درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

آیین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ استان گلستان

دسته بندی اخبار / 1402/4/23
ضعف زیر ساخت ها مانع اصلی سرمایه گذاری و صادرات

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: ضعف زیر ساخت ها روند سرمایه گذراری و صادرات استان را کند کرده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان ، امیر یوسفی رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گرگان در مراسم آئین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان گلستان، اظهار کرد: در شرایط فعلی صادر کنندگان با مشکلات زیادی از جمله، فقدان زیر ساخت‌های مناسب، حمایت همه جانبه و تعهدات ارزی روبرو هستند که تأثیر مستقیمی بر کاهش توسعه استان دارد.

وی افزود: تعهدات ارزی موجب شده تا صادر کننده امکان استفاده از ارز را در کشور و یا استان ندارد.

یوسفی بیان کرد: باید تدابیری اندیشیده شود تا صادر کننده بازار هدف خود را از دست ندهد.

وی با اشاره به اینکه رایزن اقتصادی نیاز سفارت خانه‌های کشور است، عنوان کرد: وجود رایزن در سفارتخانه‌ها موجب شناخت بیشتر بازار هدف برای صادر کننده می‌شوند که به دلیل ضعف در این حوزه بسیاری از بازارها را از دست می‌دهیم.

 

مشکلات واحدها را بارها فریاد زدیم ولی توجه ای به آن نشده است.

صفوی رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گرگان در مراسم آیین تجلیل از صادر کننده برگزیده استان گلستان بیان کرد: مشکلات واحدها را بارها فریاد زدیم ولی توجه ای به آن نشده است.

وی افزود:رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان بسیار معضل شده و خواب را  از صادر کنندگان گرفته است.

صفوی گفت:بارها در تمام کمیسیون ها و جلسات مختل مسئله رفع تعهد ارزی را بیان نموده و نتیجه ای حال نگردیده.

وی عنوان کرد:مشکل اصلی واحدهای تولیدی در شرایط فعل نداشتن نیروی کار ماهر و متخصص است که میبایست فرهنگ سازی شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان

افزایش 85 درصدی صادرات گلستان در دولت سیزدهم

 

مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت گلستان از رشد 85 درصدی صادرت استان در دولت سیزدهم خبرداد .

  درویش علی حسن زاده در آئین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان گلستان که با حضور معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت و سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران ، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان و نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در محل سالن جلسات شهید رجایی استانداری گلستان برگزار گردید ، گفت : طی 22 ماه فعالیت دولت سیزدهم 417 میلیون دلار صادرات از استان گلستان انجام شده که نسبت به مدت مشابه قبل از آن رشدی 85 درصدی داشته است .

مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت گلستان گفت : اقدامات موثر دولت سیزدهم در حوزه توسعه روابط تجاری که برقراری ارتباط با کشورهای آسیای میانه نیز از جمله این اقدامات می باشد ، شاهد رشد چشمگیر صادرات گلستان می باشیم .

به گفته حسن زاده، در دوره جدید کشورهای هدف صادراتی استان از 25 کشور به ۳۳ کشور ارتقاء یافته است.

وی خاطرنشان: از ۳۳ کشور هدف صادراتی گلستان ۱۰ کشور اروپایی، خواستار محصولات تولیدی گلستان هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان یادآورشد: تمام تلاش ما این است تا رقم صادرات محصولات گلستان را در انتهای سال جاری به ۵۰۰ میلیون دلار برسانیم.

وی گفت : باتوجه به اهمیت صادرات در توسعه کشور باید به نیاز فعالان این بخش و رفع مشکلات آنها بیش از گذشته توجه شود.

حسن زاده افزود : افزایش هزینه حمل و نقل کالاهای صادراتی و نامناسب بودن ناوگان حمل و نقل محصولات غذایی از جمله چالش های اصلی توسعه صادرات و افزایش ارزآوری در گلستان به شمار می رود ، که باید برای رفع آنها چاره ای اندیشیده شود .

گفتنی است در خاتمه این همایش از صادرکننده برگزیده استان گلستان در سالهای 1400 و 1401 تجلیل بعمل آمد .

 

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران :
مانع اصلی توسعه صادرات سیاست های اشتباه دولت هاست

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت و سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در آئین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان گلستان گفت: سیاست های غلط و لحظه ای دولت ها در حوزه صادرات ، مانع اصلی فعالیت بازرگانان است.

 مهدی ضیغمی در آئین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان گلستان که در محل سالن جلسات شهید رجایی استانداری گلستان برگزار گردید، گفت: سیاست های غلط و لحظه ای که توسط دولت ها در حوزه صادرات ایجاد می شود مانع اصلی این بخش است که فعالیت صادرکنندگان را با چالش روبه رو می کند.

به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران ، صادرات مولفه ای مهم برای گسترش فعالیت های اقتصادی کشور محسوب می شود ، بنابراین به واسطه ارزآوری آن باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد .

وی ادامه داد : از سوی دیگر پشتیبانی از صادر کنندگان نیاز کشور به فروش نفت خام را کاهش می‌دهد .

ضیغمی با بیان این نکته که سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم ، افزود : صادرات غیرنفتی در سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود یک و نیم میلیارد دلار یعنی ۱۶ درصد کاهش داشته است .

وی ضمن یادآوری اینکه کاهش ۱۶ درصدی صادرات در حوزه کالاهای غیرنفتی بوده ، افزود : خوشبختانه در بخش های کشاورزی ، صنایع و معادن شاهد رشد صادرات بوده ایم .

ضیغمی تصریح کرد : سیاست‌های جدید اخذ شده توسط دولت سیزدهم بر توسعه صادرات کشور موثر بوده است .

سرپرست سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد : حمایت از صادرکننده وابستگی کشور به صادرات نفت را کاهش می دهد و بر این اساس باید مشوق هایی برای آنها در نظر گرفته شود.

ضیغمی با بیان این که در حال حاضر ۴۰ رایزن اقتصادی در سفارت خانه برخی از کشور ها مشغول به فعالیت هستند ، افزود : رایزن های اقتصادی باید در سفارتخانه کشورهای بازار هدف ، حضور داشته باشند تا زمینه توسعه مراودات تجاری را برای ما فراهم نمایند .

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان:
بخش خصوص نیازمند ثبات اقتصادی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان در آئین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان گلستان گفت : بخش خصوصی برای پایداری در تجارت و سودآوری کشور ، نیازمند ثبات اقتصادی است.

محمد دهنوی در آئین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان گلستان ، اظهار کرد : متأسفانه ، گلستان علی رغم هم مرز بودن با ترکمنستان که یکی از بهترین بازارهای صادراتی کشور است ، این بازار خوب را در زمان شیوع ویروس منحوس کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده ، از دست داده است.

وی افزود : با پیگیری‌های مجدانه ای که صورت گرفت ، مسیر ترانزیت زمینی به این کشور بازگشایی شد ، اما تجارت چمدانی هنوز مجوز دریافت نکرده است.

دهنوی افزود : گلستان ظرفیت‌های توسعه‌ای زیادی دارد که سال‌ها مغفول مانده و توجهی به ایجاد زیر ساخت‌ برای بهره برداری از این ظرفیت‌ها نشده است.

وی ادامه داد : به رغم تشدید تحریم‌ها اما دولت سیزدهم همچنان در عرصه توسعه تجارت خارجی در حال مذاکره با کشورها است که این تلاش‌ها قطعاً رهاورد خوبی برای تجار و صادر کنندگان کشور خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان گفت: چندگانگی در تصمیم گیری ها تجار را دچار مشکل کرده است و برای حل این مساله ، بهتر شدن روند صادرات و حل مشکل تعهد ارزی باید گام‌های بلندتری از سوی دولت برداشته شود.

 


https://gccim.com/blog/1435

ارسال نظر

بالا