درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

نشست خبری یوسفی نایب رییس اتاق بازرگانی گرگان با موضوع تشریح دستاوردهای سفر فعالان حوزه اقتصادی استان گلستان به ترکمنستان

دسته بندی اخبار / 1401/7/27

 ارتباط تجاری گلستان با ترکمنستان در دولت سیزدهم گسترش یافت

 

به گزارش روابط عمومی اتاق ، نایب رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: توجه دولت سیزدهم به ارتباطات با کشورهای همسایه سبب شد ارتباط تجاری گلستان با ترکمنستان گسترش یابد و مسیر دیپلماسی اقتصادی برای توسعه تجاری با این کشور هموار شود.

 

امیر یوسفی در نشست خبری افزود: بخش های دولتی و خصوصی گلستان به دنبال توسعه تجاری با کشور ترکمنستان هستند و با اعزام هیات تجاری اخیر به استان بالکان ترکمنستان در تحقق این هدف پیشقدم شدند.

 

وی افزود: اتاق بازرگانی گلستان به عنوان بخش خصوصی آمادگی دارد که از شرایط فراهم شده توسط دولت سیزدهم، مبادلات تجاری را با کشور ترکمنستان بیشتر گسترش دهد.

 

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: ترکمنستان که در همسایگی گلستان قرار دارد، دارای توجیه اقتصادی از لحاظ هزینه کم و مسیر کوتاه برای تجار استان در صادرات کالا به شمار می‌رود.

 

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری برای گسترش صادرات کالا به کشور ترکمنستان جزو اولویت نخست گلستان است و از فرصت به وجود آمده توسط دولت سیزدهم با رفع موانع سر راه، صادرات کالا رونق بیشتری خواهد گرفت.

 

یوسفی، آسان سازی صدور روادید برای تجار از سوی ترکمنستان، بهسازی خط زمینی داخل خاک ترکمنستان از مسیر گمرک اینچه برون گنبدکاووس برای جابجایی کالا و اعلام آمادگی از سوی طرف ایران برای مشارکت در رفع آن، استفاده بهینه از ظرفیت ریلی اینچه برون به کشور ترکمنستان با رفع موانع آن، راه اندازی بازارچه‌های "حسین قلی" در گمیشان و اینچه‌برون گنبدکاووس و برپایی نمایشگاه‌های مشترک بین استان‌های گلستان و بالکان ترکمنستان، تبادل اطلاعات بین اتاق بازرگانی گرگان و اتاق تجارت ترکمنستان را از مهم‌ترین پیشنهادها در سفر چهار روزه اخیر هیات تجاری استان گلستان به ترکمنستان برشمرد.

 

وی ادامه داد: افزایش ساعت کار گمرک بین دو کشور، ارایه خدمات شرکت‌های دانش بنیان ، سرمایه‌گذاری مشترک و راه‌اندازی خط هوایی بین گرگان و عشق آباد را از دیگر پیشنهادهای هیات تجاری گلستان به کشور ترکمنستان و استان بالکان بود.

 

ارتباط تجاری گلستان با ترکمنستان در دولت سیزدهم گسترش یافت

رشد ۱۳۲ درصد صادرات کالا گلستان به ترکمنستان

 

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: صادرات کالا از این استان به کشور ترکمنستان در ۶ ماه نخست سال جاری به ارزش ۲۹ میلیون و۷۵۹ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۲ درصد رشد دارد.

 

یوسفی افزود: این رشد صادرات کالا  از لحاظ ارزشی به کشور ترکمنستان در سال جاری، نتیجه تقویت دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم بعد از سفر دکتر رییسی رییس جمهور به این کشور و دیدار با مسوولان آن است.

 

وی گفت: استان گلستان می‌تواند بازار ترکمنستان را در حوزه‌هایی از جمله تامین موادغذایی، مرغ، محصولات کشاورزی به ویژه گلخانه ای و باغی و مصالح ساختمانی و ارایه خدمات فنی و مهندسی ( ساختمان سازی ) در اختیار گیرد.

 

به گفته وی بیشترین صادرات کالا به کشور ترکمنستان از سوی تجار گلستان طی چهار سال اخیر و در سال ۹۷ به ارزش ۸۶ میلیون و ۷۸۶ هزار دلار بوده است.

 

مقصد صادرات کالا از استان گلستان ۳۱  کشور جهان از جمله ترکمنستان، عراق، افغانستان، رومانی، بلغارستان، ارمنستان، ازبکستان، لهستان، پاکستان، روسیه، امارات، قرقیزستان، ترکیه، آذربایجان، هند، ایتالیا، اسلواکی و گرجستان است.

 


https://gccim.com/blog/1323

ارسال نظر

بالا