درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

پنجمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان در سال99 با حضور مدیر کل گمرکات استان گلستان و مدیر کل راه آهن شمال شرق2

دسته بندی اخبار / 1399/7/10

برخی مدیران با تصمیمات اشتباه، سیلی به صادرکنندگان زده اند

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان، مهندس چوپانی در پنجمین جلسه هیئت نمایندگان این اتاق، بیان کرد: برخی مدیران با تصمیمات اشتباه و اقدامات نسنجیده، سیلی به صورت بازرگانان و اقتصاد کشور زده اند.

 

مهندس علی محمد چوپانی رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان در این جلسه که با حضور مدیر کل گمرکات استان گلستان و مدیر کل راه آهن شمال شرق2 برگزار شد، اظهار داشت: در بسیاری از کالاها نرخ ارزش صادراتی گمرک با واقعیت اختلاف زیادی دارد که منجر به ایجاد مشکل برای صادر کننده می شود. در سال های گذشته چون فضای کسب و کار کشور نوعی بوده که ایفای تعهد ارزی مطرح نبود، بازرگانان به این اختلاف توجهی نداشته اند اما متاسفانه با جدی شدن موضوع برگشت ارز حاصل از صادرات و ارائه به بانک مرکزی این امر موجب ضرر بسیاری از صادرکنندگان شده است.

وی به لزوم تغییر نگرش در مجموعه راه آهن اشاره کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی بر پیشنهاد اتاق گرگان مبنی بر جایگزینی مسیر ریلی، اینچه برون - گنبد کاووس - شاهرود تاکید دارد اما متاسفانه عده ای عمدا با این طرح مخالفت می کنند که جای تعجب دارد.

ارزش گمرکی در تمامی موارد عبارت می باشد از بهای خرید کالایی که در مبدا انجام شده است و همچنین هزینه بیمه و حمل و نقل هم شامل آن می گردد.  

 

نزدیک به 30میلیون تن دور ریز کشاورزی داریم

امیر یوسفی در پنجمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان در سال99 که با حضور مدیر کل گمرکات استان گلستان و مدیر کل راه آهن شمال شرق برگزار شد، بیان کرد: نزدیک به 30میلیون تن محصول دور ریز کشاورزی وجود دارد.

امیر یوسفی نایب رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان، اظهار داشت: با بروز رسانی تجهیزات و همچنین نحوه صحیح انبار داری می توان این دور ریز را کاهش داد. یکی از مشکلات، نبود انبار های تخصصی است.

 

 

اراز جان شمالی عضو هیئت رییسه اتاق گرگان ضمن اشاره به شرایط رفع تعهد ارزی، گفت: فعالان اقتصادی بعنوان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی، شرایط را درک می کنند.

 

وی گفت: اینکه فعالان اقتصادی مال خود را به بانک مرکزی ارائه می دهد یک نوع ایثار است، لذا نباید به این قشر تاثیر گذار بعنوان خلافکار یاد کرد.

روح ا.. شاهینی عضو هیئت نمایندگان اتاق گرگان نیز بیان کرد: انتظار است مانند دیگر کشور ها نرخ های ارزش صادراتی هز 15 روز تغییر کند.

وی افزود: در سال های گذشته که صادر کنندگان به نرخ صادرات اعتراض نکرده اند به این دلیل بوده برگشت ارز مطرح نبود، اما این موضوع موجب شده بسیاری از بازرگانان متضرر شوند.

 

از پشت میز اتاق های مجلل نمی توان اقتصاد را مدیریت کرد

امیر عابدی در پنجمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان در سال99 که با حضور مدیر کل گمرکات استان گلستان و مدیر کل راه آهن شمال شرق برگزار شد،اظهار داشت: اقتصاد کشور را در حالت فعلی نمی توان از پشت میز اتاق های مجلل مدیریت کرد.

امیر عابدی عضو هیئت نمایندگان اتاق گرگان گفت: دولتی ها قبل از صدور بخش نامه ها، خود یک بار ورود ارز از کشور های دیگر را تجربه کنند.هر چه حلقه محاصره تنگ می شود اعتماد به بخش خصوصی باید افزایش یابد نه اینکه با نیت از فعالیت آنها جلوگیری کرد.

رییس اتاق ایران و قزاقستان به وضعیت نا مطلوب صادرات اشاره کرد و  افزود:  در این شرایط بسیاری از کسب و کار ها با مشکل روبرو شده اند، کشاورزان نیز گرفتار شده اند زیرا نمی توان محصولات را به بازار های مصرف کننده صادر کرد.

عابدی افزود: می بایست سیاست های جنگی دنبال شود اما چنین چیزی مشاهده نمی شود و ظاهرا از سوی برخی مدیران؛ سیاست صلح بکار گرفته شده است

وی سیاست های بانک مرکزی را عامل دو برابر شدن نرخ ارز دانست و ادامه داد: این روش مغایر با اهداف نظام است و باعث شده ارز 29 هزار تومانی را شاهد باشیم. تولید کننده را سیبل مقابل جهش تولید قرار داده اند.

 

با کمبود زیر ساخت روبرو هستیم

محسن اعتماد مدیرکل راه آهن شمالشرق ۲ در پنجمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان اظهار داشت: ایستگاه اینچه برون با یک دهم زیر ساخت ها احداث شده است،  با کمبود امکانات روبرو هستیم، می بایست مالکیت قطعی شود که بتوان با مشارکت بخش خصوصی زیر ساخت ها را ایجاد کرد.

وی افزود:با توجه به سیاست های پیش رو، در ارتباط با بخش خصوصی آمادگی کامل خود را اعلام می کنیم.

سید ابراهیم حسینی مدیر کل گمرکات گلستان نیز در این دیدار بیان کرد: در آغاز صادرات از مرز اینچه برون به قزاقستان،  آمادگی کامل داریم.  با ترکمنستان نیز مذاکره شده که صادرات برخی محصولات بلا مانع شود.

 

وی به ارزش های صادراتی گمرک اشاره کرد و افزود: بازرگانان می توانند به این نرخ ها اعتراض نمایند و مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

حسینی خاطر نشان کرد: گمرک به تنهایی در نرخ های ارزش صادراتی تصمیم گیر نیست و 28 دستگاه در این امر دخالت دارند. لذا  نقطه نظرات اتاق بازرگانی و فعالان بخش خصوصی را در این موضوع می شنویم و پیگیری خواهیم کرد.


https://gccim.com/blog/978

ارسال نظر

بالا