درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

نشست مشترک فعالان اقتصادی گلستان با رئیس قوه قضائیه و پنجاه و چهارمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان

دسته بندی اخبار / 1400/9/25

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه امروز دشمن فشار اقتصادی را در دستور کار قرار داده تا مردم ایران را تحت فشار قرار دهد گفت: باید شعار به عمل تبدیل شود و اولویت اول ما تولید است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان؛ در این نشست غلامحسین محسنی اژه ای با اشاره به برخی مشکلات گلستان افزود: بنده پیشنهاد می کنم کارگروه مشترک محدود اما جامع به نمایندگی از  نمایندگان مجلس نماینده ای از طرف نماینده ولی فقیه و نماینده ای از طرف دولت، نمایندگانی از طرف رییس دادگستری و دستگاه های نظامی و اطلاعاتی، مردم، صنعت و کشاورزی از هفته آینده تشکیل شود تا مشکلات را بررسی و مشکلی مانند پتروشیمی  را در استان احصا کند.

رييس دستگاه قضا افزود: سپس نظر آن کارگروه به دستگاه های مربوطه ارجاع شود و بنده قول می دهم نظر این کارگروه مشترک را در قوه قضاییه پی گیری کنم.

محسنی اژه ای گفت : وضعیت استان گلستان به هیچ وجه قابل دفاع نیست و لازم است در این استان تغییر و تحول ایجاد شود و باید توجه داشت که تحول، با شعار به وجود نمی‌آید.

او درباره مسائل و مشکلاتی که فعالان اقتصادی استان مطرح کردند هم گفت: برخی تصمیمات کلی را می توان در تهران و هرجای دیگری گرفت اما با توجه به ویژگیهای خاص هر منطقه باید برخی تصمیمات در داخل استانها گرفته شود.

وی همچنین خواستار جایگزینی جرایم زندان و حبس مجرمان بزرگ اقتصادی با مجازات هایی مانند لایروبی خلیج گرگان شد و ادامه داد : دنبال این هستیم کسی که مثلا دو هزار میلیارد اختلاس کرده به جای حکم زندان یا جریمه او را مکلف به لایروبی خلیج گرگان کنیم که این موضوع نیاز به مصوبه مجلس دارد و دنبال آن هستیم این طرح انجام شود.

رئیس قوه قضائیه گفت : خلیج گرگان در حال حاضر برای کشور مشکل امنیتی به وجود آورده است.

آقای اژه ای  در پیشنهاد دیگری خواستار فعال شدن صنوف و اتحادیه ها برای ارجاع مشکلات به قوه های سه گانه شد.

او همچنین به حمایت از تولیدات داخل اشاره کرد و ادامه داد : تولیدکننده‌ای مدعی است هفتصد تن اقلام از نوعی کالا دارد اما کسی از او نمی‌خرد ؛ در حالی که همان کالا به کشور وارد می‌شود و این موضوع با هیچ عقل سلیمی جور در نمی‌آید و باید با آن برخورد کرد.

 

 

در این نشست علی محمد زنگانه استاندار گلستان هم با بیان اینکه نگارستان ایران با برخورداری از ویژگی‌های منحصر به فرد، جزو ١٠استان بالقوه محسوب می‌شود، اما علیرغم این مواهب جزو ١٠ استان آخر کشور از نظر توسعه و آبادانیست افزود: بیش از ٨٠درصد تولیدات ناخالص داخلی در بخش خصوصی انجام می‌شود و بهبود این بخش امری حیاتی است.

 

او ادامه داد: شاخص تجارت خارجی استان حدود ١۵درصد است و وجود شریان ها‌ی دریایی و مرزی استان را تبدیل به کریدور شمال و جنوب کرد.

او گفت: متاسفانه به دلیل فقدان صنعت در بخش کشاورزی خام فروشی می‌کنیم و صنعت استان در این بخش موفق نیست.

استاندار گلستان گفت: بخش گردشگری استان پس از کشاورزی و صنعت، می تواند بهترین توسعه اقتصادی را برای ما فراهم می‌کند.

او با اشاره به چالش‌های اساسی استان مانند خشک شدن خلیج گرگان و کانال‌های آن و از بین رفتن ماهیان خاویاری خواستار بررسی و حل این مشکل در نشست سران قوا شد.

زنگانه گفت: این مسئله در جلسه‌ای که با حضور دادستان کل کشور در استان برگزار شد اعلام شد و ما برای رفع این مشکل نیازمند کمک همه جانبه بخش‌های مختلف کشور هستیم.

او ادامه داد: زیر ساختهای پتروشیمی گلستان بیش از ١۵سال است که فراهم نشده و بیش از ٩٠هزار سهام دار پتروشیمی خرد دارد.

 

حیدر آسیابی رئیس کل دادگستری گلستان نیز در این جلسه گفت: در ۸ماهه امسال ۳۵۵مورد پرونده اقتصادی در استان تشکیل شد که از این تعداد ۲۰۷مورد بررسی و مشکلات آن حل شد.

رئیس کل دادگستری گلستان افزود: در این مدت، ۸ واحد تولیدی غیرفعال با حمایت مستقیم دستگاه قضایی به چرخه تولید بازگشت.

او ادامه داد: ۲۰مورد از مصوبات رفع موانع تولید، مشکلات واحد‌های تولیدی مربوط به مشکلات بانکی بوده که پیگیری شد.

 

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی عنوان کرد؛

ارز ۴۲۰۰ تومانی رقیب فعالان اقتصادی گلستان

 

 مبصری گفت:ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی همواره رقیب بخش اقتصاد گلستان بوده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گرگان؛  رضا مبصری صبح امروز در دیدار رئیس قوه قضائیه با فعالان اقتصادی استان گلستان اظهار کرد: در حوزه امنیت سرمایه گذاری گلستان جزو سه استان برتر کشور است و این مسئله را مجمع پژوهش های مجلس تایید کرده است.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ادامه داد: در حوزه اقتصاد در اتاق بازرگانی وظیفه پایش کسب و کار را داریم‌ داریم‌ یکی از معضلات ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بود و ضربه زیاید به فعالان اقتصادی زده است.

مبصری گفت: ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی همواره رقیب بخش اقتصاد گلستان بوده است و در حوزه قوانین دو قانون مشخص در بحث کسب و کار داریم بهبود کسب و کار و رفع موانع کسب و کارهای رقابت پذیر را پیگیری می کنیم.

وی افزود: بانکهای گلستان ۹۹ درصد منابع خود را مصرف کردند و دیگر توان وام دهی را ندارند، مشکل اصلی کسب و کارهای ما در مواجهه با دولت است و دولت برای آنها ۱۵ درصد سود در نظر گرفتند و این در حالی است که اگر پیمانکاران بخواهند این اوراق را به پول نقد تبدیل کنند با زیان رو به رو می شوند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: قانون ورشکستگی از مواردی است که باید درست اجرا شود و زمینه خروج آبرومند فعالان اقتصادی از محیط کسب و کار را فراهم کند.

مبصری ابراز داشت: هم در قانون مالیات و هم در حوزه شفافیت آن با مشکل رو به رو هستیم نه می دانیم چرا معاف از مالیات هستیم و یا چرا بای مالیات بپردازیم.


https://gccim.com/blog/1260

ارسال نظر

بالا