درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

کاهش هزینه و افزایش سرعت روند ساخت مسکن با صنعتی سازی

دسته بندی اخبار / 1402/2/31

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گرگان  با بیان اینکه صنعتی‌سازی در بخش ساخت و ساز در کشور نیازمند حمایت و مشوق‌های دولت است، گفت: اجرای طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه های دولت سیزدهم با صنعتی‌سازی روند رو به جلویی خواهد گرفت.

 

محمد مرتضوی افزود: این در حالی است که مشارکت فکری بخش خصوصی و دولت برای یافتن راهکارهای مناسب با هدف بهبود صنعت ساخت و ساز ضروری است و باید نقشه راهبردی برای بخش مسکن ترسیم شود.

 

وی با بیان اینکه افزایش سرمایه‌گذاری نخستین شرط برای بهبود شرایط مسکن است، اظهار داشت: اصلاح برخی قوانین و آیین‌نامه‌ها، ورود پررنگ بخش خصوصی در حوزه اجرایی و صنعتی‌سازی با هدف بهبود صنعت ساخت و ساز را از دیگر راهکارها برای بهبود وضعیت مسکن در کشور می‌توان عنوان کرد.

 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان با اشاره به افزایش سرعت اجرایی‌کردن پروژه‌ها در بخش ساخت‌وساز با صنعتی‌سازی، تصریح کرد: افزایش سرعت، اولین شاخص صنعتی سازی است، برای مثال پروژه‌ای که در حالت عادی ۳ ساله ساخته و تحویل می‌شود، با استفاده از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی در پروسه زمانی یک‌ساله به اتمام می‌رسد.

 

مرتضوی ادامه داد: مولفه دوم، موضوع کیفیت ساخت و کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی در شهرها به‌ویژه کلان‌شهرها است، بخش بزرگی از مصالح در این روش، تجدیدپذیر و در آینده قابل بازیابی هستند، اما متأسفانه با بررسی آمارها، مشاهده می‌کنیم که عملاً توسعه‌گران و انبوه‌سازان ساختمان به سمت صنعتی‌سازی نمی‌روند.

 

وی ویژگی سوم صنعتی‌سازی مسکن را کاهش هزینه‌های ساخت عنوان کرد و افزود: صنعتی‌سازی در حوزه ساخت و ساز علاوه بر کاهش هزینه تولید، مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند که مولفه بسیار مهمی است.

 

این فعال اقتصادی به مشکلات صنعتی سازی ساخت و ساز کشور اشاره کرد و ادامه داد: رویکرد صنعتی‌سازی در کشور باید با مشوق‌های دولتی همراه باشد، بدین معنی که برای ترویج صنعتی‌سازی ساخت و ساز باید تمامی دستگاه‌های اجرایی، با انبوه‌سازان تعامل و همکاری کنند.

 

مرتضوی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی و برگزاری رویدادهای تخصصی و برپایی نمایشگاه دوره‌ای فناوری‌های صنعت ساخت و ساز  با هدف هدایت سازندگان به سمت صنعتی سازی، بیان داشت: برگزاری نشست‌های تخصصی و ارتباط نزدیک تصمیم‌گیران و سازندگان در نمایشگاه‌ها و رویدادهای تخصصی گره گشای برخی از مشکلات پیش رو در این بخش است.


https://gccim.com/blog/1397

ارسال نظر

بالا