درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان با محوریت کم آبی مزارع استان گلستان

دسته بندی اخبار / 1398/11/6

توجه به کریدور ریلی برابراست با توزیع ثروت و اشتغالزایی

به گزارش روابط عمومی اتاق گرگان، مهندس چوپانی در هفتمین جلسه کمیسیون کشاورزی، بیان کرد: در سطح حاکمیت، آن حکم رانی خوب است که کارشناسان به مدیران آمار های صحیح ارائه دهند.

مهندس علی محمد چوپانی رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان اظهار داشت: برقی کردن راه آهن اینچه برون  به گرمسار توجیح ندارد اجرای این پروژه به ۱میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز دارد.

وی افزود: در زمان افتتاح ریل اینچه برون قرار بود۱۲ میلیون تن غلات جابجا و توزیع شود اما پس از ۸ سال هنوز مشکلات داخلی بر این مساله حل نشده است.

وی گفت: باید جلوی تصمیمات غلط که منجر به حیف بیت المال می شود را گرفت.

چوپانی به ناچیز بودن ارزش افزوده استان اشاره کرد و افزود: اگر کریدور ریلی مورد توجه قرار گیرد توزیع ثروت و اشتغالزایی محقق خواهد شد.

وی تاکید کرد: در مسیر ریلی پیشنهادی اینچه برون گنبد و شاهرود ۵۲۳ میلیون یورو بالغ بر ۷ هزار ۳۲۲ میلیارد تومان نسبت به مسیر اینچه برون گرمسار صرفه جویی خواهد شد.

 

یوسفی در حاشیه هفتمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان بیان کرد:  متاسفانه شاهد کاهش بارندگی های پاییزه و زمستانه در استان گلستان هستیم.

امیر یوسفی نایب رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان در این جلسه اظهار داشت:طبق نظریه کارشناسان، در مجموع ۱۴۷ هزار هکتار از اراضی، به دلیل کمبود بارندگی، بین ۲۵ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شده اند.

وی افزود: ارائه محصولات کشاورزی در بورس موجب می شود معاملات بر اساس قیمت واقعی انجام شود لذا این امر باید فراگیر شود.

یوسفی تاکید کرد: کشاورزان تا پایان بهمن ماه نسبت به کشت مجدد کلزا اقدام نمایند.

نایب رییس اتاق گرگان ضمن اشاره به اهمیت پوشش بیمه محصولات کشاورزی، گفت: با عنایت به خسارت های احتمالی، پیشنهاد می شود کشاورزان به پوشش بیمه ای محصولات خود توجه کنند

 

توصیه های هفتمین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته در اتاق گرگان

  • به کشاورزان کلزا کار توصیه میگردد تا پایان بهمن ماه نسبت به کشت مجدد کلزا اقدام نمایند
  • توصیه گردید با توجه به شرایط هر منطقه کشاورزان نسبت به انتخاب محصولات بهاره مانند آفتابگردان،زیره،گلرنگ،کنجد،کینوا و.. برای کشت در مزارع خسارت دیده اقدام نمایند
  • پیشنهاد گردید بمنظور پوشش بیمه وتامین خسارت عدم سبز محصول، با توجه به خرید تضمینی محصول گندم و کلزا ، دولت در ابتدای  فصل کاشت نسبت به بیمه متمرکز این مزارع(مشابه مزارع چغندر قند) اقدام و در زمان تحویل محصول وپرداخت بهاء آن حق بیمه از حساب کشاورزکسر گردد.
  • با توجه به اینکه موتور های دیزل چاه های آب کشاورزی  نیاز به سوخت دارندواین نیازدرجداول پیش بینی نشده بود  مقرر گردید سازمان جهاد کشاورزی حداکثر تلاش خود را در زمینه تامین سوخت بعمل آورد.
  • پیشنهاد گردید تغییرات آب و هوایی و بارش که دردوسال گذشته کشت های پاییزه را تحت تاثیر قرارداده مورد بررسی کارشناسی بیشتر قرار گیرد.
  • پیشنهاد گردید با توجه به جایگاه و موقعیت جدید اتاق در چانه زنی و کسب امتیازات بیشتر برای بخش کشاورزی، تشکل های بخش کشاورزی نسبت به عضویت در اتاق اقدام نمایند و جمع خبرگان و صاحب نظران در اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی بعنوان اتاق فکر درزمینه قیمت گذاری، صادرات، سرمایه گذاری، پیگیری مطالبات و... فعالیت نمایند.

https://gccim.com/blog/648

ارسال نظر

بالا