درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

نشست فعالان اقتصادی استان با رییس سازمان بازرسی کل کشور

دسته بندی اخبار / 1402/5/27
حمایت دولت و تسهیل گری مدیران در بخش تولید / شعار سال سر لوحه قرار گیرد

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان ، امیر یوسفی رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گرگان در جلسه نشست فعالان اقتصادی با رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد : پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه بر کشورمان این صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی بودند که با وجود تمام مانع تراشی دشمنان در خط مقدم اقتصاد کشور ایستادند و برای گذران امورات کشور از تمام توان بهره جستند بنابراین دولت‌ها باید برای پیشبرد این فرایند به جای مانع تراشی به تسهیل امور بپردازند.

یوسفی گفت: با وجود نقش و اهمیت تولید در کشور، برخی دستگاه‌های اجرایی درکی از دشواری که بخش خصوصی به جان خریده ندارند و دائم برای تولید کنندگان مانع تراشی می‌کنند.

وی یادآور شد: بهتر است با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به حوزه تولید، دستگاه‌های اجرایی هم این موضوع را سرلوحه کار خود قرار داده و قدری بیش از گذشته از بخش خصوصی به ویژه حوزه تولید حمایت کنند.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره مشکلاتی که از سوی فعالان اقتصادی استان مطرح شده گفت: یکی از برنامه‌های جدی رئیس قوه قضائیه در دوران تحول توجه به بحث تولید و کمک به فعالان بخش اقتصادی است.

ذبیح الله خدائیان، افزود: در گذشته به محض بدهی بانکی واحدهای تولیدی، ملک کارخانه با تمام امکانات توقیف می‌شد اما در دولت جدید این موضوع ممنوع اعلام شد.

وی ادامه داد: ما متأسفانه با دستگاه‌های اجرایی مواجه هستیم که صرفاً بخشی نگر هستند و به این موضوع توجه ندارند که در شرایطی که تورم و بی ثباتی اقتصادی وجود دارد ما باید قدری این شرایط را برای وصول مالیات یا عوارض تأمین اجتماعی برای صنایع راحت تر کنیم و همین بخشی نگرهای ها به تولید لطمه زده است.

وی درباره عدم تأمین سرمایه در گردش بخش خصوصی، گفت: با توجه به تورم‌ها در کشور نیاز بخش خصوصی به سرمایه در گردش طبیعی است و بانک‌ها باید در این زمینه مساعدت داشته باشند.

وی به افزایش مواد اولیه نظیر نهاده‌های طیور تاکید کرد و گفت: با وجود چنین شرایطی در بلند مدت، با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین قیمت دستوری باید با لحاظ قیمت تمام شده به اضافه سود شرکت محاسبه شود.

خدائیان اضافه کرد: درست است که دولت باید سیاست گذاری در تعیین قیمت داشته باشد اما باید این سیاست گذاری کارشناسی شده باشد؛ اگر قرار به اتخاذ تصمیمات آن هم در اتاق بسته و بدون حضور بخش خصوصی باشد، بدون شک این سیاست با شکست مواجه خواهد شد.

 

با توجه به تأکیدی که همواره در بیش از یک دهه گذشته مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخل داشته به نظر می‌رسد با حمایت دستگاه‌های نظارتی و مدیران بالادستی باید موانع را از پیش پای بخش خصوصی به ویژه فعالان در حوزه تولید برداشت تا بتوان با اتکا بر تولید داخل و بدون دغدغه برای تأمین نیاز کشور از طریق واردات اقدام کرد.

اصرار دولت به قیمت گذاری دستوری

 رضا مبصری عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گرگان در نشست فعالان اقتصادی با خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد : در حال حاضر به رغم افزایش چند برابری قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید گوشت مرغ، دولت تاکید دارد که این کالا زنجیره‌های تولید گوشت مرغ، این محصول را به قیمت ۷۳ هزار تومان در میدان بهمن تولید تحویل دهند.

رضا مبصری افزود: با وجود تمکین تولیدکنندگان گلستانی بر آنچه دولت تاکید کرده اما در تهران گوشت مرغ کمتر از ۱۲۰ هزار تومان به دست مصرف کننده نمی‌رسد.

وی معتقد است: با این سیاست گذاری غلط، پول از جیب تولید کننده برداشته و به دامن دلال سرازیر می‌شود.

مبصری افزود: مطابق اعلام مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از ۳۰۷ هزار شغل در بخش کشاورزی از دست رفت که این نتیجه تصمیمات نادرست و غیرکارشناسی است.

مبصری با بیان اینکه زنجیره‌های تولید گوشت مرغ بیش از ۱۲ روز است که خوراک طیور ندارند، افزود: این ۷۰۰ کارخانه خوراک هم که نهاده ندارد باید کارگران را اخراج کنند

مبصری ثمره تمام زیاندهی های بخش تولید را ناشی از اصرار دولت بر قیمت گذاری دستوری دانست و گفت: در این چند روزه به خاطر کمبود نهاده طیور، سویایی که پیش از این کیلویی ۱۶ هزار تومان بود در بازار تا ۳۵ هزار تومان خرید و فروش شد؛ به نظر می‌رسد این سیاست‌ها باید مورد بازبینی قرار بگیرد.

حمایت دولت و دستگاه قضا در بخش تولید 

ابوذر فردوسی رئیس کمیسیون صنایع ، معادن و انرژی اتاق بازرگانی گرگان در نشست فعالان اقتصادی با خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: تحمل بازداشت برای کسی که دغدغه اعتلای وطن را دارد ،کاری بس گران است چه تولید کننده باشد ،چه کارمند دولت یا دستگاه قضایی. 

وی افزود : در سال رشد تولید و مهار تورم انتظار تسهیلگری بیشتری از سوی دولت و دستگاه قضا داریم.

وی گفت : بعضی از سازمان‌ها مانع تراشی و فرار از اجرای قانون دارند. سازمان استاندارد اگر یک روز از دوره زمانی پروانه بهره‌برداری واحد تولیدی گذشته باشد با عناوین سخیف آن واحد را به دادگاه معرفی می‌کند ، این کار با شعار حمایت از تولید در تضاد است. 

فردوسی گفت:بانک‌ها از اجرای ماده ۱۹ ستاد تسهیل سر باز می‌زنند و آزادسازی مازاد وثایق تسهیلات پرداختی باید امتناع می ورزند. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان گفت:سازمان محیط زیست با پدیده مهم کاهش کربن خاک و آلودگی های زیست محیطی که خودروسازان به بار می آورند کاری نکرد، اما به بهانه‌های جزئی سد راه تولید می‌شوند و آسایش تولید کنندگان را میگیرند.

فردوسی افزود:حضور شما و این جلسه مایه دلگرمی است و تولید کننده حمایت شما را برای خروج از رکود و بهبود وضعیت تولید نیاز دارد.

بانک‌ها در ارائه تسهیلات هیچ همراهی نمی‌کنند

احمد قلندری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گرگان در نشست فعالان اقتصادی با رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد:  با وجود مساعدت دستگاه‌های متولی و نامه نگاری‌های فراوان متأسفانه بانک‌ها در ارائه تسهیلات هیچ همراهی نمی‌کنند.

احمد قلندری با بیان اینکه دلیل حقوقی و فنی این مسئله تاکنون مشخص نشده، افزود: مشکلی که بین بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی در خصوص تخصیص تسهیلات وجود دارد، تنها دستگاه نظارتی مانند سازمان بازرسی می‌تواند حل کند.

وی ادامه داد: مجموع مصوبات ستاد تسهیل استان گلستان به واحدهای تولیدی، شاید به یک هزار میلیارد تومان هم نرسد اما علت عدم تخصیص چنین مبلغی از سوی بانک‌های استان به صنایع هنوز مشخص نشده و نیاز داریم در این برهه از زمان تعاملی دو طرفه بین بانک و بخش خصوصی برقرار شود.


https://gccim.com/blog/1455

ارسال نظر

بالا