درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

همایش تجلیل از صادر کنندگان برگزیده استان گلستان

دسته بندی اخبار / 1397/9/14

در این همایش که با حضور استاندار گلستان؛ رییس بانک توسعه صادرات کشور؛معاون سازمان توسعه تجارت؛ مدیران دستگاه های اجرایی و فعالین اقتصادی استان برگزار شد از ۱۸ صادر کننده برتر استان تقدیر بعمل آمد

 

نظام بانکی ما خواب است

علی‌محمد چوپانی در همایش تجلیل از صادر کنندگان برگزیده استان گلستان اظهار کرد: پیمان سپار ارزی موضوع خوبی است و سبب می‌شود که ارز صادراتی که خون‌بهای اقتصاد کشور است به داخل کشور برگردد.

 وی تصریح کرد: در زمانی که تحریم شدید اعمال نشده بود نتوانست بانک‌ها با کشورهای حوزه سی‌ای‌اس ارتباط برقرار کنند و این امر صادر کنندگان را با مشکل روبه‌رو کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان ادامه داد: ارز ناشی از صادرات جیبی و کالایی می‌آید و در سامانه نمی‌نشیند.

چوپانی افزود: بانک توسعه صادرات امروز نمی‌تواند به دستورالعمل خود به خوبی عمل کند و این دستور العمل برای شرایط فعلی نیست.

 وی با بیان اینکه با در نظر گرفتن شرایط فعلی بانک‌ها باید با ملاحظات بیشتری با فعالان اقتصادی برخورد کنند، افزود: ضرورت دارد دستگاه نظارتی با صادر کنندگان در وضعیت فعلی همراهی داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان تاکید کرد: اتکا به قانون سفت کشور را دچار مشکل می‌کند و امروز کالا وقتی وارد کشور می‌شود دستگاه نظارتی نمی‌تواند بگوید این کالا قاچاق است.

چوپانی با بیان اینکه از  سویی هیچ مقامی حق ندارد قاچاق کند، گفت: مقام معظم رهبری تدبیری داشتند، در شرایط فعلی احکام  را نمی‌توان ۱۰۰ درصد عمل کنیم و باید با شرایط اقتضایی کشور عمل شود

 وی گفت:  اگر‌می خواهیم در کشور کمبود نداشته باشیم باید همکاری ها افزایش یابد، فعالان اقتصادی  سربازان جنگ اقتصادی هستند و دیده‌بان‌های ما می‌گویند که نمی‌توانیم ارز را به داخل کشور بیاوریم.

 رئیس اتاق بازرگانی گرگان تاکید کرد: ما در آینده نزدیک احتمالا با اتحاد اروپا به توافق نمی‌رسیم و اگر FATF را تائید نکنیم و بانک‌های ما در اکتائو و  کشورهای مختلف شعب نزنند و وارد کننده کالا با مراجعه به این شعب به شکل صندوق امانت وجوهات خود را دریافت نکنند با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

 چوپانی گفت: نظام بانکی ما خواب است و تحرکی در این حوزه نمی‌بینم تا دو ماه آینده اکثرا تجار نمی‌توانند ارز را وارد کنند و درخواست داریم کسانی قانون را می‌نویسند به شکل تئوری با این روش حداقل صادرات کنند تا ما نیز فرمول آنها را دریابیم.

وی افزود: شرایط را مناسب نمی بینند ولی برخورد با احتکار با سازمان صمت است و هیچ سازمای حق ندارد بدون هماهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت وارد انبارها شود.

چوپانی گفت:  متاسفانه برای کالای احتکار شده حق کشف گذاشتند و به هر دلیلی به انبارها فعالین اقتصادی می‌ریزند، افزود: در این فضا انتظار داریم دستگاه قضا با کسانی که شایعات درست می کنند  برخورد کند. 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز خواستار ارایه سیاست مناسب برگشت ارز حاصل از صادرات کالا به کشور شد و گفت: نبود ساز و کار اصولی در این زمینه و وجود تحریم ها علیه ایران دغدغه اصلی صادرکنندگان است.

علی محمد چوپانی اظهار داشت: برنامه ریزی راهبردی و برخورد با تحریم ها در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی بسیار ضروری است.

 

در این مراسم و با حضور استاندار گلستان از صادر کنندگان نمونه سال 97 استان گلستان تقدیر شد.

تنی چند از صادرکنندگان نمونه استان گلستان ، ارایه وام کم بهره قابل رقابت برای توسعه و پایداری صادرات کالا، رفع موانع امکانات و زیرساختی برای حمل صادرات کالا از استان و لزوم انعطاف پذیری در سیاست کشور در حوزه قوانین و مقرارت صادرات کالا را از مسوولان مرتبط در حوزه صادرات خواستار شدند.


https://gccim.com/blog/88

ارسال نظر

بالا