درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان با محوریت کشت سیب زمینی

دسته بندی اخبار / 1400/12/3

دولت از بازرگانان برای رونق صادرات کشاورزی حمایت میکند

نایب رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: دولت سیزدهم توسط سفارتخانه‌های ایران در سایر کشورها از بازرگانان برای رونق صادرات کشاورزی حمایت می‌کند.

امیر یوسفی در نشست بررسی وضعیت کشت سیب زمینی در گلستان افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه رونق صادرات با استفاده از ظرفیت معاونت اقتصادی سفارتخانه‌ها و رایزان بازرگانی می تواند دغدغه بازرگانان و تولیدکنندگان کشور را در حوزه فروش محصول برطرف کند.

 

وی همچنین دوری جستن از تصمیم آنی ممنوعیت صادرات یا تعرفه یک روزه صادرات محصولات کشاورزی را ضروری دانست و گفت: این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها، جزو دغدغه بخش کشاورزی بوده و خسارت زیادی به این بخش تحمیل می‌کند.

یوسفی که ریاست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان را نیز برعهده دارد، در خصوص نقش گلستان در تولید سیب زمینی کشور افزود: پائین بودن قیمت سیب‌زمینی تولیدی گلستان هنگام برداشت، سبب شده که خسارت سنگین به کشاورزان منطقه تحمیل شود به طوری که اکنون شرایط سختی برای پرداخت اقساط وام خود دارند.

به گفته وی سیب زمینی کاران گلستان سال زراعی گذشته هر کیلوگرم سیب زمینی تولید خود را با نرخ ۱۰ تا ۱۲ هزار ریال روانه بازار کردند در حالی که این رقم فقط تامین هزینه جمع آورری محصول بوده و باید هزینه حمل را از جیب خود پرداخت می کردند.

وی اضافه کرد: کاشت، داشت و برداشت یک هکتار مزرعه سیب زمینی برای بهره برداران گلستان سال زراعی قبل یک میلیارد ریال هزینه داشت.

یوسفی همچنین بر سرمایه گذاری در حوزه فرآوری سیب زمینی، فرهنگ سازی در جایگزینی کشت سیب زمینی پاییزه با برنج در منطقه و افزایش قیمت منطقه خرید سیب زمینی حداقل ۱۰۰ هزار ریال را از جمله راهکارهای مدیریت درست حمایت از کشت سیب زمینی در گلستان و سایر استان های کشور اعلام کرد.

وی ادامه داد: با توجه به خسارت وارده به بهره برداران سیب زمینی گلستان طی سال زراعی گذشته و سیطره خشکسالی، تسریع در امهال تسهیلات بانکی آن ها توسط بانک عامل ضروری است.


https://gccim.com/blog/1276

ارسال نظر

بالا