درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

نشست خبری اصحاب رسانه با رئیس و برخی از اعضا هیات رئیسه اتاق بازرگانی گرگان

دسته بندی اخبار / 1402/4/14
پذیرش 7 هئیت تجاری از کشورهای همسایه / استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه برای توسعه گلستان در الویت است

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان ، امیر یوسفی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان گفت: تلاش ما استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه است به گونه ای که تعداد ۷ هیئت تجاری از کشورهای همسایه پذیرش کردیم و تعداد ۳ هیئت را نیز به این کشورها اعزام کرده‌ایم.

 

یوسفی افزود: قزاقستان، ترکمنستان، روسیه و عراق از نمونه کشورهایی هستند که تجار، بازرگانان و تولید کنندگان گلستانی با آنها در ارتباط هستند.

 

امیر یوسفی اظهار کرد: هم مرز بودن گلستان با برخی کشورهای آسیای میانه با وجود بخش خصوصی تجار و بازرگانان به عنوان یک ظرفیت مهم در استان می‌تواند زمینه ساز توسعه صادرات و واردات و ارز آوری برای گلستان باشد که نیازمند حمایت بیشتری از سوی مسئولان است.

 

وی افزود: به رغم تلاش‌های صورت گرفته در رابطه با ارتباط تجاری با کشورهای همسایه گلستان اما به دلیل فقدان ساختار مناسب در مرز اینچه برون و سواحل، گلستان امکان جذب سرمایه گذار را از دست می‌دهد.

 

امیر یوسفی باتوجه به برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی در پایان سال ۱۴۰۱  ، استان گلستان  با مشارکت 80 درصدی  بالاترین مشارکت را در سطح کشور داشته است اظهار کرد: این مشارکت وظیفه اعضای اتاق را در ارائه خدمات به اعضا سنگین‌تر می‌کند. اتاق بازرگانی گرگان بالاترین مشارکت را در سطح کشور داشت و این مسئولیت ما را برای پاسخگویی به فعالان اقتصادی استان پررنگ تر می کند.

 

وی با بیان اینکه در این دوره ۱۰ کمیسیون در اتاق بازرگانی گلستان تشکیل شده است، ادامه داد: کمیسیون‌های اتاق در بخش‌های مختلف فعال بوده و جلسات کمیسیون‌ها از همان لحظات اولیه طبق برنامه تشکیل شد تا مشکلات و موانع بررسی و راهکارهای مرتفع شدن آنها ارائه شود. در حوزه آموزش ۱۳ در صد رشد در تعداد دوره ها و ۱۵۵ درصد رشد در تعداد شرکت کنندگان داشتیم.

 

یوسفی با بیان اینکه منطقه آزاد اینچه برون هیچ گونه زیرساختی ندارد، بیان کرد: اینچه برون ظرفیت بسیار قوی تجاری برای استان محسوب می‌شود که به دلیل فقدان امکانات، هنوز نتواسته ایم از این ظرفیت استفاده سودآوری برای استان داشته باشیم.

 

وی گفت: توجه به آموزش یکی از مهم‌ترین اهداف اتاق است که در این رابطه امسال ۱۶ دوره آموزش با تعداد ۲ هزار و ۵۴۲ نفر برگزار شده که نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته است.

 

یوسفی افزود: اتاق بازرگانی گرگان رتبه اول آموزش را در بین اتاق‌های بازرگانی کشور با رشد ۱۵۵ درصدی داشته است.

 

رشد ۱۷ درصدی ارزش صادرات کالا از گلستان

یوسفی بیان کرد: در سه ماهه ابتدایی امسال، ۶۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار صادرات از استان انجام شده که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است.

وی افزود: لبنیات، رب گوجه، خوراک آبزیان، ید، مصنوعات فلزی و مصالح ساختمانی از مهم‌ترین محصولات صادراتی استان به ۱۹ کشور بوده است.

 

یوسفی با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در توسعه استان دارند، اظهار کرد: معتقدیم اتاق بازرگانی و مسئولان بالادستی استان برای توسعه گلستان در بخشهای اقتصادی نیازمند تعامل و همفکری با رسانه‌ها هستند.

 

یوسفی گفت: اتاق بازرگانی نقش مهمی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی داشته است و بسیاری از مسائل و مشکلات حوزه کشاورزی و تولید با پیگیری‌های اتاق در این شورا و پیگیری‌های استاندار حل و فصل شده است.

 

یوسفی بیان کرد: استان‌هایی از جمله گلستان که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی است همواره به دولت یارانه داده‌اند.

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: این اتاق به دنبال تعیین قیمت برای گندم بر مبنای کیفیت بوده و تاکنون تذکر لازم را به مسئولان کشوری مرتبط در قیمت گذاری این محصول داده و بر پیگیری آن جدی است.

 

یوسفی یادآور شد: استان گلستان بهترین گندم با کیفیت را تولید می‌کند در حالی که قیمت آن با سایر استان ها یکی است.

 

یوسفی در ادامه گفت: استان گلستان در تولید گندم در کشور دارای رتبه دوم است و سالانه در شرایط عادی و به دور از خشکسالی ۳۸۰ هزار هکتار از زمین‌های مستعد کشاورزی این خطه به زیر کشت گندم می‌رود.

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: میسر پیشرفت این استان شمالی، از بخش کشاورزی می‌گذرد که در این شرایط سرمایه گذاری برای حل مسایل و مشکلات توسعه این بخش ضروری است.

 

وی افزود: زمانی در این استان سالانه ۱۶۰ هزار هکتار زمین زیر کشت پنبه می رفت و اما سرمایه گذاری برای استفاده از این ظرفیت در توسعه استان، کاهش چشمگیر پیدا کرده است.

 

یوسفی بیان کرد: اگر نتوانیم شرایط به کارگیری تکنولوژی را در بخش کشاورزی فراهم کنیم ، به طور قطع سهم بخش کشاورزی در توسعه منطقه گمرنک‌تر خواهد شد.

 

ایجاد صندوق حمایت از پژوهش نوآوری استان با حمایت از بخش خصوصی / منطقه آزاد اینچه برون افق روشن توسعه گلستان

 رضا مبصری عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در جلسه با اصحاب رسانه گفت: صندوق پژوهش و نوآوری که با نام پژوهش و فناوری شناخته می شود باحمایت بخش خصوصی و در راستای حمایت از استارت آپ ها تشکیل شد.

مبصری اظهار کرد: ۷۶ درصد از سهم آورده صندوق پژوهش و فناوری توسط بخش خصوصی و برای ارتقای فعالیت‌های فناورانه متخصصان گلستانی تأمین شده است.

وی افزود: این صندوق در محل کارخانه فناوری استان تشکیل شده و از طرح‌های فناورانه جدید حمایت می‌کند و از بانک‌های عامل نیز برای طرح‌هایی که ره آورد اقتصادی دارند تسهیلات دریافت می‌کند.

مبصری با بیان اینکه وظیفه اصلی اتاق بازرگانی پایش فضای کسب و کارها است، عنوان کرد: این اتاق با تلاش در رفع موانع کسب و کار در بخش‌های مختلف و همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی نقش مهمی در توسعه فضای کسب و کارها دارد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان با اشاره به اینکه منطقه آزاد اینچه برون یکی از موقعیت‌های اقتصادی مهم استان شناخته می‌شود، اظهار کرد: این منطقه با دارا بودن ۱۲ هزار و ۷۷۰ هکتار و چشم انداز ۲۰ ساله برای توسعه آن، یکی از مهم‌ترین مناطق مرزی برای توسعه صادرات و واردات و همچنین ورود سرمایه گذار به گلستان شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: چنانچه ۵۰۰ هکتار از ۱۲ هزار هکتار این منطقه محصور و امکانات در آن مستقر شود بهترین بهره روی را خواهد داشت.

مبصری گفت: فقدان آب یکی از مهم‌ترین مشکلات این منطقه است و اگر چه مخالف برداشت آب از منابع زیرزمینی هستیم اما به رغم وجود ۴۰ هزار چاه غیر مجاز در استان و تخصیص فقط ۱۲ حلقه از این چاه‌ها به منطقه اینچه برون مشکلات حل می‌شود و پس از راه اندازی منطقه می‌توان چاه‌ها را بست و در شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت نیز با موافقت استاندار تصمیم گرفته شده آب به صورت ترکیبی به این منطقه وارد شود.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی امکان اجرای طرح آب شیرین کن در استان را دارد، تصریح کرد: چند سالی است که طرح آب شیرین کن از طریق اتاق پیگیری می‌شود و این امکان را داریم که در اجرای این طرح یاری رسان مسئولان باشیم.

مبصری افزود: هم اکنون برخی کشورهای هم مرز استان از این تکنولوژی در جهت تأمین آب استفاده می‌کنند و چنانچه دولت در خرید آب حامی سرمایه گذار باشد این مهم به زودی در استان اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسئولان استانی از جمله استاندار با جدیت به دنبال ایجاد منطقه اینچه برون، جذب سرمایه گذار و تغییر فضای کسب و کار هستند، بیان کرد: اتاق به عنوان ضلع سوم در توسعه منطقه آزاد بعد از دولت و مسئولان استانی این امکان را دارد که در کنار حمایت‌های بخش دولتی برای توسعه این منطقه قدم بردارد.

مبصری اظهار کرد: منطقه آزاد اینچه برون نیازمند ۵۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است که ۱۲ هزار میلیارد تومان توسط دولت، ۱۴ هزار میلیارد تومان از محل فروش اراضی و بقیه درقالب مشارکت عمومی تامین می‌شود.

 

جدی بودن مطالبه گری اتاق بازرگانی گرگان

ارازجان شمالی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در جلسه با اصحاب رسانه استان گلستان بیان کرد: با توجه به مشارکت ۸۰ درصد اعضای این اتاق در انتخابات اخیر، وظیفه اتاق را برای مطالبه‌گری در توسعه استان دوچندان کرده است.

شمالی افزود: اتاق بازرگانی گرگان با جدیت پیگیر است تا نقش موثر خود را برای همواره کردن مسیر پیشرفت استان با پشتوانه مشارکت بالای اعضا در انتخابات به خوبی ایفا کند.

وی بر تلاش بیش از گذشته در آسان سازی شرایط برای شرکت تولید کنندگان استان گلستان در نمایشگاه‌های بین المللی تاکید کرد.


https://gccim.com/blog/1430

ارسال نظر

بالا