درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

شصت و سومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان

دسته بندی اخبار / 1401/11/30
شصت و سومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان  با دستور کارهای زیر در محل استانداری گلستان برگزار شد
  1. تشریح وضعیت اقتصادی توسط دبیر شورا   
  2. بررسی تأثیر تصمیمات اخیر بانک مرکزی درخصوص رفع تعهد ارزی صادرکنندگان
  3. گزارش پیگیری مصوبات گذشته شورا درخصوص احداث آب شیرین کن توسط دستگاه های ذیربط (ادارات کل آب منطقه ای و آب و فاضلاب استان)
  4. ضرورت بازنگری در قیمت محصولات اساسی کشاورزی شامل گندم، جو، کلزا، سویا، ذرت، پنبه و ....
  5. بررسی وضعیت صنعت طیور و راهکارهای جلوگیری از زیان وارده به تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ.
  6. جمع بندی  جلسه توسط استاندار محترم

به گزارش روابط عمومي اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان: مهندس چوپانی  در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان بیان کرد: بانک های استان، جوابگوی سرمایه در گردش واحد های تولیدی نیستند اضمحلال سود در تورم با عث شده است که سرمایه گذاران و تولید کنندگان با مشکل منابع، مواجه شوند.

مهندس علی محمد چوپانی رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان اظهار داشت : بخشنامه جدید مبنی بر اظهار ارز آوری در مبادی ورود با شماره سریال صادر شده است که بیشتر شبیه خواسته خزانه داری آمریکا از کشور های تحت استعمار است، بنا بر اینکه ما مبانی انتقال ارز نداریم نمی‌توان این بخشنامه را عملی ساخت و در ارزش صادراتی نیز دچار مشکل هستیم.

 وی بر همکاری در سرمایه گذاری و اجرای طرح شیرین‌سازی آب دریای خزر در رفع مشکل کم آبی گلستان تاکید کرد .

 

تلاش دولت سیزدهم برای حل مشکل تجار کشور

امیر عابدی رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قزاقستان هم گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم تلاش بسیاری برای حل مشکل تجار کشور صورت گرفته است .

 امیر عابدی افزود: مشکل جابجایی ارز برای تجار کشورمان بیشتر در کشورهای آسیای میانه وجود دارد که پیگیری لازم برای حل آن در دست اجرا است.

عابدی گفت : تعهدات ارزی از ابتدای ۱۳۹۷ با خروج آمریکا از برجام آغاز شد قبل آن در این حوزه مشکلی برقرار نبود قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز صادرکننده را در جایگاه متهم قرار داده است بیش از ۵۰ درصد صادرات را پتروشیمی و پایه نفتی به خود اختصاص می دهد. در کشور های سی آی اس با ایران نقل و انتقال ارز میسر نیست.
 
وی افزود : متاسفانه بخش خصوصی در جلسات تصمیم گیری ایفای تعهد ارزی (کمیته ارزی) بانک مرکزی حضور ندارد. صادرکنندگانی که سالهای ۹۸ و ۹۹ را ایفای تعهد انجام نداده اند، بلا تکلیف هستند. برای سال های 1400 و 1401 تمدید زمان در نظر است. اختلاف نزدیک به ۱۸ هزار تومانی ارز، رانت و فساد ایجاد کرده است. با پیگیری های بعمل آمده خوشبختانه موضوع معافیت رفع تعهدات ارزی تولیدات کشاورزی مورد توجه و تصویب قرار گرفته است.

 

در این نشست تعدادی از فعالان اقتصادی استان گلستان خواستار حل مشکل جایجایی ارزی حاصل از صادرات کالا به ویژه از کشورهای اوراسیا را شدند.


https://gccim.com/blog/1344

ارسال نظر

بالا