درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

طرز تفکر مدیران براساس جنگ نابرابر اقتصادی دشمن تغییر یابد/ کمک 330 میلیاردی فعالان اقتصادی گلستان برای مقابله با کرونا

دسته بندی اخبار / 1400/1/24

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع،‌معادن و کشاورزی گرگان گفت: با توجه به شرایط فعلی سیاسی اقتصادی کشور و جنگ نابرابر دشمن در حوزه اقتصادی مدیران باید طرز تفکر خود را نسبت به حوزه تولید تغییر دهند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اتاق بازرگانی طبق قانون مشاور سه قوا بوده و موظف است اطلاعات و برآوردهای خود را از شرایط اقتصادی به اطلاع سه قوا برساند.
با توجه به اینکه اتاق بازرگانی با واحدهای تولیدی،صنعتی و معدنی ارتباط داشته  در تحقق شعار سال توسط مقام معظم رهبری می تواند نقش موثری ایفا کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از گرگان  گفت و گویی با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع،‌معادن و کشاورزی گرگان «علی‌محمد چوپانی» با موضوع تحقق شعار سال و تشکیل دولت جوان انقلابی انجام دادیم که با هم می خوانیم.
فارس: اتاق بازرگانی برای تحقق شعار سال توسط مقام معظم رهبری چه برنامه ها و یا پیگیری هایی در این زمینه داشته است؟
چوپانی: تعیین شعار امسال با موضوع «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» توسط مقام معظم رهبری در تکمیل تحقق شعار سال‌های گذشته در راستای تولید بوده و برای رسیدن به جهش در تولیدات داخلی باید پشتیبانی و مانع‌زدایی انجام شود.
بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در زمان سال تحویل و اعلام شعار سال، در همین مدت کوتاه اتاق بازرگانی گلستان جلسات متعددی با بازاریان، صاحب‌نظران و مسوولان برگزار کرده و در این جلسات به نتایج خوب و مثبتی رسیده است.
فارس: در حوزه پشتیبانی از تولید و رفع موانع برای رسیدن به جهش تولید چه مشکلاتی در جامعه وجود دارد؟
چوپانی: در خصوص پشتیبانی از تولید مسوولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی با توجه به شرایط فعلی سیاسی و اقتصادی کشور و جنگ نابرابر اقتصادی از طرف دشمن باید طرز فکر خود را در حوزه تولید تغییر و بر این اساس شکل دهند و همواره به دنبال بهانه‌ای برای برداشتن مشکلات تولید از دوش فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی باشند.
در حوزه موانع تولید یکی از مشکلات مهم در این حوزه وجود قوانین کنونی است. قوانین کنونی ما در شرایط آرام اقتصادی کاربرد داشته و در شرایط فعلی که با تحریم اقتصادی و عدم ارتباط با بانک‌ها مواجه هستیم باید قوانین مبتنی با شرایط موجود جایگزین شده تا کارآمدی دستگاه‌های حاکمیتی بالا رود.
در حال حاضر یکی از مشکلات مهم بازرگانان و تولیدکنندگان اعظم در کشور و استان در حوزه صادرات مشکل برگشت ارز است. بازرگانان در زمان صادرات کالاهای خود با مشکل برگشت ارز از طریق سیستم بانکی مواجه بوده که باید بانک مرکزی در این حوزه چاره‌اندیشی کند.
از طرف دیگر دستگاه‌های نظارتی تاکید دارند تا ارز کالاهای صادر شده به داخل کشور برگردد که این امر سبب شده تا بازرگانان به خاطر حفظ آبروی خود ریسک نکرده و میزان صادرات کاهش پیدا کند.
بنابراین برگشت ارز به صورت جیبی یا از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود که این نیز مشکلات و تبعات خاص خود را داشته و معمولا از آن اجتناب می‌شود و باید قوانین و دستورالعمل‌های قانونی حاکم در جامعه بر مبنا تعهدسازی بازنگری و به روز شود.
فارس: برای تحقق شعار سال توسط مقام معظم رهبری چه پیشنهادات و راهکارهایی دارید؟
چوپانی: بخشی از مشکلات کنونی امروز  جامعه به سیاست‌های گذشته و ترک فعل مدیران و وزراء گذشته مرتبط است. به طور مثال در هشت سال گذشته مسکن مهر توقف شده و مسکن ملی جایگزین آن شده است در صورتی که متاسفانه در تولید مسکن دچار سهل‌انگاری شدیم به طوریکه در عرض این هشت سال قیمت مسکن هشت برابر و اجاره مسکن هم به تبع روند افزایشی داشته است.
پیشنهاد بنده این است که موضوع مسکن مورد توجه واقع شده و مشکل زمانی حل خواهد شد که شرایط افزایش قدرت خرید متقاضیان فراهم شود.

* خرید مسکن از سوی دولت و واگذاری به صورت اقساط بلندمدت بدون احتساب بهره بانکی راه‌حل مشکل مسکن/ اقساط این واگذاری‌ها حداکثر معادل ۲۵ درصد حقوق یک کارمند باشد
برای افزایش قدرت خرید متقاضیان باید مسکن ملی توسط دولت از تولیدکنندگان مسکن خریداری و به صورت اقساط بلندمدت بدون احتساب بهره بانکی به متقاضیان واگذار شده و اقساط این واگذاری‌ها حداکثر معادل ۲۵ درصد حقوق یک کارمند بوده و در طول مدت بازپرداخت نیز بر این اساس پیش‌بینی شود تا دغدغه جوانان و خانواده‌ها در بالا رفتن نرخ تشکیل خانواده برطرف و موضوع تکاثر نسل که یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری است، برطرف شود.
فارس: تشکیل دولت جوان انقلابی در انتخابات ۱۴۰۰ به عنوان یکی از تاکیدات و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب چقدر ضرورت دارد؟
چوپانی: فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل دولت جوان انقلابی و حزب‌اللهی یادآور خاطرات اول انقلاب بوده که جهاد سازندگی و تمام نهادهای انقلابی توسط جوانان با سنین میانگین ۲۰ تا ۳۰ سال اداره می‌شد و موفقیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف کشور وجود داشت که جوانان غیور انقلابی که افتخارات آن را در هشت سال دفاع مقدس به نمایش گذاشتند و همه جهانیان از این همه ایثار، از خودگذشتگی، ابتکار و خلاقیت جوانان آن زمان شگفت‌زده شدند.
نیروهای انقلابی باید زمینه تحقق دولت جوان و دلسوز در انتخابات ۱۴۰۰ را فراهم کرده و افراد مسن و باسابقه در کنار جوانان به عنوان مشاور همکاری لازم را داشته تا به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این خصوص توجه ویژه شود.

* اتاق بازرگانی گرگان به پشتوانه فعالان اقتصادی استان ۳۳۰ میلیارد ریال تجهیزات پزشکی برای مبارزه با کرونا کمک خیرخواهانه کردند
فارس: فعالان اقتصادی استان از زمان شیوع و همه‌گیری کرونا تاکنون چه فعالیت‌های خیرخواهانه در حوزه تجهیز امکانات پزشکی و مبارزه با این بیماری انجام دادند؟
چوپانی: اتاق بازرگانی، صنایع،‌معادن و کشاورزی  گرگان به پشتوانه فعالان اقتصادی و با کمک‌های خیرخواهانه ۳۳ فعال اقتصادی طی یکسال گذشته مبلغ ۳۳۰ میلیارد ریال در حوزه تهیه دستگاه‌های مورد نیاز پزشکی در راستای مبارزه با بیماری کرونا به بخش درمان کمک‌های منفعانه و ایجاد فضاهای آموزشی کمک کرده‌اند و ما هم در کنار دوستان در حد توان خود کمک و مساعدت داشته ایم..
همچنین در یکسال گذشته اتاق بازرگانی ایران-تهران حدود ۲۰۰ میلیارد ریال در حوزه احداث مسکن، زمین ورزشی، کمک به بازسازی و تعمیر ۶۵ واحد مسکونی آسیب‌دیده از سیل، تهیه امکانات و تجهیزات درمانی و پزشکی در حوزه مبارزه با کرونا، احداث دو مدرسه در شهرستان گنبدکاووس و یک مدرسه در کلاله و یک مدرسه در حال احداث در گمیشان کمک کردند.

* پیگیری در راستای ایجاد طرح توسعه در واحدهای اقتصادی با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد ریال با پیش‌بینی اشتغال ۱۰۰ نفر
فارس: در راستای تولید و کمک به اشتغال جوانان منطقه جنابعالی چه اقداماتی انجام دادید؟
چوپانی: در خصوص فعالیت‌های تولیدی و نیاز جامعه به تولید و اشتغال جوانان در حوزه فعالیت‌های اقتصادی چند طرح توسعه در واحدهای اقتصادی در حال پیگیری است که ان‌شاالله در سال جاری با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد ریال و اشتغال ۱۰۰ نفر به بهره‌برداری می‌رسد.

 


https://gccim.com/blog/1126

ارسال نظر

بالا