درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

چهل و دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان

دسته بندی اخبار شورای گفتگو / 1399/10/16

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان، مهندس چوپانی در چهل و دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان بیان کرد:

در رابطه بهبود روابط تجاری با ترکمنستان باید ساز کاری را مشخص کنیم. اختلاف گازی اگر رفع نشود نمی توان انتظار توسعه مراودات را داشته باشیم.

امید است مشکل انتقال مالی بین جمهوری اسلامی ایران با کشور های هدف تجاری رفع شود.

بستر های لجستیکی راه آهن در اینچه برون می بایست مهیا شود.

کامیون ها برای تردد از ترکمنستان تن کیلومتر ۱.۵ دلار باید پرداخت نمایند، انتظار است جمهوری اسلامی ایران با توان دیپلماسی این موضوع را حذف نماید.

 

استاندار گلستان با تاکید بر ظرفیت های بالای صادراتی استان اظهار کرد : تلاش ما ارتقا صادرات از طریق توسعه روابط با کشورهای همسایه است و در این مسیر  همراهی بخش خصوصی بسیار ارزشمند خواهد بود.

وی تصریح کرد: صادرات استان گلستان همچون دیگر استان های کشور تحت تاثیر شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا قرار گرفته اما خوشبختانه مراودات ریلی با جمهوری ترکمنستان همچنان ادامه دارد.

وی افزود: تلاش ما احصا مشکلات صادراتی دستگاه های اجرایی با جمهوری ترکمنستان از طریق وزارتخانه های متبوع ذاست و امیدواریم در جلسات مشترک موانع صادراتی مرتفع گردد.

استاندار گلستان گفت: ظرفیت های صادراتی استان قابل توجه است و علی رغم تمامی مشکلات طی ۹ ماهه نخست امسال ۸۰ میلیون دلار صادرات از گلستان صورت گرفته است.

دکتر حق شناس یادآور شد: مهمترین بازارهای هدف صادراتی محصولات گلستان کشورهای عراق, ترکمنستان و قزاقستان بوده اند و بیش از ۵۰ درصد محصولات به این کشورها صادر شده است.

وی ادامه داد: تلاش ما تحقق هدف صادراتی ۱۱۳ میلیون دلار در سال ۹۹ است و در این راه بخش خصوصی که ۹۵ درصد صادرات استان را انجام می دهد.

  • استاندار گلستان خاطر نشان کرد: عمده محصولات صادراتی از گلستان شامل سیمان, ید, اقلام کشاورزی, مرغ و تخم مرغ می شود.
  • برای گره گشایی مشکلات از سرنسول ترکمنستان دعوت میکنیم به استان گلستان تشریف بیاورند و مشکلات و موانع موجود را با ایشان در میان میگذاریم و تمامی دستگاه های اجرایی مرتبط و اتاق بازرگانی نسبت به جمع بندی مسائل مورد بحث اهتمام ویژه داشته باشند تا اینکه از این پیچ تاریخی تحریم با سربلندی عبور کنیم.
  • اعتقاد دارم علل کاهش صادرات فقط مربوط به پرونده گاز نمی باشد و در مقایسه با سایر مرزها به این نتیجه می رسیم که عمده مشکلات سایه تحریم می باشد.
  • از فرصت تاریخی با کشورهای آذربایجان و ارمنستان درتعمیق روابط و توسعه صادرات باید بهره کافی ببریم و در سال جدید میلادی فرصت حاد شده را باید مغتنم بدانیم و وزارت امور خارجه در این راستا می بایست فعال تر عمل کند و نیازمندی های کشورهای فوق را اعلام نماید.
  • مرکز توسعه تجارت پای کار بیایید هرچند صادراتیدر 9 ماهه سال جاری داشتیم به هیچ وجه راضی کننده نیست و عمده صادرات هم از مسیر دریایی بوده است.
  • باتوجه به گزارش بسیار خوب سازمان صمت اعتقاد دارم تمامی مباحث پیرامون فراز و فرود صادرات جمع بندی و به وزارت راه و شهرسازی، وزارت امورخارجه منعکس و برای برون رفت از چالش های موجود در سطح وزارتخانه جلسه برگزار و مطالبات خود را بصورت جد مطرح و به مسائل و مشکلات موجود رسیدگی شود.

فایل ها


https://gccim.com/blog/1042

ارسال نظر

بالا