درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

جلسه هیات نمایندگان اتاق گرگان با حضور منتخبین محترم مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی

دسته بندی اخبار / 1402/12/17
بخش خصوصی نیاز به همدلی قوای سه گانه دارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان  با ضمن تبریک به نمایندگان منتخب مردم شریف استان گلستان در مجلس شورای اسلامی،بیان کرد :  اتاق بازرگانی دیده بان فضای کسب وکار و پارلمان بخش خصوصی است.

 امیر یوسفی در نشست هم اندیشی با منتخبین مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی افزود: مهمترین رسالت اتاق بازرگانی استفاده بهینه از طریق امکانات و مزیتهای نسبی کشور و بسترسازی برای رشد و توسعه اقتصادی و کسب درآمدهای ارزی از صادرات محصولات تولید شده در داخل است.

یوسفی تاکید کرد: این مهم زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که مجلس، دولت و قوه قضائیه، بخش خصوصی را جدی بگیرند و در کنارش باشند.

رییس اتاق گرگان افزود: 10 کمیسیون برای احصاء و پیگیری مشکلات بخشهای مختلف اقتصادی در اتاق تشکیل شده است.

یوسفی ضمن اشاره به ظرفیت های شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، گفت: وظیفه شورای گفتگو احصاء پیگیری قوانین، مقررات و بخشنامه و رویه های مخل کسب و کار است.

وی افزود: به منظور تسهیل در روند کاری تولیدکنندگان و بازرگان مرکز مشاوره کسب وکار در اتاق راه اندازی کردیم و مشاورین حوزه های مالیاتی، تامین اجتماعی، صنعت، بانکی و حقوقی در آن مستقر هستند.

یوسفی اظهار کرد: در اتاق گلستان مرکز پژوهشهای اقتصادی تاسیس شده که ارتباط خوبی با دانشگاهها و مراکز پژوهش دارند.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: تنش های آبی ، قیمت های دستوری به ویژه در محصولات کشاورزی ، مشکلات سر راه برگشت ارز صادر کنندگان ، عدم تامین سرمایه در گردش بانک ها ، پایین بودن سقف تسهیلات بانکی در استان ، کمبود امکانات مرزی در منطقه آزاد اینچه برون و ناترازی در زیرساخت ها ، عدم وجود پایانه صادراتی در گلستان و کمبود صنایع تبدیلی فرآورده های کشاورزی در استان از مهمترین مشکلات سر راه فعالان اقتصادی ، تولید کنندگان و تجار و بازرگانان است.

 

درآمدزایی 10 هزار میلیاردی با بهره برداری از پتروشیمی گلستان/گلستان۴۰ روز امنیت غذایی کشور راتامین میکند

 نماینده گرگان و آق قلا گفت: پروژه پتروشیمی گلستان تاکنون افزون بر ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که با بهره برداری از آن ۱۰ هزار میلیارد تومان برای استان ایجاد درآمدزایی خواهد کرد.

 رمضانعلی سنگدوینی  اظهار کرد: با سرعت گیری عملیات اجرایی این طرح مهم اقتصادی، بیش از ۹۰ هزار سهامدار این مجتمع را به آینده این طرح امیدوار کرده و می‌تواند به رونق اقتصادی بخش‌های گوناگون گلستان منجر شود و با بهره‌برداری از این طرح، برای سه هزار نفر شغل مستقیم ایجاد می شود.

 وی با بیان اینکه گلستان ۴۰ روز امنیت غذایی کشور را تامین می‌کند، افزود: در صورتی که حتی استان‌هایی که ما منابع شان را تأمین می کنیم هیچ خروجی از سرمایه خود ندارند و گلستان مرغوبترین گندم کشور را از نظر کیفیت و تناژ دارد و همچنین در تولید مرغ وتخم مرغ جزو سه استان اول کشور هستیم.

 وی تصریح کرد: بانک‌های خصوصی پول گلستانی ها را بدلیل ضعف مدیریتی برای دیگر استان ها هزینه می کنند که نیاز است  مجلس، نمایندگان استان، اتاق بازرگانی و دولت ورود پیدا کرده و اجازه ندهند که سرمایه های مردم استان خارج شود.

 عضو کمیسیون انرژی گفت: استان در خصوص جذب سرمایه گذار شرایط خوبی دارد و با آوردن سرمایه گذار سرمایه های استان را می توانیم، حفظ کنیم.

 سنگدوینی تنها راه نجات استان را ورود بخش خصوصی دانست وافزود: تنها راه راه اندازی راه آهن گرگان-مشهد و منطقه آزاد اینچه برون جذب سرمایه گذار است .

 وی عنوان کرد: دربخش گردشگری استان دارای پتانسیل های زیادی است وباید مدیران بخش گردشگری افراد ریسک پذیری باشند  وبرای نجات استان در مباحث گردشگری ودیگر بخش ها متولیان سرمایه گذاری باید زمان مجوز را کمتر از۱۰ روز کنند تا سرمایه گذاران را از استان فراری ندهند.

 وی از وارد کردن بیش از هزاران میلیارد تجهیزات پزشکی در ۴ سال گذشته به استان خبرداد و تصریح کرد: در همه مباحث کشاورزی و اقتصادی در گلستان مانند نفت در حال خام فروشی هستیم

 

نظارت بر اجرای درست قوانین بزرگ‌ترین نقش آفرینی مجلس

علی محمد چوپانی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در نشست هم اندیشی با منتخبین مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:اگر سیاست های غلط دولت منجر به ورشکتگی یک بنگاه اقتصادی شود.

وی افزود:اگر سیاست های دستوری دولت منجر به زیان یک بخشی از اقتصاد شود.

چوپانی گفت:اگر رفتار حاکمیت موجب شود که بخش خصوصی زیان کند به نسبت آن باید پاسخگو باشد این اصل مسئولیت است.

وی افزود:صندوق های بازنشستگی برای کارفرما و کارگران است ۲۳ درصد برای کارفرما و ۷ درصد برای کارگران است.

وی بیان کرد: با کدام مجوز شرعی و با رضایت از کدام کارگر دولت دست روی این صندوق ها گذاشته و منابع آن را برده است.

 

قیمت گذاری دستوری دشمن تولید است/فشار مالیاتی مصادره نرم بخش خصوصی است

رضا مبصری عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی گرگان در نشست هم اندیشی با منتخبین مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد :قیمت گذاری دستوری بدون توجه به  نظرات تولید کنندگان صنعت مرغ در استان دشمن تولید محسوب می شود.

وی افزود:نمایندگان منتخب مردم در مجلس به این سوال پاسخگو باشند که چطور می شود که با  تولید ۲۰هزار میلیارد تومانی گوشت مرغ نقش آن در جی دی پی استان ۱/۳دهم است.

 مبصری گفت:مسائل اقتصادی استان به کنار اما مشکلی که امروز گلستان با آن مواجه است پرداخت سوبسید به کل کشور است و این در حالی است که کسی توجهی به مشکلات ندارد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی گفت:بخش خصوصی در گلستان تحت فشار بسیار شدیدی است و حالا هم با اخذ مالیات از بخش کشاورزی به طور کل استان با بحران اقتصادی زیادی روبرو خواهد شد.

وی اظهاد کرد:فشار آوردن به بخش خصوصی برای اخذ مالیات یعنی مصادره نرم بخش خصوصی و تمام

مبصری گفت:متاسفانه استان در بخش لابی گری و دریافت بودجه های کلان در در سطح کشوری بسیار ضعیف عمل کرده است و تا کنون مسئولان و‌ نمایندگان نتوانسته اند حق استان را مطالبه کنند.

وی افزود:امروز با  اعلام‌۲هزار تومان افزایش گوشت مرغ سایت دامپزشکی بسته شده است.

 وی گفت:این صنعت بیش‌از ۵۵درصد اشتغال استان را در خود جای داده و رکود و عدم سرمایه گذاری یعنی بیکاری

مبصری بیان کرد:سیاست های انقباضی بانکها نیز عامل دیگری است بر افزایش چالش های تولید کنندگان.

وی گفت:صنعتی که امنیت غذایی را تامین میکند امروز با عدم حمایت های لازم بخصوص منابع بانکی روبرو شده است.

 

رونق اقتصاد کشور در گرو رونق بخش خصوصی است

ارازجان شمالی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی گرگان در نشست هم اندیشی با منتخبین مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد :بخش خصوصی زمانی رونق پیدا می کند که شرایط برای محیط کسب و کار مساعد باشد.

وی افزود: دو قانون مستمر محیط کسب و کار و رفع موانع تولید، مصوب مجلس هم هستند مغفول مانده است.

شمالی در ادامه گفت:می بایست نسبت به اجرا و تصمیم گیری های دولت برمبنای این قانون تمرکز بیشتری شود.

یکی از وظایف خطیر مجلس این است که قوانین مفید و موجود حال حاضر رو پایش کند و پیگیر این مسائلش باشند.

 

از دست دادن فرصت های اقتصادی با کم‌توجهی به منطقه آزاد اینچه برون

سعید صفوی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در نشست هم اندیشی با منتخبین مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:کم توجهی به اجرای زیر ساخت ها در منطقه آزاد تجاری اینچه برون موجب از دست رفتن فرصت های اقتصادی این منطقه می شود.

وی افزود:منطقه آزاد مازندران هم اکنون رقیب اینچه برون گلستان شده است و با اینکه به تازگی این اتفاق رخ داده اما ببینید چطور فرصت های اقتصادی را درو می کنند.

صفوی گفت:متاسفانه در ادوار گذشته  توجه جدی به جذب بودجه و اجرای زیر ساخت ها نشده و همین مسأله موجب شده تا هر روز بازرگانان فرصت های اقتصادی بیشتری را از دست بدهند.

وی بیان کرد:توسعه و فعال شدن منطقه تجاری اینچه برون فرصت های سرمایه ای زیادی را برای کشور و گلستان به همراه دارد .

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان گفت:بخش اقتصادی امروز با چالشهای زیادی روبرو است و چند روز پیش اعلام بخشنامه ای از طرف استاندارد و پس از اعتراض حذف آن از سمت وزیر اقتصاد نشان دهنده این موضوع ست که با این مدیران خاطی برخورد جدی نمی شود.

صفوی بیان کرد:کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی یکی از بهترین گزینه ها برای دقت نظر نمایندگان استان بر مسائل اقتصادی استان و دریافت مصوبه و بودجه برای توسعه است که نمایندگان باید اهتمام جدی به حضور و پیگیری این جلسات داشته باشند.

 

منتخبین مجلس نظارت بر اجرای درست قوانین را در اولویت قرار دهند/سهم گلستان از بودجه کشور در مقابل ارائه خدمات ناتراز است

سیدهامان هاشمی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در نشست هم اندیشی با منتخبین مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:پیام مشخص رهبری و مردم در این انتخابات این بود که مجلس آینده انشالا دست از موضوعات شبه فرهنگی بردارد و تمرکز بیشتری روی موضوعات کلان اقتصادی داشته باشد.

وی افزود:ما از ترکیه در گردشگری عقب افتادیم ولی الان شاهد هستیم که کشور های اسلامی اطراف ما هم در گردشگری بسیار موفق هستند.

هاشمی:اگر موضوعات کلان و ملی در دستور کار مجلس قرار بگیرد ما اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود.

 وی گفت:در حوزه کشاورزی هم انتظار از مجلس در سطح کل این است که یک مقدار تغییر نگاه به بخش کشاورزی داشته باشیم .

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان گفت:انتظار داریم مجلس فقط نقش اصلی خودش یعنی نظارت بر اجرای درست قوانین را به بهترین شکل انجام بدهد.

وی افزود:بر اساس قانون محصولاتی که قیمت تضمینی دارند قبل از فصل کشت باید قیمت گذاری انجام بشود ولی میبینم که این قانون رعایت نشده است.

وی گفت:در حوزه کشاورزی گلستان نزدیک به ۳۵ تا ۴۰ روز امنیت غذایی کشور را تامین میکند یعنی تقریبا یک دهم سفره مردم ایران را استان گلستان نقش آفرینی میکند . سهم ما از بودجه کشور نیم درصد است یعنی این عدم تراز بین ورودی به استان و خروجی از استان بزرگ‌ترین موضوعی است که تمام تصمیمات اقتصادی را چه در بخش خصوصی چه در بخش زیرساخت های کلان در استان دچار مشکل کرده است.

 

آمار های غلط به تصمیم گیرندگان می رسد

مرتضوی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در نشست هم اندیشی با منتخبین مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:وقتی بانک مرکزی اعلام می کند که اوراق با نرخ سود ۳۰ درصد منتشر و از طریق بانک‌ها توزیع میکنم خب طبیعی است که بانک نمی تواند به من انبوه ساز تسهیلات ۲۳ یا ۱۸ درصد با عنوان تسهیلات تولید حمایتی و یا تسهیلات مسکن حمایتی بدهد.

وی افزودبانک‌ مسکن یک بانک کاملا تخصصی است که سالها در حوزه مسکن فعالیت میکند اصلا چه نیازی هست وقتی ما یک‌بانک کاملا تخصصی داریم که مشکلات را به خوبی رصد کرده و میداند که در عرصه مسکن چه خبر است با آن کار نکنیم و با یک‌ بانکی که تجاری است و در حوزه بازرگانی یا خدمات فعالیت میکند روبرو شویم.

مرتضوی گفت: بانک مسکن را هم میبرند در حوزه طرح های حمایتی براساس یک قانون ناکارآمدی که همین مجلس فعلی تعریف کرده ، سالی یک میلیون واحد بسازد که اصلا شرایط آن در کشور ما وجود ندارد نه مردم از بضاعت خرید مسکن برخوردارند و نه بانک ها توان این را دارند که برای یک میلیون واحد تسهیلات بانکی تزریق بکنند

ریشه همه مشکلات در حوزه مسکن همین حرف ها است.

وی در ادامه افزود:آمارهای غلطی که مسئولین ما به هیئت دولت ،وزرا، رئیس جمهور و رهبری می‌دهند .

آمارهایی که در حوزه مسکن ارائه می‌شود

۲ میلیون ۲۰۰ هزار واحد در حال ساخت است ، کجا ساخته می‌شود؟

۵۰ هزار واحد از آن باید در استان گلستان باشد، کجاست؟

وی گفت:بخش مهمی از مشکلات صنعتگران و صادر کنندگان همین تحریم ها است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان بیان کرد:نبودن یک سیستم مناسب و کارآمد در جهت امکان مبادلات مالی، وقتی نمی‌شود مبادلات مالی داشت و یک کلا را صادر می‌شود نمیتوانیم پول را برگردانیم باید تهاتر کنیم و این انرژی که از صادر کنندگان و تولید کنندگان ما گرفته می‌شود در مقایسه با رقبای خارجی آنها چندین برابر است.

 وی افزود:به‌جای اینکه فکر کند که چه خلاقیت هایی در سازمان خودش می‌تواند ایجاد کند باید فکر کند که چه کالایی را بگیرد ، از کدام کشور وارد کنم ، چطور بیاورم که مورد آسیب واقع نشوم.

 


https://gccim.com/blog/1573

ارسال نظر

بالا