درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

نشست سفیر قزاقستان با فعالین اقتصادی گلستان

دسته بندی اخبار / 1398/2/3

 ایجاد کمیته ویژه با همکاری اتاق بازرگانی گلستان برای سرعت بخشیدن مصوبات ایران و قزاقستان

محمد حمیدی در نشست سفیر جمهوری قزاقستان با تجار و بازرگانان استان گلستان اظهار کرد: از اتاق بازرگانی استان گلستان که از ابتدای سیل در کنار سیل‌زدگان بودند تشکر می‌کنم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع  استانداری گلستان ادامه داد: ۱۸۴ هزار پرس غذای گرم از طریق اتاق بازرگانی استان پخت و بین سیل‌زدگان توزیع شد.

حمیدی افزود: اقتصاد در دنیا سیاسی شده است و بحث تحریم‌های آمریکا با ایران کار را برای ما در روابط‌های بین المللی سخت کرده است و مشکلات بین ایران و قزاقستان در سایه تحریم‌ها قرار گرفته است.

وی تاکید کرد:  جمهوری اسلامی ایران در ۴۸ ساعت ویزا صادر می‌کند و امیدواریم برای صدور ویزا طرف قزاقستانی نیز شرایط را تسهیل کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گلستان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران فرمول‌های زیادی برای دور زدن تحریم‌ها دارد و قطعا با گفتگوی بین دو طرف می‌توانیم به نقاط مشترک برسیم‌.

حمیدی افزود: برای مصوباتی که بین دو کشور مطرح شده کمیته ویژه‌ای با همکاری اتاق بازرگانی استان شکل خواهد گرفت تا به اجرایی شدن این مصوبات سرعت ببخشیم.

 

رشد ۲ برابری صادرات گلستان به قزاقستان

حسینقلی قوانلو در نشست سفیر جمهوری قزاقستان با تجار و بازرگانان استان گلستان اظهار کرد: انتصاب سفیر جدید قزاقستان که دو ماه بر این جایگاه حضور دارد تبریک می‌گویم و امیدواریم روابط بین گلستان و فزاقستان با حضور وی افزایش یابد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان ادامه داد: سال ۱۳۹۷ سال خوبی برای صادرات و تجارت بین دو کشور ایران و قزاقستان بود و روابط تجاری دو کشور بهبود یافت.

قوانلو تاکید کرد:  سال گذشته رشد دو برابری صادرات به قزاقستان را شاهد بودیم و امید داریم در امسال نیز این مسیر تداوم یابد.

وی تاکید کرد: امیدواریم در مدتی که سفیر قزاقستان در استان گلستان حضور دارند ظرفیت استات گلستان را بهتر بشناسند و این مهم منجر به افزایش روابط تجاری بین دو کشور شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: در استان گلستان به زودی منطقه آزاد اینچه‌برون را راه‌اندازی می‌کند و حاضر هستیم به کشور قزاقستان برای ایجاد مرکز لجستیکی زمینی واگذار کنیم تا تجارت بین دو کشور توسعه یابد.

 

پیگیری برای صدور ویزای ۹۰ روزه بین ایران و قزاقستان

اسخت اوراز بی در نشست با تجار و بازرگانان استان گلستان اظهار کرد: در دوران جوانی در این استان حضور یافتم ولی نزدیک به ۱۵ سال در ایران و بیش از ۲۰ سال در منطقه گلستان حضور نیافتم.

سفیر قزاقستان در ایران ادامه داد: پتانسیل استان گلستان چه در صنعت، گردشگری، بهداشت عمومی، علم، آموزش و فرهنگ بسیار بالا است و این دلیل مهمی است که کشور قزاقستان بتواند حداکثر استفاده را از ظرفیت استان گلستان داشته باشد.

وی تاکید کرد: روابط بین قزاقستان و گلستان باید به نفع مردم استان گلستان و به نفع  مردن قزاقستان باشد.

سفیر قزاقستان در ایران تاکید کرد: در دیداری که رئیس جمهور ایران با قزاقستان داشت پیشنهاد داده شد که قطعه‌زمینی را در بندر امیر آباد و بندر رجایی به جمهوری قزاقستان واگذار کند تا مرکز لجستیکی خود را بسازد و بتواند کالاهای مورد نیاز خود را صادر کند.

اوراز بی تاکید کرد: ایران یکی از کوتاه‌ترین مسیرها و دیگر جمهوری‌های آسیای میانه برای دسترسی به بازارهای آزاد می‌تواند باشد و امیدداریم در آینده نزدیک توافق لازم را با جمهوری اسلامی انجام دهیم.

وی افزود: امیدواریم به زودی شاهد پرواز مستقیم بین دو کشور ایران و قزاقستان( گرگان- آکتائو) باشیم و دستور داده شده که با ارگان‌های ذی‌ربط قزاقستان در مورد این مهم پیگیری انجام دهیم و نظر خود را به صورت کتبی و رسمی اعلام کردیم.

سفیر قزاقستان در ایران متذکر شد: امیدواریم این پرواز به زودی راه‌اندازی شود و پیش نیاز آن این است که مسئله روادید نیز به طور کامل حل شود ولی هنوز این اتفاق نیفتاده و در دست اقدام است.

اوراز بی تاکید کرد: اقامت ۹۰ روز بین ایران و قزاقستان از طریق اتاق بازرگانی در دست اقدام است و امید داریم به‌زودی این روادید عملیاتی شود‌.

وی متذکر شد: در حال حاضر مجوز پرواز را مراکز دیگر در قزاقستان صادر می‌کنند و امید داریم ایجاد خط پرواز و مشکلا ت ویزا بین دو کشور همزمان محقق شود.

سفیر قزاقستان در ایران خاطرنشان کرد: به دلیل تحریم ضد ایرانی مشکل مکانیزم بانکی متقابل وجود دارد و بانک‌های قزاقی که با آمریکا روابط نزدیکی دارند با احتیاط وارد عمل می‌شوند.

اوراز بی تصریح کرد: باید در مورد روابط بین دو کشور در حوزه مالی فکری شود و مکانیزمی که قابل قبول برای دو طرف باشد شکل بگیرد.

وی افزود: بانک شهر و بانک پاسارگارد بانک خصوصی هستند معرفی شدند تا با بانک‌های کوچک قزاقستان مکانیزم پرداخت بین دو کشور را شکل دهند.

سفیر قزاقستان در ایران تاکید کرد: باید کانال‌های رسمی و قانونی بین دو کشور به وجود بیاید تا بتواند از تحریم‌های آمریکا عبور کند و البته هنوز متاسفانه بانکهای قزاقی نتوانستند به راه حلی برسند.

اوراز بی تاکید کرد: ظرفیت کشاورزی که در استان گلستان وجود دارد در کشور قزاقستان نیست و برای مثال شرایط اقلیمی ما اجازه نمی‌دهد مرکبات تولید کنیم و می‌تواند گلستان بازار تامین میوه مرکبات کشور قزاقستان را در دست بگیرد.

 

 ۶ هزار قزاق در گلستان سندی برای افزایش روابط با قزاقستان است

مهندس علی محمد چوپانی در نشست سفیر جمهوری قزاقستان با تجار و بازرگانان استان گلستان اظهار کرد: خرسندیم که سفیر قزاقستان در ایران فرصتی قائل شدند تا با امکانات بازرگانی، اقتصادی و.. استان گلستان آشنا شوند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان ادامه داد: قسمتی از امکانات گسترده استان گلستان امروز در کلیپی با حضور سفیر قزاقستان  به نمایش درآمد و امید داریم با شناخت از ظرفیت‌های استان مبادلات تجاری بین دو کشور افزایش یابد.

چوپانی تاکید کرد: ۶ هزار شهروند قزاقستانی در گلستان زندگی می‌کنند و  این مهم به مفهوم ۶ هزار سند همکاری بین گلستان و قزاقستان است.

وی افزود: بر این اساس انتظار داریم بستر دوستی را در بین دو کشور توسعه دهیم و بتوانیم از ظرفیت‌‌ها و پتانسیل اقتصادی دو کشور بهره‌مند شویم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان متذکر شد: روابط بانکی، سهولت صدور ویزا، ایجاد خطوط پروازی و استفاده از امکانات بیشتر ظرفیت ریلی دو کشور از محورهای موضوعاتی است که دنبال می‌کنیم.

چوپانی تاکید کرد: کشور قزاقستان ۲.۵ میلیون کیلومتر وسعت دارد و در تولیدات فلزات رنگی ظرفیت بالایی دارد و از سویی به گوشت مرغ و برخی دیگر از کالاها نیازمند هستیم.

وی افزود: در تفاهمنامه اخیر بنا بود گوشت مرغ را با گوشت قرمز تهاتر کنیم که با مشکلاتی روبه‌رو بودیم و امیدواریم سیاست‌گذاری‌ها از این طریق اتفاق بیفتد‌.


https://gccim.com/blog/271

ارسال نظر

بالا