درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

برداشت آب از دریای خزر مشکلی برای استان‌های شمالی بوجود نمی‌آورد

دسته بندی اخبار / 1397/9/18

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: امیدوارم نمایندگان استانهای شمالی با موضوع برداشت آب دریای خزر که به صورت کارشناسی ثابت شده هیچ مشکلی برای استان های شمالی بوجود نمی آورد، مخالفت نکنند.

علی‌محمد چوپانی با اشاره به مخالفت نمایندگان استانهای شمالی کشور با برداشت آب از دریای خزر، اظهار کرد: از آب دریای خزر می توان برای احیای استان های شمالی و فلات مرکزی ایران استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: دریای خزر یک چهارم مساحت ایران وسعت دارد و عمق متوسط آن 200 متر است. اگر از سطح دریای خزر یک میلی متر آب برداشت کنیم، 420 میلیون متر مکعب می شود و هیچ تاثیری در خشک شدن دریای خزر ندارد.

چوپانی با اشاره به اینکه میزان شوری آب دریای خزر کمتر از آب های آزاد است، تصریح کرد: هزینه شیرین سازی آب دریای خزر حدود نصف هزینه شیرین سازی آب های آزاد است.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز شیرین سازی آب شرب در بندر ترکمن، گفت: بخش خصوصی در این مرکز هر متر مکعب آب را 1300 تومان در اختیار دولت قرار می دهد، در صورتی که تامین آب از سدها و چاه های زیر زمینی برای دولت 1700 تومان هزینه دارد. این موضوع نشان می دهد که شیرین سازی آب دریا صرفه اقتصادی دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان افزود: با شیرین سازی آب دریای خزر می توان آب شرب استان های قزوین، مرکزی، زنجان، تهران، البرز، سمنان و خراسان شمالی را در فاز اول و در فاز دوم آب زراعی برای توسعه کشت های گلخانه ای و در فاز سوم آب مورد نیاز برای احیای درختان مثمر را تامین کرد.

وی گفت: مخالفت های این چنینی نه به صلاح منفعت ملی و نه به صلاح استان های شمالی کشور است. ما حاضریم با نمایندگان مجلس نشست مشترک برگزار کنیم و به آنها با علم جدید نشان دهیم که این کار هیچ مشکلی برای استان های شمالی بوجود نمی آورد.

چوپانی بیان کرد: در استان گلستان 500 میلیون مترمکعب کسری آب داریم، این آب را از کجا باید تامین کنیم؟ وضعیت آب های زیر زمینی را که می دانیم، لذا باید از آب دریا استفاده کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان تصریح کرد: با شیرین سازی آب دریای خزر و استفاده از آن برای توسعه کشت گلخانه و تولید میوه جات، علاوه بر اشتغالزایی مردم منطقه، می توان برای کشور ارز آوری هم کرد.


https://gccim.com/blog/113

ارسال نظر

بالا