتصاد نیست و برخی از قوانین موانع برای تولید به‌شمار می‌رود و انتظار داریم با مشورت با بخش خصوصی دولت‌مردان عمل کنند.

یوسفی بیان کرد:اتاق بازرگانی براساس قانون ، مشاور 3 قوه است اگر مشورت گرفته شود دیگر نیازی نیست مشکل را ببریم کارگروه تسهیل یا کارگروه ها و ستادهای مشابه

رئیس اتاق بازرگانی گرگان تاکید کرد: در جنگ اقتصادی تمام عیار قرار داریم و انتظار داریم همانند جنگ تحمیلی از تولیدکنندگان ما حمایت شود.

وی گفت: مرکز ثقل اشتغال بخش خصوصی است و انتظار داریم دولت چراغ‌های تولید را روشن نگاه بدارد.
 

افتتاح و کلنگ زنی 94 هزار و 666 میلیارد تومان پروژه از هفته دولت تا سفر رئیس جمهور در گلستان

 

استاندار گلستان در جلسه کارگروه اقتصادی ، اشتغال و سرمایه گزاری استان گلستان با حضور دکتر مرتضوی وزیر محترم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت: مجموع کل پروژه های عمرانی وطرح های اقتصادی استان ( پروژه های قابل افتتاح یا آغاز عملیات اجرائی ) برای افتتاح یا شروع عملیات اجرائی، بالغ بر 94 هزار و 666 میلیارد تومان است.

زنگانه افزود: اعتبار هزینه شده برای پروژه های افتتاحی 8 هزار و 700 میلیارد تومان طرح اقتصادی و 7 هزار و 116 میلیارد تومان پروژه عمرانی است و اعتبار در نظر گرفته برای پروژه هایی که شروع عملیات اجرائی آن است 6 هزار و 700 میلیارد تومان پروژه عمرانی و 72 هزار میلیارد تومان برای طرح های اقتصادی است.

وی بیان کرد: گلستان رشد ۷.۹ درصدی در بخش صنعت را کسب کرده و به همراه استان‌های سمنان و قم در چهار محور معدن، خدمات، صنعت و کشاورزی رشد مثبتی داشته است.

استاندار در ادامه افزود: گلستان در حوزه بهره‌وری نیروی انسانی رتبه اول را در کشور به دست آورده است که این امر کیفیت بالای اشتغال را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: شرکت‌های بزرگ اقتصادی و حاکمیتی و وابسته به دولت به استان خواهند آمد که پیشروترین آن ها زیر مجموعه‌های وزارت تعاون هستند.

استاندار گلستان گفت: با تلاش و پیگیری وزیر تعاون، بخش قابل ملاحظه‌ای از مصوبات سفر در استان گلستان اجرایی شده است.

زنگانه افزود: بر اساس گزارش های سازمان تامین اجتماعی سالانه بالغ بر 670 هزار بیمه اجباری جدید در کشور داریم و در بهار 1402 بر اساس گزارش مرکز آمار یک درصد نرخ بیکاری در کشور کاهش پیدا کرد و خالص اشتغال در بهار 1402 نسبت به 1401 بالغ بر 728 هزار فرصت شغلی ایجاد شد.

 

رحمت‌الله نورزی در این جلسه اظهار کرد: زیرساخت و بودجه استان ضعیف است و مهم‌ترین معضل استان اشتغال است.

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس ادامه داد: ۲۸ کارخانه پنبه در کشور داشتیم که همه آنها تعطیل شده و دلیل آن سیاست‌های غلط در حوزه واردات بود.

نوروزی بیان کرد: کل ظرفیت شهرک‌های صنعتی گلستان ۵۰ درصد ظرفیت فولاد مبارکه نیست و گلستان فضای خوبی در حوزه صنعت ندارد.

وی افزود: انتظار داریم هویت سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان گلستان انعقاد تفاهم‌نامه و همکاری هلدینگ‌های بزرگ باشد و شستا یک کار زیربنایی در گلستان اجرایی کنند.

این نماینده مجلس ابراز داشت: گلستان مملو از نیروی انسانی توانمند است؛ ولی از این ظرفیت در سطح ملی استفاده نشده است.

نوروزی بیان کرد: دخانیات بستری برای اشتغال است و تاکنون به این ظرفیت در استان توجه نشده است.

وی افزود: انتظار داریم چند طرح بزرگ در روستاهای استان گلستان باهمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرا شود.
 

رشد 200 درصدی گلستان در صدور مجوزهای اشتغالزا

وزیر تعاون، کار و رفاه گفت: با هم افزایی و همراهی دولت و بخش خصوصی در استان گلستان، صدور مجوزها در استان در دولت سیزدهم رشد 200 درصدی را داشته، همچنین رشد تسهیلات مشاغل خانگی در استان گلستان نسبت به متوسط کشور بیشتر بوده است.

وی افزود: بر اساس گزارش های سازمان تامین اجتماعی سالانه بالغ بر 670 هزار بیمه اجباری جدید در کشور داریم و در بهار 1402 بر اساس گزارش مرکز آمار یک درصد نرخ بیکاری در کشور کاهش پیدا کرد و خالص اشتغال در بهار 1402 نسبت به 1401 بالغ بر 728 هزار فرصت شغلی ایجاد شد.

 

مرتضوی بیان کرد: خوشبختانه نرخ بیکاری در گلستان از متوسط کشوری کمتر است و افزایش بیمه شدگان، احیای 100 واحد نیمه فعال و عمل به تعهد اشتغال در استان از جمله مزیت های این استان در بخش اشتغال است.

 

وی تصریح کرد: باید مزیت های استان را خوب شناسائی نمائیم و طرح های متناسب با کشاورزی، گردشگری و صنعت را ببینیم، تولید را در استان مقرون به صرفه نمائیم که البته این موضوع با ثبات اقتصادی قابل تحقق است.

 

مرتضوی با اشاره به اینکه گلستان باید خط مقدم جبهه تولید باشد، تصریح کرد: در تلاش هستیم که با آموزش و ارتقای تعاونی‌ها  ۲۵ درصد اشتغال کشور را از طریق تعاونی‌ها پیگیری کنیم.

 

وی با بیان اینکه با تلاش استان گره و کلاف سردرگم پتروشیمی گلستان باز شد، گفت: گلستان در سال گذشته به تعهد کامل اشتغال خود رسیده و نرخ بیکاری استان از متوسط کشوری پائین تر بوده است. 
 

کسب رتبه برتر کشوری در حوزه صنعت

 

زلیخا عادلی، رئیس خوشه مبل و صنایع چوب گلستان در این جلسه اظهار کرد: توانستیم رتبه برتر کشوری را در حوزه صنعت کسب کنیم و از حمایت مسئولان در این زمینه تشکر می‌کنم.

 

رئیس خوشه مبل و صنایع چوب گلستان ادامه داد: در تلاش هستیم عطاآباد را به عنوان قطب تولید مبل کشور معرفی کنیم.

 

عادلی به افزایش بهره‌وردی، شبکه‌سازی تولید مبلمان را از اهداف خوشه مبل و صنایع چوب دانست. 
 

کارخانجات شیر گلستان تنها با ۲۰ درصد ظرفیت فعال است

 

همچنین محمود ابراهیمی، مدیرعامل شرکت تولید فرآورده‌های لبنی صباح در این جلسه اظهار کرد: گلستان ظرفیت بالایی در بخش‌های مختلف دارد اما با این وجود این استان از بیکاری رنج می‌برد.

 

وی یادآور شد: با توجه به ظرفیت موجود انتظار داریم به گلستان دولتمردان توجه بیشتری داشته باشند تا بتواند این استان بیش از گذشته در بخش تولید اثربخش باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: انتظار است مزیت نسبی استان در دولت توجه شود و اقدام عاجل برای استان رقم بخورد.

 

وی افزود: با وجود ظرفیت‌هایی تولید شیر در استان اما کارخانجات شیر تنها با ۲۰ درصد ظرفیت فعال است و مجبور هستیم از ظرفیت تولید دیگر استان‌ها استفاده کنیم.


https://gccim.com/blog/1459

ارسال نظر

بالا