درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

نشست کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان با موضوع « توسعه منطقه آزاد اینچه برون » با مسئول نمایندگی وزارت خارجه و برخی مدیران دستگاه های اجرایی، حوزه اقتصادی استان گلستان

دسته بندی اخبار / 1400/3/31
ضرورت توسعه منطقه آزاد با استفاده از روابط دیپلماتیک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گفت: متأسفانه در روابط با کشور ترکمنستان جای دیپلماسی گفتمان صحیح خالی است.

 به گزارش اتاق بازرگانی گرگان، علی محمد چوپانی اظهار کرد: در حال حاضر همه از مذاکره با سفیر ترکمنستان وحشت دارند اما هم زبانی سفیر کشورمان در ترکمنستان موجب توسعه تعاملات و روابط دو کشور می شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان ادامه داد: با توجه به وجود اقوام ترکمن در استان گلستان، می توان از این ظرفیت برای انتصاب یک سفیر ترکمن بهره ببریم.

 وی با بیان اینکه دولت ایران باید مشکلات داخلی خود را حل کند، افزود: منطقه آزاد نیاز به راه آهن دارد اما باید زیرساخت سیاسی و اقتدار روابط دیپلماتیک شکل بگیرد تا منجر به شکست نشود.

 

 تامین نیازهای کشور در گرو روابط با کشورهای همسایه است

طلوعیان گفت: تامین نیازهای کشور در گرو روابط با کشورهای همسایه است.

حسین طلوعیان در نشست با فعالان اقتصادی گلستان اظهار کرد: براساس نشست های ماهانه جلساتی با فعالان اقتصادی استان گلستان در زمینه مشکلات و دغدغه های مردم برگزار می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان افزود: مهمترین چالش های فعالان اقتصادی در تجارت خارجی مباحث دیپلماسی سیاسی است.

وی خاطرنشان کرد: دیپلماسی اقتصادی تاکنون در کشور جاری و ساری نشده است و باید بتوانیم از ظرفیت های کشورهای همسایه به خوبی استفاده کنیم.

طلوعیان ادامه داد: ارتباط بین تولیدکنندگان با بازارهای جامعه هدف می تواند منجر به افزایش تولید شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان بیان کرد :مشکلات داخلی از قبیل تامین زیر ساخت های لازم و لجستیکی باید در کشور مدنظر قرار دهیم.

 وی گفت: سال ها است از ایجاد پایانه های صادراتی سخن به میان آوردیم ولی فاصله زیادی با عمل داریم، با ایجاد پایانه های صادراتی، شرکت های بازرگانی توسعه پیدا خواهند کرد و از این طریق می توانیم فعالیت های اقتصادی خود را با دیگر کشورهای جامعه هدف تجاری توسعه دهیم و کالای های مورد نیاز خود را تامین کنیم.

طلوعیان خاطرنشان کرد: امیدوارم با پیوند تشکل ها و شرکت های بازرگانی بتوانیم مشکلات را به نحو صحیح انجام دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان ابراز امیدواری کرد؛ کشور در تعاملات بین الملی به نتایج مثبت دست یابد، البته براساس گزارشات رسیده از سال جاری از گردونه رکود خارج می شویم.

وی بیان کرد: تغییر و تحولات و نیازهای کشورهای عضو اورسیا را کمتر پایش می کنیم، برای تامین نیازهای کشور، ترکمنستان باید رصد شود تا مطمئن شویم امکان تهیه آن وجود دارد.

 طلوعیان در پایان گفت : باید همه این موضوعات در جلسات ماهانه مورد بررسی قرار گیرد.

 

برگزاری جلسه توسعه منطقه آزاد اینچه برون

 نماینده وزارت امور خارجه استان گلستان گفت: ترکمنستان در صدد است یدک کش تا مرز اینجه برون مستقر شود  تا کالای های ایرانی را جا به جا کند اما وزارت راه قبول نکرده   وشکایاتی وجود دارد.

به گزارش اتاق بازرگانی گرگان، ذوالفقار امیرشاهی اظهار کرد:  بعضی از مشکل ناشناخته است، شورای روابط خارجه استان به ریاست استاندار برای رفع موانع صادرات تشکیل شده است و روزانه باید نسبت به حل این موانع اقدام شود.

 نماینده وزارت امور خارجه استان گلستان ادامه داد: ترکمنستان به دنبال آن است تا یدک کش در مرز اینچه برون مستقر شود تا بتواند کالاهای ایرانی را جا به جا کند اما وزارت راه قبول نکرده و بسیاری از تجار از عدم برگشت واگن ها شاکی هستند.

وی افزود: وزیرخارجه کشورمان به دلیل بحث بدهی گاز به ترکمنستان سفر کرد،  آقای واعظی رییس دفتر ریاست جمهوری نیزدر ترکمنستان به دنبال رفع مشکل است.

امیرشاهی یاد آور شد: پس از وزارت خارجه نامه ای را به سفارت کشور فرستاده است  در مرز اترک شرایط ملاقات فراهم شده است. 

نماینده وزارت امور خارجه استان گلستان تصریح کرد: باید در خصوص منطقه آزاد جلسه ای را برگزار کنیم تا مشکلات آن مورد بررسی قرار گیرد.

 

عوارض راه آهن ترکمنستان برای تجار به صرفه نیست

 مدیرکل گمرکات استان گلستان گفت: عوارض راه آهن ترکمنستان برای تجار صرفه اقتصادی ندارد.

به گزارش اتاق بازرگانی گرگان، سید ابراهیم حسینی در نشست با فعالان اقتصادی گلستان اظهار کرد: راه آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان با حضور سه رئیس جمهور افتتاح شد و تلاش زیادی برای رونق تجارت ریلی از طریق این راه آهن صورت گرفته است اما مشکلاتی بین کشور ترکمنستان و ایران وجود داشت که برای توسعه تجارت ریلی باید برطرف شود.

مدیرکل گمرکات استان گلستان ادامه داد: صادرات سیب زمینی استان گلستان به اوراسیا می توانست ظرفیت خوبی باشد اما در حالی که برای اتصال راه آهن شرق 2 کارهای زیادی صورت گرفته ولی در این زمینه مشکلاتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه عوارض راه آهن ترکمنستان برای تجار به صرفه نیست، افزود: فاسد شدن راه آهن ترکمنستان با دو واگن سیب زمینی از جمله مشکلاتی بود که در این بخش ایجاد شد و وقوع این مسائل نه تنها برای ما بلکه برای واگن و صاحب کالا مشکل ایجاد می کند.

 

ضرورت توجه به ظرفیت ریلی در منطقه آزاد اینچه برون

مدیرکل راه آهن شمال شرق2 استان گلستان بر لزوم توجه به ظرفیت ریلی در منطقه آزاد اینچه برون تأکید کرد.

به گزارش اتاق بازرگانی گرگان، محسن اعتماد در نشست با فعالان اقتصادی گلستان اظهار کرد: در زمینه تجارت ریلی مشکلاتی با کشور ترکمنستان وجود دارد.

مدیرکل راه آهن شمال شرق2 استان گلستان ادامه داد: ما امروز توانستیم میزان صادرات ریلی را از 120هزار تن صادرات به مرز یک میلیون تن افزایش دهیم.

وی افزود: مسایل داخلی منجر شد به صورت حضوری با کشور ترکمنستان تشکیل جلسه دهیم تا بتوانیم از نزدیک مذاکره کنیم.

اعتماد با بیان اینکه کریدور اینچه برون موقعیت عالی دارد، بیان کرد: با توجه به آنکه در آستانه تشکیل منطقه آزاد هستیم باید از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده کنیم.

مدیرکل راه آهن شمال شرق2 استان گلستان با اشاره به اینکه توسعه ظرفیت راه آهن موجب اشتغال 300 کارگر بومی شده است، خاطرنشان کرد: ایجاد اسکله و بهره برداری از آن مستلزم وقت و هزینه زیادی است و در حال حاضر باید نسبت به بهره گیری از ظرفیت راه آهن اهتمام شود.

وی به ظرفیت مرکز لجستیک مرزی و ایستگاهی در این زمینه تأکید کرد و گفت: مصوبه فاز نخست این طرح ایجاد شده است و 750 میلیارد تومان برآورد هزینه ساخت این ایستگاه است.

اعتماد بیان کرد: در منطقه آزاد 538 هکتار مرکز لجستیکی در نظر گرفته شده است و باید فرودگاه زیر نظر وزارت راه باشد و با منافع منطقه آزاد تعارضی نداشته باشد.


https://gccim.com/blog/1206

ارسال نظر

بالا