درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

صدمات ارز ۴۲۰۰ تومانی به صنعت طیور - تثبیت قیمت دستوری نمی‌شود

دسته بندی اخبار / 1399/11/30

گرگان- مبصری، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی گرگان گفت: مشکلات حوزه مرغ و تخم مرغ به دلیل یک سیاستگذاری نادرست به اسم ارز ۴۲۰۰ تومانی، کل کشور را درگیر کرده است.

رضا مبصری در گفتگو با بازار، درباره اعتراض‌ها به قیمت‌گذاری و فروش مرغ اظهار کرد: همه این‌ها به دلیل یک سیاستگذاری نادرست به اسم ارز ۴۲۰۰ تومانی است که کل کشور را درگیر کرده و متأسفانه حاضر هم نیستیم کوتاه بیاییم.

وی با بیان این‌که صنعت دام و طیور به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صنایع و بعضاً صنعت دوم کشور شناخته می‌شود، افزود: این صنعت اسیر تصمیم‌گیری‌های غلط شده است.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی گرگان ادامه داد: بر همین اساس، نه‌تنها تولیدکنندگان این صنعت تحت‌فشار قرار گرفته‌اند بلکه به نحوی برخی از آن‌ها حتی با فساد عجین شده یا در معرض فساد قرار دارند.

وی بیان کرد: در این صنعت ۲۳ هزار مرغدار گوشتی، ۷۰۰ مرغدار مادر، ۷۰۰ کارخانه خوراک و حدود ۳۵۰ کشتارگاه درگیر است و در این صنعت گسترده که زنجیره‌ای نیست و رقابت کامل دارد، قیمت تابع بازار است.

مبصری با طرح این سؤال که چرا مانند سایر کشورها سوبسید (یارانه) را به دست مصرف‌کننده نمی‌دهیم؟ گفت: اگر بخواهند قدرت خرید مصرف‌کننده را حفظ کنند به مصرف‌کننده می‌دهند اما امروز با ارز ۴۲۰۰ تومانی با فرض این‌که قیمت ارز ۲۴ هزار تومان باشد به‌ازای هر دلار ۲۰ هزار توان سوبسید می‌دهیم اما به چه کسی مشخص نیست زیرا الان که مصرف‌کننده گران می‌خرد و سر مرغ دعواست.

وی ادامه داد: ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور سهمیه‌بندی شده که ۶.۵ میلیارد دلار مستقیم برای نهاده‌هاست و این ۶.۵ میلیارد دلار ۱۳۰ هزار میلیارد تومان سر دولت خرج گذاشته است.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی گرگان با این توضیح که متوسط مصرف گوشت مرغ در کشور بنا بر آمار رسمی ۳۰ کیلو و مصرف سالانه خانوار ۱۰۰ کیلوگرم است، گفت: اگر بخواهیم یک میلیون تومان سوبسید بابت آن به خانواده‌ها پرداخت کنیم ۲۴ هزار میلیارد تومان می‌شود اما اختلاف آن با ۱۳۰ هزار میلیارد تومان چه می‌شود؟

وی بیان کرد: دولت به‌جای تلاش برای پیشرفت و برنامه‌ریزی، شده توزیع‌کننده مرغ و تخم‌مرغ؛ تمام صورت‌جلسات تنظیم بازار کشور را بررسی کنید و ببینید چند درصد آن مرغ و تخم‌مرغ و روغن است و بااین‌همه صورت‌جلسه چقدر از مشکل برطرف شده است؟

مبصری با تأکید بر این‌که باید سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌تدریج پایان یابد، خاطرنشان کرد: قیمت دینامیک است و نمی‌شود آن را دستوری ثابت نگه داشت زیرا تابع عرضه و تقاضا است و تا زمانی که تعادل آن حفظ شود قیمت‌ها هم متعادل می‌ماند.


https://gccim.com/blog/1078

ارسال نظر

بالا