درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

دیدار اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان با مجمع نمایندگان مردم شریف استان گلستان در مجلس شورای اسلامی

دسته بندی اخبار / 1399/4/14

منطقه آزاد اینچه برون پل ارتباطی حفظ مراودات تجاری جمهوری اسلامی ایران

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان مهندسی چوپانی در دیدار با مجموعه نمایندگان مردم شریف استان گلستان بیان کرد : منطقه آزاد اینچه برون می‌تواند پل ارتباطی حفظ مراودات جمهوری اسلامی ایران باشد که از نظر پدافند غیر عامل نیز بسیار با اهمیت است. با توجه به عدم ارتباط مالی می توان با ترکمنستان تهاتر کالا به کالا را ایجاد کرد، امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام منطقه آزاد اینچه برون را تصویب کند و  نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به تحقق این مهم توجه نمایند.

مهندس علی محمد چوپانی رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان اظهار داشت: کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ وارد می شوند لذا قیمت خرید تضمینی، متاثر از این نرخ اعلام می‌شود که به کشاورزان را با مشکل مواجه می کند.

وی افزود:اگر کالاهای زراعی با ارز آزاد وارد گردد کمک بزرگی به کشاورزان و همچنین اقتصاد استان می شود. همچنین با پس‌اندازهای ناشی از افزایش درآمد این طرح، می توان ماشین آلات کشاورزی را به روز کرد و شاهد بهره وری بیشتر باشیم.

 وی به تورم هزار درصدی صنعت ساختمان از سال ۹۰ تاکنون اشاره کرد و افزود: لازمه رونق مسکن، کاهش نرخ بهره تسهیلات از ۱۸ به ۲ درصد  و با ۲۵ درصد حقوق زوج های جوان است.

چوپانی خاطر نشان کرد:  ظرفیت روغن کشی استان ۷۰۰ هزار تن در سال، یعنی معادل ۲۰ درصد روغن کشی کشور است اما تابحال ۱ دلار هم به این کارخانجات، ارز تخصیص نداده اند. یک سری شرکت های بازرگانی در تهران دسترسی هایی دارند که ارز ها را می گیرند و واردات نهاده ها را انجام می دهند سپس کارخانجات باید از این شرکت ها نهاده را تامین کنند، در صورتی که این ظرفیت وجود دارد خود کارخانه جات روغن کشی این اقدام را انجام دهند.

 

رونق کشاورزی،روزنه امید پیشرفت استان گلستان

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان مهندس یوسفی در دیدار با مجمع نمایندگان مردم شریف استان گلستان بیان کرد:  باید بپذیریم رونق کشاورزی تنها راه پیشرفت استان است. علی رغم وجود موقعیت های مختلف در این حوزه، متاسفانه در سال های اخیر اقدام قابل توجهی انجام نشد. نیاز است کشاورزی استان گلستان از سنتی به صنعتی تبدیل شود. یکی از معظلات، استفاده از ماشین آلات غیر مناسب در مراحل کاشت داشت و برداشت محصولات است که بهای تمام شده را افزایش می دهد.

امیر یوسفی نایب رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان افزود: در بسیاری از محصولات، رتبه برتر کشوری  را داریم اما متاسفانه سرانه درآمد استان با مشکل مواجه است بخش زیادی از زحمات کشاورزان مربوط به پرداخت یارانه به دولت است.

وی گفت: واردات با ارز ارزان قیمت به مسکنی برای دولت تبدیل شده است اما در مقابل تولید کننده را دچار مشکل می کند.

یوسفی خاطر نشان کرد: اگر در قیمت محصولات کشاورزی به قیمت متعادلی برسیم قطعاً اقتصاد استان رشد قابل توجهی خواهد داشت.

وی یاد آور شد:۱۳۰ هزار بهره برداری کشاورزی در استان داریم. این آمار نشان دهنده اهمیت کشاورزی در معیشت مردم گلستان است.

 

 

اظهارات برخی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان در دیدار با مجمع نمایندگان مردم شریف استان گلستان در مجلس شورای اسلامی:

هوشنگ آخوندی:

استان گلستان جزو نخستین استان هایی است که پس از انقلاب، در صنعت پرورش ماهیان گرمابی فعالیت خود را آغاز کرد. نزدیک به ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار پرورش ماهی در استان داریم که هزار و ۳۰۰ هکتار آن، در نوار مرزی حاشیه اترک، واقع شده است.

با احداث سد شیرین دره، حق آب و سهمیه به این مزارع نمی رسد. امید است با پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی این حق آب، از استان خراسان شمالی دریافت شود.

علی صفرنژاد:

دولت جهت اداره کشور به دو موضوع وجه ریالی و ارزی نیاز دارد که نیاز ریالی خود را از باب اخذ مالیات و نیاز ارزی را از طریق صادر کنندگان تامین می کند.

دولت باید دیدی داشته باشد که در این شرایط حساس، صادر کننده استرس نداشته باشد و ارز آوری نیز محقق شود.

صادر کنندگان باید تشویق شوند و مسیر برای آنان تسهیل گردد نه آنکه هر روز مسائل سخت تری پیش روی آنان گذاشته شود.

 

عبدالصمد آخوند نژاد:

تعطیلی حاصل از بیماری کویید ۱۹ در مرز اینچه برون هزینه سنگینی برای شرکت های حمل و نقل بین المللی استان گلستان ایجاد کرده است.

 باز گشایی مسیر زمینی اینچه برون به ترکمنستان یکی از خواسته‌های کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان است. بیش از ۴ ماه این مسیر مسدود شده که دیپلماسی فعال از سوی وزارت امور خارجه، می تواند این مشکل را رفع نماید.

 

حکیم آل جلیل:

بر اثر  بسته شدن مرز ها، تولید کنندگان و بازرگانان زیادی متضرر شده اند، با عنایت به این وضعیت، کشتی ها دموراژ خود را طلب می کنند و این بازرگانان هستند که ضرر چند برابری را متحمل می شوند. انتظار می‌رود این موضوع با حضور وزیر راه و شهرسازی بررسی و مشکلات نیز رفع شود

روح ا.. شاهینی:

دولت ترکمنستان در اقدامی استفاده از ناوگان ایرانی را از توجیه اقتصادی خارج کرد، این کشور بابت ورود هر ماشین ایرانی ۲هزار و ۷۵۲ دلار دریافت می کند، اما در مقابل ماشین های ترکمن با هزینه ۸۰۰ دلاری ۳۱۰۰ دلار دریافت می کنند. این سیاستی جهت حمایت از ناوگان خود در برابر جمهوری اسلامی ایران است.

در بحث کشاورزیِ خیلی ضعیف عمل کردیم و مدیران کارنامه خوبی در این حوزه از خود بجای نگذاشته اند

 

حاج محمد زاودی:

استان گلستان با برداشت یک میلیون تن گندم در سال سهمیه ناجیزی جهت تبدیل به آرد دارد.

ما ۳۴ واحد تولید آرد در استان داریم، انتظار است از این ظرفیت استفاده شود و گندم فقط بصورت آرد از استان خارج شود.

 

رحمان قره باش:

بودجه کشور از سه منبع مالیات، نفت و فروش اموال مازاد، تامین می شود. در سطح استان هزار پروژه نیمه کاره داریم که بصورت قطره چکانی به آنها پول تزریق می شود و از توجیه اقتصادی خارج می گردد. بر اساس نظر کارشناسی این پروژه ها باید را طبق اصل ۴۴  هر چه سریعتر به بخش خصوصی واگذار کرد.


https://gccim.com/blog/883

ارسال نظر

بالا